zondag 5 juli 2020

303: Grimbergen, Zaterdag 26 juli 2014, 25,96 km. (6149,897 km.)

“Uit de Dagstappergids Vlaams-Brabant 2, haalden we een wandelparcours met start in Grimbergen. De tocht werd in de gids als volgt omschreven: ‘Langs molens en door kouterlanden’. Tijdens deze luswandeling zou een gedeelte worden gevolgd van het traject van de GR12, de GR128 en de Streek-GR Groene Gordel. De totale wandelafstand bedroeg 23,3 km, doch kon mits een verkorting worden herleid tot 21,7 km. De voorziene startplaats bevond zich ter hoogte van de abdijkerk van Grimbergen. Na een ritje daarheen, konden we even later op pad, na vooreerst nog even te hebben gedacht aan de inwendige mens. We gingen even later van start op het kerkplein ter hoogte van de abdijkerk, om links de Prinsenstraat in te gaan. We volgden dadelijk de rood-witte tekens van de GR12, alsook de geel-rode aanduidingen van de Streek-GR Groene Gordel. Daar bovenop hadden we nog de bordjes van een lokale wandelroute, het Grimbergse Kapellen Wandelpad. Aan routekens voorlopig geen gebrek dus. Aan het bureau voor toerisme draaiden we rechts de Pastoor Woutersstraat in en verkregen er als extra, de blauw-gele stickers van een route naar Santiago de Compostela. Amper 100 m verder verlieten we de Pastoor Woutersstraat om linksaf te gaan in de richting van de sporthal Prinsenhof. Daar konden we vernemen dat er twee lokale wandelroutes van start gingen, met name het Parelpad van 5,5 en 3,5 km.

Het grindpad leidde ons verder tot aan een vijver, waar we naar rechts gingen en vervolgens links, om op die manier omheen de vijver te wandelen en tevens omheen het Prinsenkasteel. Althans wat daarvan nog rest, vermits het gebouw in 1944 door de Duitse bezetter werd in brand gestoken. Natuurlijk volgden we tijdens onze tocht omheen het kasteel een gedeelte van de lokale Prinsenwandeling. Voorbij het kasteel, ging het op een T-splitsing naar rechts en nadien linksaf aan een tuinhaag. Een smal pad bracht ons tot aan een betonweg, alwaar we onze wandeling vervolgden aan de overzijde in de Hendrik Consciencestraat om op het einde ervan, via een pad de Brusselsesteenweg te bereiken. Aan de overzijde wandelden we de Dokter Hemerijckxlaan in en verderop de rechts gelegen Wilgenbaan. Zo kwamen we aan een kruispunt waar we afscheid namen van de GR12 en rechtdoor stapten, het traject volgend van de Streek-GR Groene Gordel. In ruil voor het afscheid van de GR12 verkregen we een lokale route, de Vier Dorpen Route van 39 km. We bevonden ons aldus in de Hof ter Weerdestraat, om te passeren aan de hoeve ‘Hof ter Weerde’. Een plaatselijke wandelroute, het Potaarde Wandelpad hield ons hier even op het juiste spoor. Een volgende T-splitsing gebood ons links de ’s Gravenmolenstraat te volgen tot aan de Noordbeekstraat, waar we het traject van de Streek-GR Groene Gordel voor een tijdje verlieten. In ruil daarentegen verkregen we een tijdje het gezelschap van de Gordelroute (100 km).

We stapten de Noordbeekstraat naar rechts in en kwamen terecht op de N211, de weg Vilvoorde-Dendermonde. Aan de overzijde ging het via de Oude Baan, om in de eerste bocht, de weg te verlaten en rechtdoor een veldweg in te gaan. We volgden deze tot aan het kruispunt met de Hazenpootstraat, welke we links insloegen. Toen we de wijk Limbos betraden, ging het rechtsaf in de Krommestraat, welke ter hoogte van een vierkantshoeve links weg draaide naar de Kapellestraat. Aan de overzijde ging het vervolgens verder via de ’s Herenweg, welke we even later verlieten ter hoogte van de eerste bocht en rechtdoor een veldweg kozen, in de richting van de kerk van Sint-Brixius-Rode. De veldweg volgend arriveerden we aan een kapel, alwaar we verder rechts gingen. Zo kwamen we langs de woning en ateliers van Eddy Merckx, uiteraard ondertussen een deel volgend van de Eddy Merckx Route (37 km). Korte tijd later stonden we aan de kerk van het dorp Sint-Brixius-Rode. Voorbij de kerk ging het rechtsaf in de Broekstraat, om tussen de panden nrs. 8 en 10, een pad links op te gaan en de Birrebeek over te steken. Gekomen aan enkele huizen, ging het aan het pand nr. 4 een veldweg in welke ons wat later liet aankomen in de Neromstraat, teneinde aldaar de wit-rode tekens aan te treffen van de GR128, een route welke we de komende 4 à 5 km zouden volgen.

We gingen de Neromstraat in naar rechts om 100 m verderop rechts een veldweg in te draaien, welke steeds smaller werd en uiteindelijk overging in een grasweg. Het pad draaide later naar rechts in de richting van het Velaartbos, om nadien links te verlopen langs de rand van het bos. Zowat 1200 m verder, na te hebben genoten van het Brabants kouterlandschap, kwamen we in de Paddegatstraat in het centrum van Nieuwenrode, hierbij geholpen door het Nieuwenroods Wandelpad. We waren toe aan een korte rustpauze en begaven ons naar café ‘De 4 Armen’, alwaar we ons een kopje koffie lieten smaken, tevens konden we er terecht om even een sanitaire stop in te lassen. Na deze verdiende onderbreking, zetten we onze wandeltocht verder door in de Paddegatstraat rechts te kiezen en vervolgens links de Vroonwegel op te gaan. We staken een beekje over om een eindje het verloop van de beek te volgen via een smal paadje. Ter hoogte van het volgende kruispunt met de Vroonbaan, sloegen we die links in. Even later kwamen we uit op een betonweg, de Voordestraat, waar we de richting links konden kiezen. We wandelden deze straat verder door, om die later te verlaten ter hoogte van een wegwijzer naar de Boskapel. Een 300-tal m verder ging het door middel van een veldweg links naar het ’s Gravenbos, dat we nadien via een smalle opening konden betreden.

We trokken doorheen dit mooie bos, steeds in dezelfde richting, tot we net voorbij een afsluiting, het GR-pad naar rechts volgden op een aardeweg. We kregen rechts in de verte het Gravenkasteel te zien, om nadien via een rode beukendreef links te wandelen tot aan de Willebroekse Vaart. We draaiden rechtsaf en kwamen aan de brug van Humbeek-Sas. Hier namen we afscheid van de rood-witte markeringen van de GR128, om tezelfdertijd opnieuw het traject te volgen van de GR12, richting Grimbergen. Ongeveer 1,5 km stapten we nu via de Westvaartdijk naast het links gelegen kanaal, vooreerst door een bomendreef en wat verder langs een rechts gelegen bosje. Onderweg hielden we er even halt aan een Lourdesgrot. Gekomen aan het einde van dit bosje, net voorbij een picknickbank, verlieten we de Westvaartdijk naar rechts om opnieuw de open velden op te zoeken. We werden begeleid door de bordjes inzake het Hoge Horik Wandelpad. Korte tijd later kwamen we op een kruispunt, voorzien van een wegwijzer naar het fietsknooppunt 32. We gingen rechtdoor, richting abdij van Grimbergen, welke we in de verte konden waarnemen. Ter hoogte van het tweede kruispunt ging het naar links, richting huizen. We volgden er de plaatselijke Humbeek Wandeling.

Even verder arriveerden we op die manier in de Daalstraat, welke we verder verlieten ter hoogte van bocht om dan de Kouter rechts op te gaan. Via deze straat kwamen we aan het vliegveld van Grimbergen, waarvan een gedeelte thans fungeert als natuurdomein het Lintbos. We namen er afscheid van de GR12, welke omheen het domein verloopt, doch wandelden rechtdoor het domein in. Even voorbij de slagboom wandelden we linksaf om de plaatselijke rode wandeling te volgen. Na de doortocht van dit mooie park, bereikten we de uitgang ter hoogte van een picknicktafel en stapten rechtdoor tot op een kruispunt met rechts een kasteeldomein. We hadden opnieuw de geel-rode markeringen erbij van de Streek-GR Groene Gordel. Daarnaast konden we een andere route ontdekken, met name de Maalbeek Wandeling. We volgden de geel-rode tekens naar rechts en arriveerden aan de Tommenmolen, met andere woorden, tijd voor wat camerawerk, maar tevens om er te genieten van een verfrissend drankje. Geruime tijd later begonnen we aan het laatste gedeelte van onze wandeltocht.

Aan de molengebouwen staken we links de Maalbeek over en volgden die een tijdje stroomopwaarts om later via een tweede brug opnieuw de beek over te steken. Terug stroomopwaarts volgend kwamen we aan een tweede molen, de Liermolen. Ook in deze bijhorende taverne, namen we even een korte pauze om te genieten van een drankje. Later volgden we opnieuw een tijdje de beek tot aan de N211. Aan de overzijde van de weg ging onze wandeling door de Abdijstraat, langs de Volkssterrenwacht Mira naar de even verderop gelegen abdijkerk. De cirkel was aldus rond. We eindigden onze luswandeling na 34158 stappen en exact 25,96 km. Tijd om nadien de richting thuishaven te kiezen.”

1. Wandelen met een tikkeltje aandacht voor de dingen om je heen, geven mooie herinneringen op een foto ♥