woensdag 19 mei 2021

466: Vertrijk, Zaterdag 11 juli 2020, 21,444 km. (9426,389 km.)

“Een wandeltocht uit de Dagstappergids Vlaams-Brabant 2, met start en aankomst te Vertrijk. Volgens de wandelgids bedraagt de totale afstand 28,3 km, doch kan worden opgedeeld in twee afzonderlijke luswandelingen van 18,8 km of 16,3 km. De voorziene startplaats is gesitueerd ter hoogte van het station van Vertrijk. Tijdens het verloop van de tocht worden gedeelten bewandeld van de GR128 en de GR512. We gingen van start op de parking van het station om 10:20 uur, gelegen naast de spoorlijn Brussel-Luik om zowat 300 m parallel met de spoorweg te gaan tot aan een tunnel. We draaiden rechtsaf en gingen via de tunnel onder de spoorweg door, hierbij de GR512 volgend, om via de Brugstraat naar het Kerkplein van Boutersem te stappen. Alvast een stevige klim om de dag aan te vangen. Voorbij de Sint-Hilariuskerk bereikten we het Kerkplein, alwaar we dienden vast te stellen dat alle horeca nog was gesloten. Vanaf het Kerkplein ging het over korte afstand rechts in de Dorpsstraat om dan linksaf te gaan in de Martelarenstraat. Zowat halverwege ging het naar rechts via een smalle voetweg welke uitmondde op de Leuvensesteenweg (N3). Aan de overzijde van deze gevaarlijke weg zetten we onze tocht verder via de Kerkomsesteenweg, al was het maar een 50-tal m. Daar ging het schuin links verder via een smal paadje tussen tuintjes, de Bosduifweg. Even verder kruisten we Binnenhof, gevolgd door de Nieuwstraat, om uiteindelijk voorbij de laatste huizen, de Bosduifweg te wisselen voor een veldweg.

We kruisten een andere veldweg, de Heidestraat, om later de volgende veldweg rechts in te draaien, de Nachtegaalstraat. We trokken doorheen een klein stukje bos om nadien terug tussen de uitgestrekte akkers te gaan, gevolgd door een korte doortocht van een tweede stukje bos. We kwamen opnieuw tussen de huizen terecht, om er aan de woning met nr. 7 een paadje links te nemen, dat steil de hoogte inging om boven terug in het bos aan te komen. Aan het einde van het bos maakte het pad een scherpe bocht naar rechts en mondde uit ter hoogte van het voetbalterrein van Racing Butsel, we bevonden ons daar in de Sterrebornestraat, welke ons links leidde tot aan de kapel van Sterreborne. Daar hielden we omstreeks 11:20 uur even een wandel- en eetpauze op een bankje aan de kapel. Na te hebben genoten van een broodje, gingen we voorbij de kapel rechtsaf in de Kapelstraat om dan de eerste straat links, de Smisveldstraat in te wandelen. Deze weg maakte wat verder een bocht naar links, doch we bleven de weg volgen tot aan een alleenstaande boom, voorzien van een rustbank. We troffen er het grensbord aan van Kerkom. Aan deze boom verlieten we de Smisveldstraat naar rechts en volgden tot aan de eerste bocht van de weg naar links. Daar stapten we echter rechtdoor een veldweg op tot aan een verder gelegen weide. Net voor de weide bogen we naar links, een smalle kasseiweg op welke opnieuw uitkwam op de voorheen gevolgde verharde weg.

Eenmaal op de verharde weg ging het rechtsaf richting centrum van Kerkom. We arriveerden op het kruispunt met de Malendriesstraat, om er linksaf te draaien en 100 m verder een café aan te treffen, café Sportlokaal. We hielden er even halt voor een kopje koffie omstreeks de klok van 12:05 uur. Aan het café ging het even later rechts de stijgende Boskouterstraat in, teneinde deze te volgen tot aan een bosje, zowat op het hoogste punt. We gingen er rechts de onverharde Malendriesstraat in en dadelijk links een veldweg op. We volgden er een gedeelte van het lokale Klein Zwitserland Wandelpad. Deze lijnrechte veldweg leidde naar een kleine veldkapel ter ere van Onze-Lieve-Vrouw. Aan het kapelletje ging het rechtsaf in dalende lijn via de HH Geesthofstraat tot aan de Heilige Geesthoeve, een grote boerderij. Net voorbij de boerderij ging het linkaf een veldweg op welke nogmaals leidde door een klein stukje bos. We namen er afscheid van de GR512 en hielden de richting rechtdoor aan. Het bos achter de rug, draaiden we rechtsaf een veldweg op die we volgden tot aan het eerste huis, om dan links een smalle wegel te bewandelen tussen de velden. We bereikten de Kerkomsesteenweg en gingen aan de overzijde verder via de Binkomsestraat, vooreerst op asfalt, wat later kasseien en tenslotte onverhard. Een autowrak aan de gevel van een huis trok even de aandacht. Ongeveer op het einde van het onverharde gedeelte, gingen we tussen enkele oude zandgroeves door.

De smalle Binkomsestraat eindigde op de dwars gelegen Bijvoordestraat, welke we naar links volgden, tot in de tweede bocht. Daar stapten we rechts een grindweg op die toeliet de Velpe over te steken door middel van een smal betonnen brugje. We troffen er bezijden het pad een zitbank aan, waar we omstreeks 13:30 uur even een pauze namen om te denken aan de inwendige mens. Na deze rustige eetpauze gingen we opnieuw op pad. We volgden verder het grindpad tot aan de eerste huizen, om daar het grindpad rechts te kiezen, de Broekstraat. Tussen de velden door maakte de weg een haakse bocht naar rechts en vervolgens een haakse bocht naar links. Aan een eerste splitsing hielden we rechts aan in de Billighoutstraat en ter hoogte van de volgende splitsing links via de Vloetweg, een smal betonwegje. We wonnen aan hoogte en kwamen tenslotte aan de eerste huizen van Kumtich. We kruisten de Roosbeeksestraat en gingen aan de overzijde verder in de Tuswinkel om tenslotte opnieuw de drukke N3, de Leuvensebaan aan te treffen. Eenmaal de drukke weg over ging de tocht verder via de Keibergstraat, op zoek naar een drankje. Wat verderop konden we even pauzeren omstreeks 15:00 uur in café St. Barbara. Jammer genoeg dienden we nadien via dezelfde weg terug te keren naar de Leuvensebaan. We gingen er zowat 200 m naar links om dan de straat Medekersveld in te draaien. Tussen de villa’s door ging wat later de weg over in een grindweg, welke kronkelde tussen de velden op nadien over de spoorlijn Brussel-Luik te gaan.

Tussen de graangewassen door wandelden we ongeveer 2,5 km in dezelfde richting op Medekersveld, tot we uiteindelijk de brug bereikten over de autosnelweg E40. Hier hielden we nog even halt op een betonnen boordsteen van de brug om de laatste broodjes in de rugzak te nuttigen. Ondertussen waren we reeds de klok van 16:30 uur nabij. Vanaf hier ging de tocht normaal verder aan de overzijde van de E40, doch wij opteerden om enkel de noordelijke lus verder te volgen. Dus, na deze wandelpauze ging het niet over de E40, maar stapten we verder via Medekersveld, welke een bocht maakte naar rechts. We hielden later rechts aan en wonnen aan hoogte tot we op het hoogste punt, de linkerweg kozen. De weg ging over in een holle weg, om later uit te komen op een smalle betonweg, de Roosbeeksestraat. We gingen linksaf en volgden de weg doorheen een stukje bos tot aan de Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk van Vertrijk. Aan de achterzijde van de kerk daalden we in de Kerkhofstraat opnieuw af tot aan de Velpe, waar we de Sint-Luciakapel aantroffen. Zo kwamen we op het einde van de weg uit op het kruispunt met de Stationsstraat, die ons rechts leidde naar het station. Einde van deze wandeltocht. We sloten af na 28217 stappen, goed voor 21,444 km.”

1. Het oog neemt meer waar dan men kan onthouden.
    Eindeloze kronkelende veldwegen dragen soms niet bij,
    maar als men onderweg eens een curiosia ontdekt is dat weeral meegenomen. ♥

2. Weerom een heel mooi verslag van jullie wandeling. Het blijft gezellig om ze allen te lezen.

3. Tja de link zag ik en dan maar even klikken...
    Een mooi verslag van jullie uitje en wandeling