maandag 27 april 2020

182: Zeebrugge, Zaterdag 26 juni 2010, 22 km. (3620,808 km.)



Deze tocht werd in de wandelgids Marching als volgt aangekondigd: ‘Zaterdag – Samedi 26/6/2010 – 8380 Zeebrugge (West-Vlaanderen), 4de Zeehaven Brugge Wandeling, 6-10-16-22 km. Brugse Metten Wandelclub. Start: Zaal Albatros. Nieuw parcours. Start in Zeebrugge-dorp, afwisselend traject naar Zeebrugge-Bad. Tocht vol verrassingen en ontdekkingen voorbij de haven, in de duinen, het natuurreservaat langs de zee. Aan de aankomst heerlijke, ter plaatse gebakken pladijsjes.’ Na afloop schreven we nog dezelfde avond het relaas inzake de belevenissen onderweg, omstreeks 20:20 uur.

“Na een geslaagde Mesa 2010 en een relatief late thuiskomst gisteren, vonden we deze ochtend toch nog een beetje moed om opnieuw de wandelschoenen aan te trekken en richting Zeebrugge te kiezen. Daar vond vandaag de 4de Zeehaven Brugge Wandeling plaats, een organisatie van de Brugse Metten Wandelclub. De startplaats was gelegen in de Ploegstraat te Zeebrugge, alwaar zaal Albatros was omgevormd tot plaats van inschrijving. Er kon worden gekozen uit de volgende afstanden: 6, 10, 16 of 22 km. Na de voorbije vier dagen te hebben doorgebracht in hoofdzakelijk de bossen van de Ardennen, waren we toe aan wat zeelucht. Zeebrugge met een dosis zonneschijn, het leek ons een terechte keuze. Na de nodige formaliteiten en een hapje konden we op pad voor het eerste gedeelte van de wandeling, over een afstand van 7 km.

Na de start, ging het via enkele aanpalende woonstraten in de richting van de Kustlaan. Deze drukke weg, alsook de ernaast gelegen bedding van de kusttram werd gedwarst, waarna de weg verder naar links werd gevolgd. Even verderop, ter hoogte van het monument ter ere van het Canadees Leger, bereikten we een eerste splitsing op het parcours. De deelnemers aan de 6 km gingen hier rechtsaf, richting vismijn. De wandelaars van de 10 km staken de brug over het kanaal over, terwijl de deelnemers aan de 16 en 22 km links gingen, richting station van Zeebrugge. Ter hoogte van het monument, kregen we een eerste maal zicht op de containerhaven en de enorme laad- en loskranen. Via de volgende brug staken we het kanaal over en bereikten even verder het oude en huidige NMBS station van Zeebrugge. Het oude station doet nu dienst als buurthuis. Een infobordje met foto liet toe een vergelijking te maken met de situatie van vandaag de dag. Aan de andere kant van de sporen betraden we op die manier het havengebied.

We volgden de richting van de kaaien 311 tot 399 en kwamen op die manier langsheen de voormalige site van de cokesfabriek, waarvan het terrein momenteel wordt gesaneerd door Ovam. Een enigszins verwaarloosd militair domein en wat verderop een schip, geladen met auto's bestemming United Kingdom, zorgden voor wat bekijks onderweg. Een splitsing scheidde de wandelaars van de 16 en 22 km. De langste afstand vervolgde zijn weg naar links, om alzo het jaagpad langsheen het Boudewijn kanaal te volgen. Langsheen dit jaagpad troffen we de uitvalsbasis aan van de Zeescouting Stella Maris. Tal van infoborden gaven wat weetjes weer over de bouw van het kanaal, de aanwezigheid ooit van onderzeeërs en hoe Griekse koopvaardijschepen in 1956 profiteerden van de lage liggelden in Zeebrugge. Enkele vervallen bunkers, voorheen dienstig voor de overslag van kerosine, zorgden voor een fel contrast met de achterliggende natuur. De rust en de stilte van het Natuurreservaat De Kanaalberm - Lissewege, onderbrak even het lezen van de informatie langsheen het parcours.

Een laagvliegende helikopter over het kanaal, doorbrak plotseling de stilte langsheen het jaagpad. Rechts van het kanaal konden we reeds een tijdje de kerktoren van Lissewege bekijken en af en toe zorgde die voor enkele mooie plaatjes onderweg. Wat verderop, ter hoogte van het oude veer over het kanaal, dienden we noodgedwongen afscheid te nemen van deze rustige waterloop. Aan de overzijde herinnerde café De Overzet aan waarschijnlijk drukkere tijden. We sloegen rechtsaf, lieten het kanaal achter ons en volgden een landelijke weg, waar we de aanduidingen vonden van het Ter Doest Wandelpad. We hadden ondertussen het grondgebied van Lissewege reeds een tijdje bereikt en volgden een grindpad richting centrum van deze gemeente. De LF1 Noordzee - Vlaanderen Fietsroute bracht ons op die manier ter hoogte van het VVV-kantoor. Een gedenkplaat ter nagedachtenis van Johan Ballegeer, sierde de gevel ernaast. Via de smalle straatjes, bereikten we het pleintje voor de kerk van Lissewege.

Hier hadden we even aandacht voor een oude pomp en wat verderop het prachtige standbeeld van Willem van Saeftinge, vooral bekend van de Guldensporenslag. Een kijkje binnenin de kerk mocht zeker niet ontbreken, jammer genoeg kon de toren enkel worden bezocht vanaf 14 uur. We waren dus enkele uren te vroeg aanwezig in Lissewege. De talrijke drank- en eetgelegenheden in de omgeving, konden echter reeds rekenen op tal van klanten, die vooral de zon opzochten. Om de hoek troffen we het Spaniënhof aan, destijds bekend omwille van de opvang van pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. Enkele kunstwerken langsheen de weg en tal van kunstzaken, deden ons uitkomen ter hoogte van een klein kanaaltje in het dorp. Hier ging het rechtsaf, waarna we even verder aan de overzijde het Dienstencentrum Levensvreugde bereikten, alwaar een eerste controlepost was gesitueerd. Na de rust trokken we verder langsheen de kleine waterloop doorheen Lissewege.

We vonden op onze weg de gedenkplaat ter ere van Walram Rombaut, en een exemplaar ter ere van Anna De Valckenaere, huisvrouw van Hans Memling. We volgden terug de LF1 route, staken vervolgens de drukke Zeebruggelaan over om een fietspad te volgen doorheen de nieuwe verkaveling. Algauw verlieten we op die manier de bebouwde kom om later de Groendijk te volgen. Deze rustige landelijke weg, kronkelde zich tussen de velden en liet ons vooral genieten van het goede weer en de weidsheid van de omgeving. In de verte konden we de skyline van Blankenberge reeds duidelijk zien. Naarmate we verder de Groendijk volgden, overschreden we even later de grens van de gemeenten Lissewege (Brugge) en Blankenberge. De Groendijk bracht ons steeds dichter bij het duinengebied dat we reeds van ver konden onderscheiden in het landschap en liet ons uitkomen ter hoogte van alweer de Zeebruggelaan. Hier namen de wandelaars van de 16 km de richting Zeebrugge, terwijl wijzelf naar links draaiden, in de richting van het verder gelegen Provinciedomein Het Zeebos. Een struisvogel onderweg, liet ons even nadenken over de manier waarop die hier was terecht gekomen.

We dwarsten verderop de drukke baan en gingen Het Zeebos in. Een smal wandelpad tussen de beplanting, stuurde ons in de richting van het nabijgelegen vakantieverblijf Duinse Polders. Hier, op deze tweede rustpost, konden we even wat genieten van het zonnetje op het terras van de cafetaria. Ondertussen waren we 13,1 km ver en hadden vooral geen haast. Een ontmoeting met enkele oude bekenden van de Vierdaagse van de IJzer deed alweer verlangen naar de komende editie in augustus aanstaande. Na het nuttigen van een verfrissing trokken we opnieuw op weg, ditmaal slechts voor een korte etappe, aangezien de volgende controlepost zich situeerde op km 15,4. We verlieten de Duinse Polders via de voorzijde van het domein, om de drukke Kustlaan en de ernaast gelegen trambedding over te steken. Aan de overkant van de weg vonden we de toegang tot het Natuurgebied De Fonteintjes. Aldaar konden we enkele vissers waarnemen die hun hobby beoefenden in de visvijver De Tink.

Hier kregen we een heel ander wandelgebied voor de voeten geschoven. Een smal schelpenpad in eerste instantie liet ons langsheen de watergebieden wandelen, waarna we even verderop een smal duinenpad aantroffen dat ons tussen de typische duinenbeplanting liet verdwijnen. Enkele trapjes en verderop een overgroeid wandelpad gaven het gevoel een tunnel in te gaan. Een kort klimmetje doorheen het mulle zand, liet ons vervolgens genieten van het uitzicht over de zee. In de verte konden we opnieuw de containerhaven van Zeebrugge zien. Tal van badgasten genoten op hun manier van deze toch wel zonnige zaterdag. Een klein ommetje omheen één van de vier fonteintjes, liet ons uiteindelijk uitkomen op de Zeedijk van Zeebrugge. Hier was nog een controle voorzien in de Falstaff, doch het terras was volzet en noodzaakte ons om de wandeling te vervolgen. We hadden reeds 15,4 km afgelegd en begonnen nu aan het laatste gedeelte van de tocht, richting aankomst.

We wandelden verder langsheen de Zeedijk, richting station Zeebrugge-strand. Een monument ter herinnering aan de blokkade van Zeebrugge, trok even de aandacht. De Kust Fietsroute LF1a volgend, bereikten we opnieuw de drukke Kustbaan. Het voormalige hotel Fryatt, nu een chinees restaurant, vonden we op onze weg. De bouwer van het hotel, werd later terecht gesteld in Rieme, op het toenmalige executieoord. We volgden de Kustlaan naar links, tot aan het monument ter ere van het Canadees leger, dat we reeds eerder op de dag hadden gezien. We volgden nu het parcours van de 6 km, in de richting van de jachthaven en de vismijn. Enorme peperdure jachten, lagen aangemeerd naast betaalbare zeilboten, tot zelfs wrakken die amper nog konden drijven, doch waar eigenaars met veel moed en vooral geduld, de boten een nieuw leven gaven. Niet voor niets heette dit stuk de Werfkaai. Het ging vervolgens langsheen de vismijn van Zeebrugge, waar op een splitsing de 16 km wandelaars een andere route namen.

Wijzelf vervolgden, net zoals de deelnemers aan de 6 en 10 km de kaai, richting Russische onderzeeër en lichtschip Westhinder. Deze bezienswaardigheden kunnen worden bezocht mits aanschaf van een ticket in de Westhinder. Gelet op de benodigde tijd voor deze bezoeken, houden we deze trip in reserve voor een latere datum. We konden het echter niet nalaten een vuurtoren aan te kopen in de shop van de Westhinder. Vervolgens maakten we nog een ommetje langsheen de marinebasis, de containerhaven en het gedenkteken ter nagedachtenis van gestorven zeelieden. De wandeling verliep vervolgens langsheen de Royal Belgian Sailing Club, waarna we een ander gedeelte van de jachthaven konden bekijken. Terug richting Westhinder, ging het nadien richting Zeebrugge dorp. De plaatselijke kerk mocht zeker niet ontbreken op weg naar de aankomst. Een gedenksteen ter nagedachtenis van de overledenen als gevolg van de ramp met de Herald in 1987, konden we aan de overzijde van de kerk bekijken.

De route ging vervolgens richting Albatros, via enkele woonstraten. Een beetje vermoeid, vooral omwille van het gebrek aan nachtrust de voorbije dagen, bereikten we even later de startzaal. Bleek dat vandaag 1347 wandelaars hadden deelgenomen aan de tocht. Morgen houden we het even voor bekeken en kijken we uit naar een rustdag. Een ideale gelegenheid om onze belevenissen tijdens de voorbije Mesa 2010 wat te ordenen en tekstueel wat vorm te geven. Nadien volgen nog enkele dagen rust, waarna we volgende zaterdag op het vliegtuig stappen richting warmere oorden. Ditmaal voorzien van wat lectuur en vooral even zonder wandelschoenen. De batterijen hier ten huize raken stilaan leeg en opladen is aan de orde.”

We sluiten dit wandelverhaal af, met een blik in de respectievelijke wandelboekjes. ’K: Veldbaantjes, dijk en duinen. Beetje eentonig, wel goed verzorgd. Laatste wandeling en nu richting Djerba! J: Tocht door de haven van Zeebrugge, ommetje via de Duinse polders, Blankenberge en de zeedijk. Zonnig. Stilaan denken aan de reis nu.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten