maandag 6 april 2020

126: Steendorp, Woensdag 11 november 2009, 20,3 km. (2489,773 km.)

Deze tocht werd voorheen in de bekende wandelgids Marching als volgt aangekondigd: ‘Woensdag – Mercredi 11/11/2009, 9140 Steendorp (Oost-Vlaanderen) Wandel Mee Dag. Wandelclub Temse. Start: Polyvalente Zaal. Steendorp met steenbakkerij, dijken, polders en natuurgebied De Vuurkouter en verder het mooie van Rupelmonde.’ Na afloop schreven we nog dezelfde avond onze indrukken betreffende deze tocht neer, omstreeks 18:24 uur.

“Vandaag was er in Vlaanderen ‘Wandel Mee’ dag, dus hadden we een ruime keuze aan wandelingen, waaraan we konden deelnemen. Alleen al in het Marching-wandelboek, stonden er niet minder dan 22 wandelingen aangekondigd. Niet eenvoudig om er eentje uit te kiezen, vooral omdat het vandaag 11 november was, met een toch wel bijzondere betekenis. Onze keuze viel uiteindelijk op Steendorp en het moet gezegd, we hebben het ons niet beklaagd. Afspraak voor vandaag was de Vrije Basisschool Sint-Henricus te Steendorp (Temse). Aldaar werd een ‘Wandel Mee Dag’ georganiseerd door Wandelclub Temse. Er kon worden gekozen uit de volgende afstanden: 6 - 15 of 21 km. We kozen voor de langste afstand, in werkelijkheid 20,3 km. Toen we vertrokken, even voor negen uur, was het nog vrij rustig in dit kleine dorp. Het eerste gedeelte van de wandeling bedroeg slechts 3,1 km.

We verlieten de startplaats en gingen naar rechts, om aan het volgende kruispunt links af te draaien, direct weg van de bebouwde kom. We troffen aldaar een eerste aanduiding, dat we ons bevonden op de Oeverdam, waar meer bepaald Voetweg 10, richting Rupelmonde was gesitueerd. Deze Voetweg maakte deel uit van de Groene Halte Wandelroute, een traject dat we nog vaak in de loop van de dag zouden bewandelen. De voetweg was in feite een smalle kronkelende wegel, die zich een weg baande tussen de akkers en weilanden. Rechts van ons bemerkten we af en toe enkele lager gelegen watergebieden, waar vaak de bomen er middenin verder groeiden. De wegel leidde naar een verkaveling, waarna we enkele woonstraten dienden te verwerken. Even later bereikten we het voetbalstadion van KOFC Rupelmonde om even om de hoek een eerste controlepost te bereiken in de Mercatorschool te Rupelmonde (Kruibeke). Hier namen we alvast de tijd om even de warme chocomelk te proeven en een hapje te eten.

Het volgende stuk van het wandelparcours bedroeg 5,6 km en volgens diegenen die dat deel reeds achter de rug hadden, kwam er wel wat modder aan te pas. We lieten de school achter ons en wandelden in de richting van het centrum van Rupelmonde. Een splitsing even voor de kerk, maakte ons duidelijk dat we de eerste keer rechtdoor dienden te gaan. Later zouden we hier bij een tweede passage, linksaf gaan. Gekomen aan de kerk van Rupelmonde, konden we even aandacht schenken aan het standbeeld van Mercator. Aan de overzijde van de straat troffen we de coördinaten aan van deze plaats, uitgedrukt in graden en minuten. Ondertussen konden we reeds de Graventoren zien staan. We vervolgden onze weg, via de Kasteelstraat, naar omlaag en gingen langsheen deze toren. We volgden hierbij ondertussen een gedeelte van de GR5A en tezelfdertijd de Tibeert route voor fietsers (49 km).

Ter hoogte van de Graventoren troffen we enkele kunstwerken aan, met name de Reinaert Muur en het beeld van de Pelgrim & Torenwachter. Hier ging het links verder, in de richting van de oude Scheepswerf, waar nu enorme nieuwe flatgebouwen worden opgetrokken. Het ging nu via een dijk, waar we rechts zicht hadden op de Schelde. Overal om ons heen bevonden zich hoogspanningsmasten, welke enorm storend overkomen in deze oase van rust. De dijk kronkelde zich, tot we deze noodgedwongen dienden te verlaten, omwille van werken aldaar. Kranen en bulldozers stonden er stil bij op deze dag, doch het werk van hun armen en schoppen was duidelijk waarneembaar op het terrein. De wandeling ging via deze nieuw aangelegde kiezelpaden, waar dit zwaar vervoer zich door de natuur boorde. Modderige brede paden volgden we nu, doorheen deze enorme werf langsheen de waterloop. We gingen min of meer in een grote lus doorheen deze werf, tot we uiteindelijk opnieuw aankwamen ter hoogte van de oude scheepswerf.

Modderige schoenen en een besmeurde broek namen we er graag bij. Via enkele aanpalende straten ging het terug naar de Mercatorschool voor een tweede controle. Ondertussen waren we 8,7 km op weg. Voor deel drie van de tocht van vandaag (5,9 km), volgden we een stukje hetzelfde parcours als eerder op de dag, tot we aan de splitsing dit keer naar links dienden te gaan. We verlieten opnieuw de bebouwde kom van Rupelmonde, om enkele veldpaden te betreden. Vooreerst langsheen het voetbalterrein van de plaatselijke club, om wat verder de Tibeert Route te volgen, in de richting van de collectorwerkzaamheden. Na een stukje nieuw aangelegde openbare weg, volgde een gedeelte waar men volop doende was met het aanleggen van een nieuwe straat. Hier vonden we aanwijzingen van een fietsroute, de Groene Route en wat verder opnieuw de markeringen van een GR-pad. Op het einde van de werkzaamheden, sloegen we een links gelegen veldweg in en vonden daar opnieuw de Groene Halte Wandelroute.

Vanaf nu ging het bijna rechtdoor in de richting van Bazel, waarbij we in hoofdzaak onverharde wegen volgden, geruime tijd evenwijdig aan de ernaast gelegen hoogspanningslijnen. In deze open vlakte voelde de wind enigszins onaangenaam en soms voelden we een druppel regen. Gelukkig hielden we het droog en konden via enkele smalle asfaltwegen tussen de boerderijen stappen richting Steendorp. Even voor de grens met die gemeente echter, ging het haaks naar rechts, waar we even later aankwamen op de boerderij van Michel Oste te Bazel. Hier werd in de nieuw gebouwde garage van de woning, halt gehouden om de inwendige mens aan te sterken. De boerderij leek deels op een werf, deels op een boerderij, maar ook wel op een machinepark, annex houtzagerij. Nu ja, alles kan blijkbaar op een dag als vandaag. Het was wel even wachten, alvorens we een zitplaats konden bemachtigen, maar geduld wordt vaak beloond.

Het slotgedeelte van de tocht, verliep over een afstand van 5,7 km. We verlieten het erf via de achterzijde en kregen daar nogmaals een eindje modder te verwerken. We kwamen vervolgens op een aardeweg terecht en bevonden ons alweer op de Groene Halte Wandelroute. In de verte bemerkten we, tot onze verbazing, iets dat gelijkenis vertoonde met een fort. Naarmate we dichter kwamen was het bouwwerk duidelijk waar te nemen. Het betrof hier het fort van Bazel, dat deel uitmaakt van de vroeger aangelegde fortengordel. Ter hoogte van dit fort, sloegen we een links gelegen wegel in, genaamd Wegel 69, welke ons omheen het fort liet verder wandelen. Over een geruime afstand liep deze wegel tussen de velden door, tot we uiteindelijk de grens bereikten tussen Temse en Steendorp. Hier op de scheiding van deze gemeenten, ging het naar links, om wat verder uit te komen ter hoogte van het natuurgebied van het fort Steendorp. Hier volgden we vervolgens een eindje de wandelroute van 4 km, die omheen dit fort, in trapezium vorm, is aangelegd.

We konden dit fort, in de diepte gelegen, vanuit alle hoeken en kanten bekijken, terwijl het wandelparcours er omheen liep. Tal van informatieborden, gaven meer uitleg over de bouw, de ligging en het gebruik van dit militaire bouwwerk. Aan de andere kant van het fort, betraden we een ernaast gelegen natuurgebied, voorzien van de typische klaphekkens. Vandaar kregen we een zicht op de voormalige steenfabrieken die ooit welvaart brachten over deze streek. Nu ligt het geheel er verwaarloosd en verweesd bij. Een klein stukje bosgebied, waar af en toe stevig werd gedaald en geklommen, vormde een waardige afsluiter voor deze wandeling op 11 november. Terug in de startzaal konden we enigszins voldaan terugblikken op een afwisselende tocht, waarbij we toch het gevoel hadden, dat ook ‘Den Grooten Oorlog’ niet echt veraf was geweest vandaag. Onderweg hadden we bloemen zien neerleggen aan de monumenten, ter ere van de gesneuvelden. Bovendien waren we verrast door de aanwezigheid van de forten langsheen het parcours van de wandeling.

Misschien één klein minpuntje vandaag dan toch, jammer dat deze tocht niet naar waarde werd aangekondigd in het wandelboek. Toen we omstreeks 14 uur huiswaarts gingen, konden we bemerken dat toch 665 wandelaars eveneens waarschijnlijk voldaan huiswaarts keerden. Het konden er meer geweest zijn. We hebben vandaag kunnen proeven van de sfeer van de Eerste Wereldoorlog.”

Tot slot volgt zoals gewoonlijk een blik in onze respectievelijke wandelboekjes, teneinde na te lezen, welke eerste indrukken bleven nawerken. ‘K: Toffe wandeling. Steendorp, Kruibeke, Temse en Bazel. Rupelmonde. Verrassend fort van Bazel en Steendorp. Mooie natuur! Best modderig soms. J: Tocht vanuit Steendorp naar Rupelmonde. Door velden en akkers naar Bazel. Op de terugweg langsheen de forten van Bazel en Steendorp. Mooie wandeling naar aanleiding van de 11-november viering. Tevens Vlaanderen wandelt dag.’

1. Soms is modder de wandelaar zijn deel. Maar er komen nog toestanden waarin we letterlijk tot aan onze knieën erin stonden, niet voor herhaling vatbaar dus ♥