woensdag 8 juli 2020

305: Kortenberg, Zaterdag 09 augustus 2014, 26,19 km. (6202,853 km.)

“Het verhaal inzake onze belevenissen tijdens een wandeltocht met start en aankomst in Kortenberg. Deze luswandeling werd beschreven in de Dagstappergids Vlaams-Brabant 2, met als titel: ‘Schoonheid onder de vliegroutes’. Tijdens deze wandeling zou een gedeelte worden gevolgd van de Streek-GR Dijleland, alsook van de Streek-GR Groene Gordel. De voorziene startplaats bevond zich ter hoogte van het station van Kortenberg. Volgens de wandelgids bedroeg de totale wandelafstand 23,2 km, doch kon mits enkele verkortingen worden herleid tot 22, 18,1 of zelfs 16,2 km. Wij hadden geopteerd om de totale afstand af te leggen en gingen dan ook van start ter hoogte van het station van Kortenberg. We wandelden er de Engerstraat rechts in, om ter hoogte van het pand nr. 50, links voetweg 61 in te gaan. We bemerkten er de aanduiding dat we een lokale wandelroute volgden, met name het Vliegtuigen Wandelpad. We staken de Weesbeek over en kwamen nadien uit in de Kammestraat, welke we rechts volgden tot aan de kerk van Erps. Vervolgens stapten we rechts van de kerk, voorbij de oude dekenij en kwamen in het Paddestraatje om aldus uit te komen naast de sporthal aan de Oude Baan. Daar gingen we rechtsaf, langs de haag van het Hof Ter Brugge en bereikten een kapel ter ere van O.-L.-V. van Bijstand.

We gingen verder via een kasseiweg links van de kapel, om dadelijk links te volgen via voetweg 74 en aan te komen ter hoogte van de toegangspoort van het kasteel. Daar gingen we rechtsaf in voetweg 76 om de Kasteelstraat te betreden, welke we over korte afstand volgden tot aan het Sint-Pietersplein van Kwerps. Daar hielden we even een korte wandelpauze in café De Schuur, waar we ons de koffie lieten smaken. Even later konden we opnieuw op pad en gingen links verder via voetweg 80, gesitueerd tussen de panden nrs. 10 en 12. Vrijwel onmiddellijk erna maakten we een haakse bocht naar links om opnieuw voetweg 76 te bereiken, welke we naar rechts dienden te volgen. Zo arriveerden we aan een kruispunt van voetwegen. We stapten verder rechtdoor via voetweg 76 tussen weiden om de rand van het Silsombos te bereiken. We hielden dezelfde richting aan en kwamen in de Silsomstraat welke we over zowat 300 m volgden tot aan de bocht naar rechts. We verlieten rechtdoor de straat en gingen het Silsombos in, waar we even verder de oever volgden van de Molenbeek. Een paar honderd meter verder troffen we een infobord aan inzake de Zwarte Madam, dat zich wat hogerop bevond. Dus werd even van het parcours afgeweken om het beeld te gaan bekijken.

We stapten even later verder naar links via buurtweg 5 om de Molenbeek te verlaten en ongeveer 500 m verder aansluiting te vinden met de Streek-GR Dijleland. We hadden dus vanaf nu oog voor de geel-rode markeringen langsheen het parcours. De Streek-GR leidde ons naar rechts. Toen het Silsombos ophield aan de rechterkant, gingen we via een pad linksaf, even later overgaand in een knuppelpad. De weg werd wat breder en even later bereikten we de Driesstraat en even later de Mosterdstraat welke we rechts ingingen. We staken vervolgens de weg Nederokkerzeel-Kampenhout over en volgden aan de overzijde een veldweg langs de rand van het bos. Tenslotte bereikten we wat verder de Egellaan, welke we naar rechts dienden in te gaan. We verlieten er dan ook het traject van de Streek-GR Dijleland, doch daarentegen wandelden we nu langs het Laar en List wandelpad. Ter hoogte van de T-splitsing met de Ahornbomenlaan ging het linksaf, om wat verder het Domein Torfbroek in te wandelen. Via een poortje bereikten we een vijver, waar we rechts omheen gingen en zo de Meerslaan betraden. We bevonden ons ondertussen op een gedeelte van de Raymond Impanis Route van 35 km.

We staken de Bergstraat – Neerstraat over en bemerkten terug de geel-rode markeringen van de Streek-GR Dijleland. De Streek-GR rechtdoor volgend ging het voorbij een afsluitboom en een poortje nu in de domein met de vijver links van ons. Eenmaal de vijver voorbij hielden we rechts aan, om even later links te draaien ter hoogte van een afgelegen huis. Even voordien echter hadden we even een korte pauze gehad in de kantine van de Torfbroekvrienden aan hun visvijver. Na deze onderbreking bereikten we tenslotte de Torfbroeklaan en die bracht ons tot aan de drukke Haachtsesteenweg (N21), alwaar we nadien aan de overzijde de Dreefstraat aantroffen. Langs deze weg troffen we aanwijzingen betreffende het Van Steelant Wandelpad (7 km), om even verder via een wegel te stappen langsheen de rand van het Hellebos. Wat verder troffen we rechts de afsluiting aan van het oefenterrein van de federale politie, waardoor we noodgedwongen de omheining naar links volgden. We arriveerden nadien ter hoogte van het kruispunt van de Wolfsputwegel en de Esterhertwegel.

We zetten onze tocht verder via de Wolfsputwegel naar rechts en wandelden zo rechtdoor het Hellebos in, om aan het andere uiteinde de Barebeek over te steken en de Breemstraat rechts in te gaan. We kwamen even verder voorbij een Lourdesgrot met calvarie om in de nabijheid de weg Kampenhout-Perk over te steken. Daar troffen we de vermelding aan dat we een gedeelte volgden van de Witloofroute. Aan de overzijde betraden we de Boektsestraat, welke 500 m verder uitmondde op een kruispunt, voorzien van een GR-wandelboom. Immers hier verlieten we de Streek-GR Dijleland, welke naar rechts verliep, om naar links voortaan de geel-rode tekens te volgen van de Streek-GR Groene Gordel, tot aan het eindpunt van de wandeltocht. Tevens zouden we er lange tijd het Teniers Wandelpad verkennen. We dwarsten even later een weg, om aan de overzijde een pad op te gaan dat verliep langs de rand van een bos. Een T-splitsing later gingen we linksaf in de richting van de weg Kampenhout-Perk. In de verte zagen we het Ribeaucourtkasteel, alsook de controletoren van de luchthaven. We weken even van de route af, teneinde in het centrum van Perk nog even te pauzeren in ’t Pleintje.

Na deze onderbreking keerden we op onze stappen terug, om dan de Streek-GR Groene Gordel zowat 200 m te volgen langs de weg Kampenhout-Perk om dan een wandelpad rechts te nemen dat ons tot in de Breemstraat bracht. Aan de overzijde van de straat ging onze tocht via een brede bosweg langs het domein van Ribeaucourt. We staken de Barebeek over en kort daarna draaiden we rechtsaf tussen twee armen van de Leibeek. Via een brugje ging het over de beek en wandelden we verder met de Leibeek rechts van ons. Zowat 150 m van de Haachtsesteenweg maakten we een bocht naar links en staken de Molenbeek over om alzo de Watermolenstraat te bereiken. We gingen rechts in de Hinckaertstraat om dan de Haachtsesteenweg over te steken en verder te gaan in de Lellebaan. Ter hoogte van kapelletje gingen we links in de Lemmekenstraat om aan de rotonde rechts een veldweg op te gaan. Aan een Y-splitsing ging het verder via een veldweg naar links en even later de eerste veldweg rechts. We volgden er de richting Erps, tot aan het eerste kruispunt. Een oude wegwijzer was ons daartoe behulpzaam geweest.

Aan het kruispunt wandelden we gewoon rechtdoor, nog steeds de Streek-GR volgend. Een km verder bereikten we de eerste huizen van Erps en de Frans Mombaertsstraat, welke we naar rechts ingingen. Voor de brug draaiden we links de Mechelsesteenweg in tot aan het station van Kortenberg, eindpunt van de wandeling. We eindigden deze dagtocht na exact 34920 stappen en 26,19 km.”

1. Als ik zie hoe de kilometers zich hier aaneenrijgen, denk ik nog zoveel te gaan.
    GR heeft beslist een meerwaarde ♥