donderdag 9 juli 2020

306: Sint-Idesbald, Vrijdag 15 augustus 2014, 26,421 km. (6229,274 km.)

“Een wandeling in de nabijheid van zee en strand met start in Sint-Idesbald. Deze tocht werd beschreven in de Dagstappergids West-Vlaanderen 2. In de gids verkreeg deze dagtocht als titel: ‘Heerlijk uitwaaien op het strand en verstoppertje spelen in duin en bos’. Tijdens het verloop van deze wandeling wordt een gedeelte gevolgd van de GR5A-Noord. De totale wandelafstand bedroeg 23,7 km, doch kon worden verkort tot respectievelijk 13,3 of 10,4 km. De voorziene startplaats situeerde zich aan de parking nabij het café Lusthof in de Veurnestraat. Na een ritje per auto en een hapje voor onderweg, waren we klaar om de wandeling aan te vangen. We begonnen aan deze dagtocht ter hoogte van het wandelknooppunt 29 aan het Sint-Jansheem en gingen de Noorddreef in. Aan de ingang van een kleuterschool volgden we de wit-rode tekens van de GR5A en stapten het Kerkepannebos in via een bospad. Na een bocht naar links en voorbij een slagboom verlieten we het bos en betraden de Jan Van Looylaan. Rechtdoor stappend gingen we even verder naar rechts via de Sparrelaan, een tegelpad om nadien door middel van een breed zandpad aan te komen op de Veurnelaan, waar we rechts afdraaiden. Ter hoogte van een kruispunt volgden we links de Dageraadstraat om doorheen de villawijk Zeepanne te gaan en te arriveren op de Strandlaan.

Aan de overzijde ging het 50 m verder naar rechts, linksaf via een brede zandweg om zo het wandelknooppunt 34 te bemerken ter hoogte van een klaphek. Via dit hekje kwamen we in de Noordduinen terecht. Naast het traject van de GR, bevonden we ons tezelfdertijd op het parcours van het Massartwandelpad en het Artiesten Wandelpad. Bij een volgend klaphekje aan wandelknooppunt 36, verlieten we korte tijd het verloop van de GR, om door middel van alweer een poortje grasland te betreden. Het Massartwandelpad leidde ons naar het wandelknooppunt 37 en zo kregen we zicht op de Zuid-Abdijmolen. Vervolgens ging het richting wandelknooppunt 38 en verlieten we het grasland. Even later kwamen we aan ter hoogte van de Leopold III-laan, welke we over korte afstand naar rechts bewandelden. Ter hoogte van een duinhuisje namen we een brede grindweg naar links en bevonden we ons opnieuw op het traject van de GR5A. Voorbij een veerooster wandelden we zo de Noordduinen in, om de GR volgend richting wandelknooppunt 40 te gaan. Even verder, ter hoogte van een school verlieten we langs een klaphek de graszone en volgden de Abdijstraat naar links, ondertussen het parcours volgend van het Ijslandvaarders Wandelpad.

Op korte afstand daar vandaan gingen we aan de overzijde van de straat opnieuw de Noordduinen binnen. Na enkele richtingsveranderingen kwam ook aan dit deel van de Noordduinen een einde en arriveerden we op de Zeelaan, de weg Koksijde-Dorp – Koksijde-Bad. Aan de overzijde van de weg begaven we ons in het natuurgebied De Hoge Blekker. Meteen volgde een steile beklimming in het mulle zand naar de top van ’s lands hoogste duin. We hadden er opnieuw een ontmoeting met de rood-witte GR-tekens, welke ons richting wandelknooppunt 55 stuurden. We bereikten verderop de Panoramalaan, gevolgd door de Cesar Francklaan in dalende zin. Gekomen ter hoogte van een kruispunt, stuurden de GR-tekens ons naar rechts richting wandelknooppunt 54, om aldus aan te komen aan de ingang van het natuurgebied De Doornpanne. Inmiddels hadden we bordjes ontdekt betreffende de Veurne Ambacht route van 48 km en de Doornpanne Wandelroute. We betraden het gebied via een brede verharde weg tussen graszones tot aan een zuigputgebouw. Een enorme blauwe waterkraan sierde aldaar de omgeving.

We verlieten er even het traject van de GR en stapten verder via een pad, voorbij een slagboom, om even verder aan wandelknooppunt 53 links te kiezen en een graszone te betreden. Aldaar troffen we vermeldingen aan inzake de LF1 Noordzee-Vlaanderen Fietsroute en de Kust Fietsroute. We verlieten deze graszone aan knooppunt 59 om er terug de rood-witte GR-tekens te volgen naar rechts tot aan het bezoekerscentrum en knooppunt 60. Opnieuw lieten we hier de GR een andere richting uitgaan en stapten we links de Doornpannestraat in, om ever verder de sporen van de kusttram en de kustlaan over te steken. Aan de overzijde ging het via de Gillis Scotlaan tot aan het strand van de wijk Sint-André. Eenmaal aan het strand aangekomen zouden we de komende 2,2 km wandelen op het strand of de dijk, richting Oostduinkerke-Bad, met andere woorden rechtsaf dus. Eenmaal de eerste gebouwen van deze locatie bereikt, hielden we even halt in Restaurant – Tea-room Mile’s. Daar konden we terecht voor een kopje koffie, terwijl we even een wandelpauze namen. Na deze onderbreking wandelden we nog wat verder tot zowat het laatste gebouw op de dijk, om dan het strand te verlaten via een geasfalteerd pad tot aan het knooppunt 66, ondertussen de Ter Yde Wandelroute volgend.

Aan wandelknooppunt 66 gingen we naar links richting knooppunt 74, teneinde wat verder te stappen in het mulle zand tussen afsluitingen. We bevonden ons ondertussen in het natuurreservaat Ter Yde, meer bepaald in de Zeebermduinen. Aan knooppunt 74 ging het rechtdoor richting knooppunt 73, om net ervoor rechts af te draaien en omheen een bunker te stappen. We klommen tussen twee duinen omhoog om even later af te dalen naar een infokiosk en knooppunt 72. We staken opnieuw de kustbaan over om aan de andere kant de Kol. D’Haenenlaan in te gaan. In een bocht naar links, namen we een steile afdaling door de duinen richting knooppunt 71 en de ingang van het natuurreservaat Ter Yde. Net ervoor echter gingen we richting knooppunt 70 door alweer het mulle zand in de richtng van een paaltje boven de rand van de duin. Na de beklimming ervan, daalden we af om later via een grindweg knooppunt 70 aan te treffen en daar rechtsaf te gaan. Voorbij een vakantiehuis stapten we door twee hekken. Voorbij de hekken zigzagden we naar het Hannecartbos, om dan aan een verhard fiets- en wandelpad links te gaan richting knooppunt 69. In een scherpe bocht van dit pad naar rechts, gingen we links via een poortje het bos in.

We konden er ons richten op houten paaltjes met een rode kop, het Kruwerpad, om min of meer in een U-vorm door het bos te wandelen, vaak via modderige paden. We dienden nog enkele malen van richting te veranderen, overschreden een waterloop, stapten over een knuppelpad om uiteindelijk opnieuw het verharde fiets- en wandelpad aan te treffen. We hielden links aan en bereikten de rand van het bos en het knooppunt 69. We zetten onze tocht verder richting knooppunt 68 om te arriveren tussen de villa’s. Aan het knooppunt 68 gingen we naar links door een nieuwe duinstrook, om even later het Duinrandwandelpad te volgen tot aan de Nieuwe Ydelaan. Aan de overzijde betraden we dan de Plaatsduinen welke we nagenoeg diagonaal overstaken om tot slot terecht te komen in de Piet Verhaertstraat welke we naar rechts opgingen. We kwamen dan aan de drukke Leopold II-laan uit, met rechts zicht op de Sint-Niklaaskerk van Oostduinkerke, ons reeds genoegzaam bekend vanwege de Vierdaagse van de Ijzer. We hielden er dan ook even een wandelpauze in ‘De Mikke’, alwaar een frisdrankje overheerlijk smaakte.

Na onze wandelpauze staken we de drukke Leopold II-laan over en betraden aan de overzijde het Westhoekruiterpad. Na de passage door een stukje bos, wandelden we door de duinen van de Witte Burg om een asfaltwegje te bereiken en opnieuw de vertrouwde GR-tekens. Tevens ontmoetten we er een oude bekende, het Doornpanne Wandelpad. Ditmaal leidde het Groteroutepad ons gedurende zowat 1 km doorheen een stukje natuurgebied Witte Burg, om zo voor de twee maal het wandelknooppunt 60 te bereiken aan het bezoekerscentrum. We wandelden nu langs dezelfde weg als voorheen naar het strand, om aldaar de andere richting te kiezen, dus ditmaal naar links. Er wachtte ons nu een strandwandeling van iets meer dan 4 km tot net voor De Panne. Onderweg echter hielden we even halt op de dijk in Koksijde-Bad, alwaar we even konden bijtanken in Restaurant – Tea-room Clapatis. Na deze laatste wandelpauze konden we het laatste stukje wandelweg afleggen. We stapten vervolgens tot op het einde van de dijk van Sint-Idesbald, om daar het strand te verlaten voorbij het laatste appartementsgebouw.

We stapten richting knooppunt 25 om dan rechts de Dumontlaan in te gaan en even verder links de Herman Teirlincklaan. We kwamen opnieuw aan de kustbaan en de sporen van de kusttram, om aan de overzijde verder te gaan richting knooppunt 26. Eenmaal dat punt bereikt, gingen we links om het Kerkepannepad te betreden en te volgen voorbij het knooppunt 27 en dan verder richting knooppunt 28. Stilaan naderden we het einde van de wandeling, vermits we via de René De Graevelaan en de Jan van Looylaan opnieuw het Kerkepannebos ingingen, net zoals bij de aanvang van de tocht. Even later kwamen we aan het Sint-Jansheem, einde van deze zonnige wandeling aan de kust. We sloten deze dagtocht af na 35229 stappen en 26,421 km.”

1. Het zeetje met zijn onmiskenbare charme. Zeker als er geen volk is.
    Wel spijtig dat het W.Vlaamse karakter soms botst met het mijne ♥