donderdag 2 juli 2020

301: Ternat, Zaterdag 12 juli 2014, 23 km. (6101,379 km.)

“Een verslag inzake een wandeltocht beschreven in de Dagstappergids Vlaams-Brabant 2, met start en aankomst te Ternat. Deze wandeling werd in de gids als volgt omschreven: ‘Genieten van heuvels en panorama’s in het Pajottenland. Tijdens het verloop van deze dagtocht zou een gedeelte worden gevolgd van de GR512 alsook van de Streek-GR Groene Gordel. De totale wandelafstand bedroeg 23 km en ging van start ter hoogte van het station van Ternat. Nadat we ons voertuig veilig hadden kunnen achterlaten op de parking en uiteraard een hapje voor onderweg, konden we aan de wandeling beginnen. We gingen dus van start aan het station van Ternat om de Statiestraat naar rechts in te gaan en daarna de Assesteenweg over te steken. Aan de overzijde betraden we een smal steegje in de richting van de spoorweg, om aldaar ervan weg te draaien naar links, richting Sint-Catharinakerk van Sint-Katherina-Lombeek. Op weg daarheen volgden we een tijdje het traject van het Drie Dorpen Wandelpad. We wandelden omheen de kerk tot aan de hoofdingang, teneinde dan via de Kerkstraat tot aan een rotonde te gaan. Ter hoogte van deze rotonde namen we de Muilenlaan, tezelfdertijd een gedeelte volgend van de Boerenkrijgroute, een fietsomloop van 45 km. Ter hoogte van een kapelletje ging het scherp naar links en wat verder, ter hoogte van een kruis met zitbank, scherp naar rechts.

We stapten nu via een brede veldweg, langs het plaatselijke Knotwilgen Wandelpad. De veldweg ging over in een asfaltweg en leidde naar een betonweg, die we naar links dienden te volgen. We staken de spoorweg over om nog steeds het Knotwilgen Wandelpad verder af te leggen. Uiteindelijk bereikten we een kapel voorzien van enkele zitbanken. Aan de kapel wandelden we naar links, terwijl we zicht kregen op het rechts gelegen Liedekerkebos. Gekomen aan een T-splitsing verlieten we het tot nog toe gevolgde wandelpad en gingen linksaf min of meer doorheen een tunnel van de overhangende takken. We kwamen wat verder aan een asfaltwegje dat we naar rechts dienen op te gaan. We staken nadien een brede betonweg over, terwijl we ons bevonden op het Sint Amandus Wandelpad. Stilaan naderden we Borchtlombeek, om dan via de openbare weg verder te wandelen langs de Looyeweg, de Vlamingweg, de Reusestraat en vervolgens de Kloosterstraat in de richting van Strijtem. Uiteindelijk kwamen we aan het kruispunt van de Kloosterstraat en de Lostraat. We hielden de richting rechts aan om dan de Nieuwbaan links in te gaan, die we bewandelden tot aan de Broekstraat. In de Broekstraat kregen we even later een smal wandelpad voor de voeten, dat wat verder kronkelde en af en toe een modderig karakter had. We arriveerden uiteindelijk in de Kleemstraat en nog steeds het Sint Amandus Wandelpad volgend, even verder links de Sleestraat in.

Een kruispunt verder wandelen we de Dieptstraat in, waar we konden vaststellen dat we jammer genoeg even voordien onze stappenteller waren verloren. We hadden evenwel geen idee wanneer of waar juist, zodat rechtsomkeer maken weinig zin had. Dus zetten we onze wandeltocht verder via de Dieptstraat. Enkele bochten later betraden we een veldweg welke ons flink liet klimmen. Later konden we dan afdalen en terecht komen ter hoogte van een drukke weg, de N285. We staken deze drukke weg over via de Louis Spaakstraat en bemerkten ter hoogte van het pand nr. 5 een enorme eend. We arriveerden in de Carnaalstraat welke we naar links afdaalden. Het volgende kruispunt gebood ons de Frans Baetensstraat rechtdoor in te gaan, gevolgd door de stijgende Gustaaf Breynaertstraat. Zowat 200 m verderop draaiden we links in Keurebeekveldbos om vervolgens via een smal pad verder te dalen tussen weiden en afsluitingen om tot slot aan te komen in Kattenbos. Een veldweg en een beklimming later kwamen we aan kruispunt, voorzien van een grote vierkantshoeve. Op het kruispunt wandelen we naar links en hadden hier over korte afstand de wit-rode markeringen van de GR512 als gids. We konden er dan ook een wandelboom bekijken. De GR512 leidde ons naar de verder gelegen Afspanning Tomberg, alwaar we meteen de GR512 verlieten en inruilden voor de Streek-GR Groene Gordel.

We stapten verder rechtdoor via de Oude Brusselsestraat. Waar de weg een bocht maakte naar rechts, stapten we rechtdoor een veldweg op, welke naar links draaide. Na wat draaien en keren ging onze wandelroute langs de rand van een bosje. Korte tijd nadien ging het pad steil rechts de hoogte in tot op een T-splitsing om daar dan naar links een bospad op te gaan. Boven gekomen daalden we af naar links in de richting van de lager gelegen N8. Over korte afstand volgden we de N8 naar rechts om ter hoogte van het pand nr. 394, aan de overzijde een stijgend asfaltwegje naar links in te gaan. Op een kruispunt gingen we aan de overzijde verder via de Kapellestraat, welke spoedig overging in een veldweg. Waar enkele veldwegen samen kwamen, daalden we naar rechts af via een smaller worden pad naast een weideafsluiting. We bemerkten ondertussen dat we een andere lokale wandelroute betraden, met name het Pol de Mont Wandelpad. We kregen zicht op de kerk van Wambeek, onze volgende bestemming, welke we luttele minuten later bereikten ter hoogte van een plein. Na het bekijken van de Sint-Remigiuskerk gingen we ter hoogte van het plein verder naar links, ondertussen wandelend langs het Landbouw Leerpad (30 km).

Net nadat we de kerk hadden verlaten, kwamen we langs het geboortehuis van Pol de Mont, een woning voorzien van een gedenkplaat. Achter de woning zetten we onze tocht verder naar rechts in de Klapscheutstraat, om even later aan een kapelletje de Pol de Montstraat in te gaan. 50 m in de Pol de Montstraat verlieten we deze via een smal wandelpad links om vervolgens een grote weg over te steken. Aan de overzijde bleven we rechtdoor stappen in de richting van de spoorlijn, via een doortocht van een bosje. We bereikten alzo de verhoogde spoorberm om via een tunnel onder de spoorlijn door te gaan. We bleven rechtdoor wandelen naast een weide. Het wegje kronkelde in de richting van Ternat, dat we even later bereikten via de ’t Serclaesstraat. Deze straat leidde langs het voetbalveld van Sporting Ternat en liet ons de Statiestraat oversteken. Aan de overzijde betraden we de Kloosterweg en die liet ons aankomen ter hoogte van de kerk van Ternat. Aldaar namen we definitief afscheid van de geel-rode markeringen van de Streek-GR Groene Gordel.

Aan de kerk gingen we linksaf via een smal straatje om op de Borredam te komen, richting spoorlijn. Door middel van de Van Overstraetenlaan kwamen we opnieuw in de Statiestraat en weinige ogenblikken later kwamen we aan het station van Ternat, alwaar we enkele uren vroeger waren van start gegaan. Meteen het einde van deze wandeltocht.”

1. Als men de tijd kan doden met wandelen, zouden we altijd onderweg zijn in dit leven ♥