woensdag 1 juli 2020

300: Duffel, Zaterdag 07 juni 2014, 21,9 km. (6078,379 km.)

“Deze wandeltocht werd beschreven in de Dagstappergids Antwerpen 2, met start en aankomst te Duffel. In de wandelgids verkreeg deze dagtocht als titel: ‘ Ingeduffeld op spoorspeurtocht’. Het parcours had een voorziene lengte van 23,7 km, doch kon onderweg worden verkort tot 21,9 km. Tijdens het verloop van de wandeling zou een gedeelte worden gevolgd van de GR12. De voorziene startplaats bevond zich ter hoogte van het station van Duffel, waar gebruik kon worden gemaakt van de gratis parking, teneinde het voertuig veilig achter te laten. Alvorens we van start gingen, namen we vanzelfsprekend de tijd om vooreerst te denken aan de inwendige mens, met andere woorden een laat ontbijt. Even later echter waren we klaar om aan deze dagtocht te beginnen, zij het echter onder een niet volledig wolkenvrije hemel. We vertrokken aan het station van Duffel om er tegenover de Stationsstraat in te gaan, gevolgd door de Norbertijnerlei rechts. Even verder kwamen we aan de ruïnes van het waterkasteel Ter Elst, de eerste bezienswaardigheid van de dag. We gingen in tegenwijzerzin omheen het kasteel, om net voor de kasteelbrug rechts-links te gaan via een parkpad. Gekomen aan de eerste vijver hielden we links om doorheen het Muggenbergpark te stappen. Aan de rand van het park gingen we links naar het standbeeld van Kiliaan wellicht de beroemdste Duffelaar.

Aldaar aangekomen staken we de drukke Hondiuslaan over, om ter hoogte van een pleintje links de gekasseide winkelstraat op te gaan, de Kiliaanstraat. We hielden er echter even een korte wandelpauze, om te genieten van een kopje koffie in Tea Room ’t Ridderke. Even later vervolgden we onze tocht door de winkelstraat om ter hoogte van het pand nr. 88, links via een passage onder een burgerwoning te gaan. Een mooie muurschildering konden we er alvast bewonderen. We arriveerden achter de Sint-Martinuskerk van Duffel, waar we eveneens in tegenwijzerzin omheen gingen, ondertussen wandelend langs het parcours van de Vierparkenwandeling (5 km). Na het bekijken van de kerk ging het rechts in de Rooienberg, richting museum en ziekenhuis. Via een parallelstraat ging het in de richting van het zwembad, om via een poort even later te stappen tussen voetbalvelden. We kwamen in een straat met arbeiderswoningen om daar op het einde linksaf te wandelen. Via de Wouwendonkstraat kwamen we ter hoogte van de spoorlijn Brussel-Antwerpen, welke we overschreden via een voetgangersbrug. Rechtdoor volgend, staken we nadien de Waarloossteenweg over om aan de overzijde links een kasseiweg in te gaan. Ter hoogte van de Franse Lei, sloegen we rechtsaf, om 400 m verder hetzelfde te doen en zo opnieuw de Waarloossteenweg te betreden.

Aan de overzijde gingen we de Draakbosweg in, hierbij het Hoevepad volgend over een afstand van ongeveer 1 km tussen weiden en langs serres. Even later gingen we linksaf in de Achterstraat en nadien rechts op een veldweg, afgezoomd met knotwilgen, nog steeds Achterstraat. We kwamen ter hoogte van een kruispunt voorzien van een zitbank om dan de Kriekelaarstraat te kiezen. We bemerkten er de bordjes inzake de Abraham Hansroute, een fietsomloop van 40 km. Ondertussen vervolgden we nog steeds rechtdoor, gingen onder een dubbele hoogspanningslijn door en troffen de Pauwhoevestraat aan. Aan de Pauwhoeve ging het andermaal links tot de weg eindigde. We dienden er gebruik te maken van een trapje om in een weide terecht te komen en een populierendreef in te gaan, om tenslotte andermaal via een trapje over de schrikdraad te stappen. Zo bereikten we de oude spoorwegbedding van de vroegere lijn 25A en kregen onmiddellijk de rood-witte markeringen in het oog van de GR12. We draaiden bijgevolg naar links om deze oude bedding, tussen het weelderig groen te volgen. Iets meer dan 1 km verder, verlieten we even de spoorbedding naar rechts via de Beekboshoek, teneinde het centrum van Waarloos te bereiken. De straat volgend, kwamen we aan een pleintje en gingen via een kerkwegel links tot bij de Sint-Michielskerk van Waarloos.

Inmiddels was het de hoogste tijd voor een sanitaire stop en tevens drankpauze, zodoende hielden we even halt in de nabijheid van de kerk in café Brouwershuis. We hadden er voorheen de bordjes bemerkt inzake de Oude Spoorwegwandeling van 11,3 km, waarvan we zonet reeds een gedeelte hadden gezien. Na deze verdiende rust- en drankpauze konden we onze wandeling vervolgen. We verlieten aldus het centrum van Waarloos via enkele woonstraten, gevolgd door een korte passage in het Hessepoelbos, om opnieuw het natuurgebied van de Oude Spoorwegberm te bereiken. We draaiden rechtsaf en bevonden ons terug op het parcours, dat we voordien hadden verlaten voor een halte in Waarloos. Zowat 3 km verder eindigde onze tocht langs de voormalige spoorbedding ter hoogte van het waterbekken van Eekhoven. Noodgedwongen dienden we de straat naar rechts in te gaan en 250 m verder linksaf in Notmeir, een straatje dat zowat de omtrek van het waterbekken volgde. We wandelden langs een vogelkijkhut, dat uitzicht bood over het waterbekken. Zowat 200 m voorbij een picknickplaats dienden even rechts en vervolgens linksaf te wandelen, tot aan de mooie Lazaruskapel in het gehucht Lazernij. Net voorbij de kapel arriveerden we op de Mechelsesteenweg.

Hier hadden we de mogelijkheid om de wandeling met 1,8 km in te korten, wat we ook deden. We gingen bijgevolg linksaf op de Mechelsesteenweg tot aan de Walembrug over de Nete. Voorbij de brug namen we de eerste straat links, de Weverstraat en zo ging onze wandeling verder tussen bos en woningen tot aan de Blankaartvijver. Een bord met de vermelding ‘De Slijkvissers’ vertelde iets meer over de vijver. Aan het einde van de vijver ging het via een hekje richting domein Roosendael. Even later betraden we het domein en konden er alvast nog even verpozen in café Roosendael, alvorens het laatste gedeelte van de tocht aan te vatten. Na een drankje konden we het domein verlaten via een enorme toegangspoort, om vrijwel dadelijk links een brede bosweg in te slaan. Zowat 400 m verder bereikten we een kruispunt van bospaden, alwaar we afscheid namen van de rood-witte GR-tekens. We gingen naar links langsheen de rand van een weide om aldus de Netedijk te bereiken en uiteraard te beklimmen. Meteen troffen we er de aanduidingen inzake de LF5 Vlaanderen Fietsroute. We gingen het jaagpad naar rechts op, richting Duffel.

De Netedijk volgend, daalden we net voor een picknickbank af naar het lager gelegen natuurgebied Mosterdpot. Doorheen een stukje bos kwamen we terecht in een woonwijk om even later, via de Zandstraat te stappen tot nabij de Liersesteenweg. Net voor de steenweg ging het naar links via een asfaltwegje van jeugdzorgcentrum Ter Elst. We gingen voorbij een vervallen karrenschuur, een restant van de hoeve Mosterdpot en kwamen bij de vijver van het Mosterdpotven. We hielden rechtdoor aan en kwamen op de Mechelsebaan uit, om nadien onder de spoorlijn Brussel-Antwerpen te gaan. Via enkele aardewegen en bospaden bereikten we de kapel, waar we konden lezen dat Sint-Gummarus en Sint-Rumoldus elkaar daar zouden hebben ontmoet. Gekomen ter hoogte van de poort van de Antwerpse Water Werken, gingen we naar links, richting spoorlijn, om die over korte afstand naar rechts te volgen tot aan de brug over de Nete. Vervolgens overschreden we de Nete via een fietsers- en voetgangerspasserelle, net naast de voorbijrijdende treinen. Aan de overzijde van de Nete, wandelden we opnieuw over het jaagpad, ditmaal naar rechts. Vierhonderd meter verder verlieten we de Netedijk naar links en kwamen we opnieuw aan de ruïne van kasteel Ter Elst.

We volgden nu over korte afstand in omgekeerde richting de weg terug naar het station van Duffel. Het einde van alweer een prachtige wandeltocht. We eindigden onze wandeling dan ook na exact 21,9 km en konden met een voldaan gevoel terug huiswaarts.”