donderdag 4 juni 2020

275: Herentals, Zaterdag 22 juni 2013, 23,4 km. (5526,079 km.)

“Een stralend blauwe hemel, voldoende reden om die ochtend af te reizen naar Herentals. Aldaar zouden we het parcours volgen van een wandeling, beschreven in de Dagstappergids Antwerpen 2. Hoofzakelijk zouden we wandelen langs het traject van de GR5 en de Streek-GR Kempen en dit over een afstand van 23,4 km. Na een hapje konden we van start gaan ter hoogte van het station van Herentals. Vrijwel onmiddellijk zouden we vanaf het begin van de tocht, over zowat 7,5 km de wit-rode markeringen volgen van de GR5. Vooreerst ging het via een voetgangerstunnel onder de spoorweg door, om aan de overzijde de Zaatweg te dwarsen en een tegelpad op te gaan. Vrij spoedig stapten we verder op een graspad en later een aardeweg. We staken de Kleine Nete over via een brugje om nadien de oever van deze waterloop naar links te volgen via een pad op de dijk. Ter hoogte van een waterzuiveringsstation verlieten we even het pad langs de Kleine Nete, om een uitgestippelde route te volgen van Natuurpunt, langsheen de rand van een bos. Vrij snel kwamen we opnieuw ter hoogte van de dijk, om die naar rechts verder te bewandelen tot aan een brug, voorzien van een picknicktafel. We bevonden ons thans op de grens met Vorselaar.

We volgden verder de tekens van de GR5 over de brug, om na de volgende brug rechtsaf te gaan in de Lentstraat. We trokken langs de afsluiting van een militair domein en kwamen terecht aan de ruïnes van de priorij van O.-L.-V. Ten Troon. Ter plaatse namen we even de tijd om de site te bekijken en tevens maakten we er gebruik van een picknickplaats, teneinde de inwendige mens wat aan te sterken. Na het nemen van de noodzakelijke foto’s trokken we verder op weg. Ongeveer 1 km verder sloegen we rechtsaf en wandelden voorbij de hoeve de Zwarte Vos. Een eerste sluis werd gedwarst, om nadien te passeren voorbij het kasteel Neerhof. Wat later ging het opnieuw over de Kleine Nete, ditmaal via een oude sluis uit 1684. We stapten verder tussen de gebouwen van het molenhuis en een hoeve, om uiteindelijk een verkeersweg te bereiken. We volgden even over korte afstand de weg, om aan de overzijde de straat Korentenbossen in te gaan. Ter hoogte van de Grensstraat gingen we rechtsaf in de Kempenlaan en verlieten aldus het traject van de GR5. Ondertussen hadden we reeds min of meer een derde van de wandeltocht achter de rug. In de Kempenlaan troffen we even verder een kappeletje aan ter hoogte van een splitsing, waar we rechts aanhielden.

We naderden inmiddels het centrum van Vorselaar, alwaar we vooreerst de Kerkstraat ingingen, vervolgens voorbij de kerk stapten en de Markt bereikten. Daar konden we kennis maken met een grote schandpaal. Om het centrum van de gemeente te verlaten, ging het achtereenvolgens doorheen de Kabienstraat, de Diamantstraat en de Schransstraat. Op het einde van de weg ging het naar rechts, een dreef in, welke ons leidde voorbij een picknickplaats, een speeltuin en langs de Schranshoeve. Op het einde van de dreef gingen we verder naar links. Wat verder troffen we een veldweg aan, die in zeer slechte staat verkeerde. Zo goed en zo kwaad het ging, wandelden we nadien naast het riviertje de Aa. Uiteindelijk draaiden we van deze waterloop weg om een brede zandweg te bereiken. Aldaar sloegen we linksaf, staken wat verder de weg Sassenhout over, om aan de overzijde een stukje bosgebied in te gaan. Na wat links en rechts te zijn gewandeld, kwamen we uit op een driehoekig grasperk, voorzien van een kapel ter ere van Onze-Lieve-Vrouw. Vanaf dit punt ging het over korte afstand via Zittaart en vervolgens Schrieken naar een kruising in een woonwijk, om daar de geel-rode markeringen aan te treffen van de Streek-GR kempen. Meteen onze gids tot aan het einde van de tocht, het station van Herentals. Met andere woorden, nog 7 km te gaan.

Het traject van de Streek-GR volgend dwarsten we vooreerst een drukke weg, om aan de overzijde en smal paadje aan te treffen. Wat verder bereikten we de Heggekapel, een bezienswaardigheid om alvast even halt te houden. Voorbij deze kapel wandelden we schuin links het bos in. Enkele richtingsveranderingen brachten ons tot aan de oever van de Aa. Via alweer een sluis kwamen we terecht op de andere oever, om dan de Slootbeek te volgen, welke we ook via een brugje konden oversteken. Via enkele asfaltwegen troffen we vervolgens een zandweg aan en die zou ons leiden naar de bekende Toeristentoren. Op die manier veranderde de omgeving in een duinengebied en begon het klimmen en dalen door het zand. Enkele stevige beklimmingen later, stonden we aan de voet van de toren en konden er even genieten van een verdiende rustpauze en uiteraard ter plaatse genieten van een kopje koffie. Tevens konden we er even gebruik maken van de sanitaire voorzieningen. Na deze uitgebreide rust- en lunchpauze ging het over een zandduin richting zitbank aan de bosrand. De Streek-GR splitste hier, zodat wij de richting rechtdoor kozen, opnieuw het bos in. Langzaam daalden we af tot bij een kapel.

Een nieuwe splitsing van de Streek-GR Kempen deed ons ditmaal via enkele trappen klimmen naar de kapel van de Kruisberg. Voorbij deze kapel daalden we af langsheen de kruisweg, om vervolgens de spoorweg over te steken en een drukke verkeersweg te bereiken. We wandelden rechtsaf tot aan een rotonde, om even verderop de brug te bereiken over de Kleine Nete. We hielden links aan via een voetpad om vervolgens via twee brugjes het water over te steken. Langs de rand van een bos, vorderden we richting stadsvesten en later de achterpoort van het begijnhof. We wandelden onder de poort het begijnhof in om dit nadien te verlaten via een ander poortgebouw. Stilaan naderden we het einde van deze wandeling, vermits we opnieuw de tekens verkregen van de GR5, welke ons via enkele straten, de Augustijnenlaan, de Belgiëlaan en een gedeelte van een klein stadspark, terug brachten naar het station van Herentals.”