vrijdag 15 mei 2020

230: Maldegem, Zaterdag 16 april 2011, 25,5 km. (4609,189 km.)

Een beschreven traject, afkomstig uit de Dagstappergids Oost-Vlaanderen en met vertrek in Maldegem. Na afloop schreven we nog dezelfde avond een verslag met betrekking tot de bezienswaardigheden onderweg, omstreeks 20:02 uur.

“Het ging vandaag eens niet richting Ardennen, maar onze wandelschoenen brachten ons naar het dichtbij gelegen Maldegem, meer bepaald naar de grensovergang met Nederland in Strobrugge. Daar ging onze wandeling van vandaag van start, ter hoogte van de wandelboom even vóór de grens. We hadden immers vandaag als alternatief onze keuze laten vallen op wandeling 14 uit de Dagstappergids Oost-Vlaanderen. Toen we deze ochtend even na acht uur van start gingen, voelde het frisjes aan met een temperatuur van zowat 7° C. Over de velden hing een beetje nevel en de zon had zich verscholen achter een dik wolkendek. Toch lieten we het niet aan ons hart komen en begonnen vol goeie moed aan deze tocht langs en over de Nederlandse grens. Ter hoogte van de wandelboom trokken we dan ook op pad in de richting van de grens en volgden daarbij reeds de GR5A Noord, althans over korte afstand, vermits deze rondwandeling niet minder dan 560 km bedraagt.

Toen we de grens naderden en de eerste grenspaal konden vereeuwigen, volgden we een links gelegen kerkwegel en konden we zo de drukke weg verlaten. De laatste woningen lieten we achter ons en korte tijd nadien bevonden we ons tussen de akkers en weilanden, en wandelden we langsheen het Grenspad. Dit smalle geasfalteerde paadje, voorzien van enkele bochten, mondde uit in de Fortuinstraat, ter hoogte van een andere grenspaal. We staken de weg over om aan de overkant de wegel verder te volgen, ditmaal voorzien van de benaming Fortune Pad. We kregen zowat hetzelfde terrein voor ogen, waar we opnieuw wandelden langsheen een geasfalteerd paadje. Af en toe de grillige kronkelingen van dit wegje volgend, wandelden we even verder over de Eedschen Kerkwegel, alsook de Plattelandsroute, hierbij nog steeds het traject van de GR5A Noord volgend. In de wandelgids was nog sprake van drassige ondergrond en modderige passages, doch dit behoort reeds tot het verleden.

Na tal van richtingsveranderingen tussen enkele percelen akker- of weiland, ging het stilaan via een langer recht stuk wegel, in de richting van de kerk van Middelburg. Uiteindelijk mondde het pad uit ter hoogte van de openbare weg, met name de Schorreweg, waar we rechts aanhielden en zo de bebouwde kom van Middelburg betraden. Al heel vlug konden we de bordjes aantreffen van de plaatselijke Bladelin Wandelroute en even om de hoek de 52 km lange fietsomloop Maerlant route. Via enkele woonstraten bereikten we vervolgens het centrale plein even voor de kerk, waar we even konden kennis maken met het begrip schandpaal. In het centrum van deze kleine gemeente ging het langsheen de plaatselijke kerk, alwaar we zelfs wandelden langsheen de Smokkelroute. Al even vlug als we Middelburg hadden betreden, al even vlug stonden we op het punt dit dorpje te verlaten. Voorbij de kerk ging het aan het volgende kruispunt rechtdoor en betraden we opnieuw een smal paadje, ditmaal het Kerkepadje om ons opnieuw te begeven tussen de uitgestrekte landerijen.

Ondertussen was de zon er toch in geslaagd doorheen het wolkendek te priemen en zo werd het al vlug een stukje warmer en vooral aangenamer om te wandelen doorheen dit polderlandschap. Eenmaal dit fiets- en wandelpad voorbij, bereikten we een dwarsweg, waar het voor ons rechtsaf ging. We verlieten zo het traject van de GR5A Noord en volgden voortaan de roodgele markeringen van de Streek-GR Uilenspiegelroute. Op die manier bereikten we de eerste woningen van het Nederlandse Heille. We vervolgden onze wandeling via de Zuiderbruggeweg en waren al vrij vlug voorbij Heille, nu op weg naar Aardenburg. Samen met de Streek-GR verliep langs deze weg ook de langeafstandsfietsroute LF 51, met name de Gravejansroute. De landelijke en vooral verkeersarme weg, leidde ons naar Aardenburg. Net wanneer de grens van de stad werd bereikt, ging het ter hoogte van een bocht aan de Stierskreek naar rechts, immers aldaar splitsten zich de Streek-GR en de LF 51. Wij volgden de Streek-GR naar rechts, richting Elderschans. Vrij kort daarna echter, ging het een links gelegen schelpenpad op, met name de Schansenroute.

Hier wandelden we even door een klein stukje bos, om vervolgens tussen hagen te vervolgen en even verder de eerste woningen van Aardenburg te bereiken. Enkele woonstraten later kwamen we opnieuw terecht op het traject van de LF 51 en wandelden zo naar de Kaai in Aardenburg. Het ging langsheen een waterpartij, alwaar enkele gebeeldhouwde kikkers hun ding deden. Hier ging het rechtsaf, onder de stadspoort door en zo betraden we de Weststraat en volgden gedeeltelijk het verloop van het Kikkerpad. Via deze weg ging het naar de Marktstraat en zo kwamen we terecht op het plein, voorzien van een kiosk, de Markt. We troffen er een leuk uitziend hotel aan, voorzien van een groot buitenterras en namen hier even de tijd om een koffie te nuttigen en even te genieten van het zonnetje. Na dit kort oponthoud ging het verder via de Vleeschouwerstraat naast het gemeentehuis, een straat die spoedig overging in een schelpenpad, alwaar we ons bevonden op de Wallenroute. Achter ons zagen we stilaan de kerk van Aardenburg verdwijnen en rechts kregen we enkele longhorns te zien.

We wandelden verder tussen hagen naar de weg Aardenburg – Sint-Kruis. Hier ging het even linksaf en vervolgens naar rechts om een schelpenpad te vinden dat leidde naar een speelpleintje. De ideale plek vonden we om even te denken aan de inwendige mens en een plaatselijke zitbank even om te toveren tot een snackbar. We wandelden verder naar het achter het parkje gelegen wegje en maakten een ommetje om nadien terug de hoofdweg te bereiken. Over korte afstand volgden we opnieuw de Boomgaardstraat om verder rechtsaf de Binnenweg te nemen. We volgden terug de Streek-GR en de LF 51, ditmaal via een lang en bochtig wegje langsheen de Biezenkreek. Na een tijdje wandelen langsheen dit prachtig krekengebied, bereikten we de dijk, welke zich bevond tussen de Sint-Kruiskreek en de Biezenkreek. Via de dijk, ging het richting Sint-Kruis. Ook nu alweer een klein dorpje, waar we heel vlug doorheen waren gewandeld. Ter hoogte van de laatste huizen, troffen we toch nog een café aan, waar we ook ditmaal even halt hielden om even te genieten op het terrasje, hierbij vergezeld van een Nederlands wielerfan.

De wandeling ging even later verder via de Zuidweg, alweer een typische landelijke weg, welke zich kronkelde doorheen dit polder- en krekengebied. Zo bereikten we na geruime tijd stappen alweer maar eens een grenspaal, wat inhield dat we ons terug op eigen bodem bevonden. Kort daarna splitsten zich de LF 51 en de Streek-GR, welke laatste we naar rechts verder volgden. Onze tocht ging langsheen de Blokkreek en vervolgens de Vrouwenhoekkreek. De plaatselijke Sentse Vijf Dorpenroute hield ons even gezelschap. Onze weg vervolgend bereikten we later een kruispunt, waar we de Streek-GR verlieten en rechts aanhielden om ons opnieuw te begeven op de GR5A Noord. We naderden nu heel dicht het Leopoldskanaal en zouden de rood-witte markeringen blijven volgen tot het einde van de wandeltocht. Eenmaal het kanaal bereikt, overschreden we de Langewegbrug en hielden een laatste maal halt ter hoogte van de aldaar gesitueerde taverne. Het laatste stukje van de tocht zou ons geruime tijd laten wandelen langsheen de oevers van het Leopoldskanaal. We volgden vooreerst de linkeroever, via een grasweg, in de richting van de Moershoofdesbrug.

Eenmaal daar gekomen ging het via dezelfde oever naar de volgende brug, de Lievebrug of Baileybrug. Onderweg daarheen konden we kennismaken met enkele schapen welke zorgden voor het afgrazen van de dijken. We staken vervolgens via de Baileybrug het kanaal over en volgden voortaan de andere oever ervan, richting Strobrugge. Na zowat 1,5 km deze laatste oever te hebben gevolgd, verlieten we dit zogenaamde jaagpad schuin rechts naar beneden, waarna een veldweg ons leidde naar de startplaats van de wandeling. Korte tijd later bereikten we het eindpunt van deze 25,5 km lange weg langsheen polders, kanalen en kreken. Een leuke afwisseling op een zonnige zaterdag.”

We ronden af met een blik in de wandelboekjes, vermits ook daarin enkele eerste indrukken werden neergeschreven. ‘K: Vertrokken in Maldegem voor een wandeling in de grensstreek. Polders en kreken. Iets te veel platte wegen. Droog maar schraal weer. Aardenburg is wel mooi. J: Wandeling uit de Dagstappergids Oost-Vlaanderen. Vertrek in Maldegem-Strobrugge. Via de GR5A Noord langsheen de grens naar Middelburg. Vervolgens doorheen Aardenburg en Sint-Kruis terug naar Belgisch grondgebied. Via de oevers van het Leopoldskanaal terug naar de startplaats aan de wandelboom.’