vrijdag 3 april 2020

118: Tervuren, Zaterdag 03 oktober 2009, 19,883 km. (2322,053 km.)

Deze tocht werd voorheen aangekondigd in de wandelgids Marching en wel als volgt: ‘Zondag – Dimanche, 04/10/2009 – 3080 Tervuren (Vlaams-Brabant), 33ste Internationale herfsttocht – Golden Cup, 4-8-15-20-25 km. WSV Tervuren. Start: Koninklijk Atheneum. De wandeling loopt door het Zoniënwoud, park van Tervuren, enz.’ In laatste instantie echter, werd deze geplande wandeltocht verplaatst naar de dag voordien. Na afloop van deze, gedeeltelijk gezonde boswandeling, schreven we het relaas van onze bezienswaardigheden onderweg, omstreeks 19:00 uur.

“In tegenstelling met hetgeen werd vermeld in het Marching wandelboek, vond de wandeling in Tervuren vandaag plaats. Deze kalenderwijziging konden wij vaststellen op de Aktivia website, gisterenavond. Volgens de organisatoren had de geplande tocht voor morgen, moeten wijken voor de marathon die op dezelfde dag werd gepland. Dus trokken wij deze ochtend, wat later dan naar gewoonte, richting Tervuren. Daar werd door de lokale wandelclub, WSV Tervuren Bos, de 33ste Internationale Herfsttocht ingericht. De startplaats was gelegen in het Koninklijk Atheneum en er kon worden gekozen voor de afstanden 4, 8, 15, 20 of 25 km. Gezien we wat later van start gingen, opteerden we voor de 20 km, met een werkelijke afstand van 19,883 km. We vonden een parkeerplaats op de speelplaats van de school en troffen er een ruime startzaal aan. Ideaal om vooreerst een boterham te nemen en een koffietje, alvorens van start te gaan.

We verlieten het Atheneum via de achterdeur en kregen een deel van het centrum van Tervuren voor de voeten geschoven. We wandelden door één van de winkelstraten en voorbij de kazerne Lempereur. Hier bemerkten we een gedenkplaat die herinnerde aan het vertrek aldaar van ‘The Belgian Independent Parachute Squadron’ naar het slagveld van ‘The Battle of the Ardennes’ in 1944. Wat later arriveerden we op de markt van Tervuren. Op dit plein troffen we een informatiebord aan met betrekking tot de Warandewandeling van 5,5 km die daar van start ging. We volgden een tijdje dit traject, dat ons leidde door de Warandepoort. Even verder troffen we de kazerne Panquin aan, waar vroeger de pelotonscommandanten werden opgeleid en waar later de school van de Militaire Politie een onderkomen vond. Een prachtig stukje architectuur alvast. We bevonden ons reeds middenin een bosrijke omgeving en volgden Het School van Tervurenpad. Een eerste reproductie vonden we naast het origineel langsheen de weg.

Een kapel met bijhorend schilderij ervoor geplaatst. Aan de overkant van de weg zagen we voor het eerst de borden van de 100 km Gordelroute. Na deze opeenvolging van bezienswaardigheden, troffen we een eerste splitsing aan, waarbij we links het Zoniënwoud introkken. Via de Wildzwijnweg gingen we steeds verder en verder dit enorm prachtige bosgebied in. Aldus waren we verzekerd van een tijdje genieten van de natuur en de rust en stilte van dit gebied. Deze lange dreef doorgewandeld, bereikten we de Zevenster, een plek in het Zoniënwoud waar tal van dreven bij elkaar kwamen. Hier vervolgden we onze weg doorheen de Lattenpoortdreef, alweer zo lang en ver als je maar kon kijken. Voortdurend hoorden we het onder onze voetzolen kraken, vermits het pad lag bezaaid met eikels en beukennootjes, kastanjes en vooral afgevallen bladeren. De herfst heeft duidelijk zijn intrede niet gemist. De wind hoorde je hevig te keer gaan tussen het gebladerte van de enorme bomen langsheen het traject.

Uiteindelijk bereikten we de rand van het Zoniënwoud en zagen we een enorme waterplas. Er werd gedeeltelijk er omheen gewandeld, waarna we via een afsluiting deze zone verlieten en aan de overzijde van de weg de Voerbeek aantroffen. Hier volgden we het Voerwandelpad (4,5 km) dat langsheen deze kronkelende waterloop was aangelegd. Het Voerwegske was een toepasselijke naam voor de buurtweg die we volgden. De Voer bracht ons tot in de Dorpsstraat van Vossem, waar we na 6,285 km een eerste pauze konden nemen in de turnzaal van de plaatselijke Basisschool. Na dit eerste oponthoud, verlieten we de controlepost en kregen een heuse beklimming te verwerken. Deze kasseiweg, deels doorheen een villawijk, bracht ons uiteindelijk tot aan de open velden. Vanaf nu ging het gestaag op- en neerwaarts langsheen tal van holle wegen. Verrassend hoeveel agrarisch gebied zich nog zo dicht bij de hoofdstad bevindt. Ter hoogte van een klein kapelletje, dienden we de openbare weg te verlaten, om rechts de Puttebosweg te nemen. Het ging nu via enkele onverharde wegen opnieuw tussen de velden.

Af en toe kwam een tractor uit tegenovergestelde richting deze holle weg opgereden. Er bleef net voldoende plaats om het gevaarte te laten voorbij rijden. Stilaan zagen we in de verte huizen verschijnen en gingen we via een smalle asfaltweg in de richting van Duisburg. Langsheen hopen pas gerooide bieten, bereikten we de bebouwde kom van deze kleine gemeente. Via een langzame afdaling, bereikten we het centrum, om aldaar in het Centrum voor Volwassenenonderwijs een tweede controle te krijgen, na een stukje wandeling van 5,048 km. Hier dienden de wandelaars van de 25 km een bijkomende lus te stappen en hadden hier dus tweemaal controle. Het derde gedeelte van de wandeling, liet ons verder afdalen naar het centrum van Duisburg. Hier was de lokale Chiro doende met een actie carwash en even verder, voorbij de kerk, had een al even verrassend gebeuren plaats. Daar ging immers de Europese pompoenweging door. We konden het niet laten om even de zaal binnen te wippen en een foto te nemen van deze reusachtige vruchten die lagen uitgestald en wachtten op het resultaat van hun weging.

We volgden een kleine helling en verlieten de dorpskom van Duisburg. Het volgende kruispunt gebood ons rechts af te draaien en hier betraden we vanaf nu het traject van de GR512. Langsheen het voetbalveld en enkele akkers, bereikten we de Terschurendreef. We zaten opnieuw in het Zoniênwoud en waren vertrokken voor een lange tocht doorheen het mooie bos. Ook hier troffen we de bordjes aan van de Gordelroute en wat later een heuse GR-knooppuntpaal. Deze leerde ons dat we reeds geruime tijd de GR512 volgden. De dreven, de ene al mooier dan de andere, volgden elkaar op en zo trokken we terug in de richting van het grondgebied van Tervuren. Eenmaal de rand van dit prachtige gebied bereikt, volgden we een tijdje de openbare weg en ging het langsheen het kasteel Robiano en het Hof over 't Water. Een laatste stukje natuur leidde ons naar de bebouwde kom van deze gemeente, waar we een laatste controle hadden in de Gemeenteschool, meer bepaald in de Academie voor Muziek, Woord en Dans.

Hier konden we nog even pauzeren, aangezien we ondertussen 4,990 km verder waren en ons nog slechts 3,560 km overbleven. Het laatste stukje van de prachtige wandeling van vandaag, liet ons nog even genieten van de mooie natuur en vooral de rust van de bossen. We trokken door een stukje bos, dat volgens de informatie, deel uitmaakte van een Koninklijke Schenking. Langzaam maar zeker, bereikten we de bewoonde wereld en dienden nog een stukje woonwijk door te trekken, alvorens de eindstreep werd bereikt. We kunnen tevreden terugblikken op een geslaagde wandeling, waar voornamelijk de omgeving een belangrijke factor heeft gespeeld. Stilaan beginnen we een idee te verkrijgen inzake de omvang van het Zoniënwoud en zo te zien, zijn we nog niet aan het einde van de verkenning ervan. Na de afstempeling van onze wandelboekjes reden we terug huiswaarts, zij het niet zonder de nodige problemen. Alweer vormde het viaduct van Vilvoorde een obstakel op onze weg. Lang aanschuiven... wat een contrast met de rust van het woud dat we pas hadden verlaten. Tja... wat kan je daar nog aan veranderen?”

We eindigen het verslag van deze tocht in Tervuren, met een blik in onze wandelboekjes, waarin enkele eerste indrukken werden nagelaten, kort na afloop van de tocht. ‘K: Tervuren, Vossem, Duisburg, Zoniënwoud en het groen rond Brussel. Veel natuur. Felle wind! J: Mooie herfstwandeling door het Zoniënwoud en de dorpen Vossem en Duisburg. Bezoekje aan de Europese pompoenweging.’