zondag 11 oktober 2020

389: Bilzen, Zaterdag 20 augustus 2016, 22,962 km. (7931,525 km.)

“Een wandeltocht beschreven in de Stationsstapper, met start in Bilzen en aankomst te Tongeren. Deze dagtocht bedraagt volgens de wandelgids 22,5 km en verloopt voor het grootste gedeelte over het traject van de GR128. Alvorens de startplaats te bereiken, maakten we de verplaatsing vanuit Mechelen per bus en vervolgens per trein. Na aankomst in het station van Bilzen, konden we tegenover het station terecht in brasserie Wimbledon voor een kopje koffie. Even later omstreeks 10:05 uur konden we de wandeling aanvangen. We begaven ons vanaf het Stationsplein in de Stationlaan, richting centrum van Bilzen. Gekomen aan het eerste kruispunt gingen we rechtsaf de Eikenlaan in, om voorbij een grote rotonde aan de overzijde nog steeds de Eikenlaan verder te bewandelen. Zo ging onze tocht voorbij het rechts gelegen cultuur- en sportcentrum De Kimpel en het recreatiedomen Katteberg. Ter hoogte van de visvijvers ging de Eikenlaan over in de Leterweg en staken we de Dijle over. Een smalle asfaltweg leidde ons onder wat geboomte en draaide verder weg naar rechts doorheen een stukje boszone. Op het einde van de Leterweg kwamen we terecht op Leterveld, om daar rechtsaf te draaien en via een brug de Alden Biesensingel over te steken.

We wandelden verder rechtdoor, nu in de Lethenstraat over een afstand van ongeveer 700 m. Ter hoogte van de Motmolenweg draaiden we rechtsaf en zouden we voortaan de rood-witte markeringen volgen van de GR128. We daalden langzaam af via een betonbaantje, dat even later overging in een graspad en later, na een bocht naar links, in een aardeweg. We betraden even verder een knuppelpad en bevonden ons toen in het Broekbos in de Demervallei, om terug te Demer te bereiken. We draaiden er linksaf en enkele meters verder volgden we naar rechts het Pasbrugpad, voorbij een rietveld. Uiteindelijk, op het einde van het pad kwamen we aan de drukke Roelants du Vivierlaan, welke we naar rechts opgingen, om via de brug over de autosnelweg E313 te wandelen. Aan de overzijde van de E313 bevonden we ons intussen op de Pasbrugstraat, om ongeveer 300 m verder links te kiezen voor de Kiezelstraat. We konden er de aanwijzingen bemerken dat we een gedeelte volgden van de Kapelletjesroute, terwijl we ons reeds bevonden op het grondgebied van Hoeselt. Amper in de Kiezelstraat, ging het vrijwel dadelijk opnieuw linksaf in de eerste onverharde weg. Deze aardeweg leidde ons tot aan de Jeugdkapel, gebouwd in 1938 door de jeugdbewegingen van Hoeselt. We troffen er tevens een picknickplaats aan, ideaal om even te genieten van een broodje. Ondertussen naderden we de klok van 12:00 uur.

Na deze lunchpauze konden we terug op weg. Ter hoogte van de Jeugdkapel zetten we onze wandeltocht verder naar rechts via een holle weg, welke voorbij een perenboomgaard ging. We kwamen aan ter hoogte van de berm van de reeds vernoemde E313, om er naar rechts af te dalen doorheen een holle weg, de Buckenslindestraat, om nogmaals de Demer over te steken. Tussen hagen en afsluitingen arriveerden we aan het kruispunt met de Hardveldstraat, welke we rechts insloegen. Voorbij de Winterbeekstraat veranderde de straatnaam in Broekstraat, nog steeds rechtdoor verder wandelend. Later, ter hoogte van een Y-splitsing stapten we links naar de Onze-Lieve-Vrouwstraat om de overgang van de spoorweg te bereiken. Net over de spoorweg wandelden we dadelijk linksaf op het roze fietspad, evenwijdig aan de spoorweg. Wat later verlieten we dit fietspad naar rechts, toen we opnieuw de Winterbeekstraat konden ingaan. Op het einde van de straat kwamen we aan het kruispunt met de Lindekapelstraat, vernoemd wellicht naar de gelijknamige Lindekapel welke we er konden bekijken. Volgens lokale info werd deze kapel, ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand ingewijd in 1697.

Over korte afstand ging het nadien linksaf op de Lindekapelstraat tot we rechtsaf de Bovenstraat konden indraaien. Dit smalle betonwegje doorheen de Wermbeekvallei, voerde ons zowat 1 km verder tot aan de Sint-Domitianuskerk van Werm. Tegenover de kerk troffen we een monument aan dat herinnerde aan de voorbije oorlog, met daarop tal van gedenkplaten. We hielden en dan ook even een korte pauze omstreeks 12:45 uur. Tegenover de kerk van Werm gingen we even later de Gillebeekstraat in, tussen de fruitboomgaarden, om na 800 m aan te komen in Alt-Hoeselt. We kruisten er de Klaphoekstraat en stapten aan de overzijde verder in de Smisstraat. Een honderdtal meter verder draaiden we links de Sportpleinstraat in en arriveerden we ter hoogte van de kerk van Alt-Hoeselt. We lieten de kerk links en volgden verder de Sint-Lambertusstraat, langsheen de mooie vierkantshoeve ‘Hof ter Poorten’ en een kapelletje er tegenover. Voorbij deze bezienswaardigheden veranderde de straatnaam in Beisstraat, die we slechts over zowat 100 m volgden, tot we rechts een betonwegje aantroffen, Nieuwe Baan. Rechtsaf dus, waarbij een eerste zijwegje werd genegeerd om nadien 500 m verder links een pad in te gaan. Tussen opstaande treinbielsen bemerkten we een stijgend graspad daat naar een bosje toeliep zowat 400 m verder. We stapten even later langs de rand van het bosje om uit te komen op een betonwegje.

We dienden er rechts aan te houden en 200 m verder linksaf te gaan. Via een draaipoortje, een holle weg en tal van knuppelpaden daalden we doorheen het Wijngaardbos. Na een tweede draaipoortje beneden, gingen we via een wegje links, hierbij een variant volgend van de GR128. Nog steeds doorheen het Wijngaardbos verder wandelend, bereikten we zowat 1 km verder een driehoekig grasveld bij twee grote bomen. We hielden er de richting rechts aan en kwamen zo ter hoogte van de spoorweg uit. Noodgedwongen dienden we rechtsaf te gaan om tenslotte de straat Eldersbroek te betreden. We gingen deze straat links in om de spoorweg over te steken. We bevonden ons ondertussen in ’s Herenelderen. We stapten verder door Eldersbroek tot aan het T-kruispunt met de Ginstraat. We weken even af van de geplande route, vermits zich 100 m naar links in de Ginstraat een horecazaak bevond, met name ‘De Kleine Graaf’. We konden er dan ook even pauzeren en omstreeks 14:50 uur genieten van een kopje koffie. Na deze aangename wandelpauze gingen we alweer op pad, stilaan richting Tongeren.

We keerden een eindje op onze stappen terug teneinde de Ginstraat verder te bewandelen, tot we links de Sint-Stefanusstraat konden ingaan. We kwamen op die manier langs de Sint-Stephanuskerk van ’s Herenelderen en tevens het waterkasteel van Baudoin de Renesse. We stapten langsheen de grote vijver van het kasteel om daar een mooie picknickplaats aan te treffen, met zicht op de vijver. Het was half vier in de namiddag, tijd dus om stilaan de laatste broodjes te nuttigen. Na een korte etenspauze tenslotte bereikten we luttele meters verder de N758,  de Elderenstraat. We draaiden rechtsaf om de Elderenstraat te volgen tot aan het huis nr. 293, om daar links een onverhard pad in te gaan. We konden er een gedeelte bewandelen van een lokale wandelroute, ‘Verborgen Moois’, een graspad dat ons liet genieten van een stukje ongerepte natuur. Het graspad eindigde even verder ter hoogte van Noenelderen die we rechts insloegen. We weken nogmaals af van de voorziene route door rechts de Ketsingenstraat in te gaan, richting centrum van Berg. We kwamen er zowaar oog in oog te staan met een neushoorn. Ter hoogte van het kerkhof veranderde de straatnaam in Gousbeemdstraat om nadien, aan een splitsing links de Sint-Martensstraat te kiezen, gevolgd door de Godensteenstraat tot aan de Sint-Martinuskerk van Berg.

Voorbij de kerk ging het naar links doorheen de Bergerstraat tot de 350 m verder gelegen Molenweg links. Deze veldweg mondde uit op de drukke Maastrichtersteenweg, de N79, waarna we aan de overzijde verder stapten in de Eerste-Meistraat. We troffen er een drankencentrale aan omstreeks 17:00 uur, tijd om ons even te voorzien van een blikje cola. Verder gaand in de Eerste-Meistraat kruisten we de Blaarstraat en hielden steeds dezelfde richting aan, vrij vlug via een veldweg. Geruime tijd later kwamen we op een kruising in de Oude Blaarstraat, om aldaar naar rechts verder te gaan. Even verder ging de straat over in Hardelweg, waarna we de Jeker overschreden. We hielden nagenoeg dezelfde richting aan waarbij we doorheen het natuurgebied ‘De Kevie-Grootmeers’ gingen. Voorbij dit mooie natuurgebied stapten we onder de spoorweg door en draaiden nadien rechtsaf in de Neremweg. Op het einde van de straat volgden we naar rechts de Wijkstraat, om even later via een scherpe bocht naar links Dijk op te gaan. Slechts 50 m verder ging het opnieuw naar rechts in de Kastanjewal. Net voorbij de jeugdherberg ‘Begeinhof’, wandelden we rechtsaf en de GR-tekens volgend, kregen we een toer doorheen het Begijnhof.

Toen we doorheen het Begijnhof aankwamen aan de Moerenpoort, wandelden we links verder via de Leopoldwal tot aan de Veemarkt. Aan de overzijde van de Leopoldwal troffen we de Stationslaan aan en konden we veilig en wel het station van Tongeren bereiken. Het einde van een dagje wandelden tussen stations. We sloten deze dagtocht af na 30616 stappen en 22,962 gewandelde kilometers. Nadien konden we via het spoor terug richting Mechelen.”

1. Wat de boer niet kent dat eet hij niet. M.a.w wat men wandelt vergeet men niet.