woensdag 20 mei 2020

240: Lavacherie, Zondag 25 september 2011, 18,4 km. (4780,739 km.)

Een wandeltocht welke van start ging in Lavacherie. Ter zake schreven we dan ook een bijdrage met betrekking tot onze ervaringen onderweg, omstreeks 21:35 uur.

“Het was al een tijdje geleden, doch deze ochtend haalden we nog eens de wandelschoenen uit de kast, namen onze Dagstappergids onder de arm en zetten vervolgens koers naar het kleine Lavacherie, deelgemeente van Sainte-Ode. Aan de plaatselijke kerk van Lavacherie begonnen we dan ook geruime tijd later aan een wandeltocht van 18,4 km, welke ons in hoofdzaak zou leiden doorheen de streek van de Westelijke Ourthe. Met de zon van de partij en één en ander in de rugzak om vooral onderweg de inwendige mens te sterken, trokken we vol goede moed op weg en lieten de kerk dan ook achter ons. We volgden een asfaltweg, richting Le Jardin en verlieten op die manier de dorpskom van Lavacherie. Via een licht hellende weg ging het langsheen enkele tennisvelden en vervolgens een houten kruis links van de weg. Even later kwam uit een rechterzijweg het GTA-pad, La Transardennaise, op een punt gelegen op 437 m hoogte. Het pad verdween vervolgens verderop in een rechts gelegen bospad, dat we dienden te volgen. Tezelfdertijd volgden we het verloop van de wandelweg Maas-Rijn. Het nogal drassige pad won geleidelijk aan hoogte en liet ons verdwijnen in het donkere bos.

Hogerop werd het pad wat breder en kregen we af en toe de zon te zien tussen de hoge bomen. Onderweg in de bermen verschenen de eerste zwammen in diverse kleuren. Eenmaal over het hoogste punt heen (460 m) begonnen we opnieuw geleidelijk te dalen. We verlieten het bos en dwarsten vervolgens een tweetal onverharde wegen. We volgden er een plaatselijke wandelroute, met name de Promenade du Moulin des Trois Ponts, aangegeven door middel van gele rechthoekjes. We daalden verder af in de richting van het gehucht Tonny (Ste Ode), waarbij we natuurlijk een wandeltraject volgden met de gelijknamige aanduiding, de Promenade de Tonny. De eerste huizen kwamen in zicht, doch links in de verte kregen we een uniek zicht op enkele windmolens, die deel vormen van het eerste Waalse Parc des éoliennes. Eenmaal de onverharde weg verlaten, bereikten we een asfaltwegje dat we links in dalende zin volgden, doorheen het gehucht Tonny. Een tweetal richtingsveranderingen later, lieten we het gehucht voor wat het was en vervolgden onze weg langsheen de talrijke meanders van de Ourthe. Een elektriciteitscabine, voorzien van een zitbank, nodigde even later uit om even een hapje te eten.

Genietend van het zonnetje, konden we even wat rusten, maar vooral genieten van de mooie omgeving. Na een korte pauze trokken we opnieuw op weg, ditmaal via een verkeersarm weggetje, richting verder gelegen N829. Hier ging het langsheen de vroegere watermolen van Trois Ponts, vandaag de dag echter een taverne-restaurant Pêcherie des Trois Ponts. Hoe dan ook, we namen er even de tijd om de plaatselijke koffie te proeven. Jammer genoeg was het ernaast gelegen bureau voor toerisme gesloten, wegens zondag uiteraard. Na onze beperkte degustatie, volgden we verder de N829, tot we een links gelegen grindpad dienden op te gaan. Hier bevonden we ons op de oude bedding van de voormalige stoomtram door de Ourthevallei, nu een ideale wandelweg. We konden dan ook even later de Ourthe overschrijden via de oude trambrug. De oude bedding volgend, trokken we op die manier terug richting Lavacherie. Het laatste stukje bedding was zelfs voorzien van asfalt. Even later bereikten we dan terug de woonkern van het dorp waar we voordien waren van start gegaan. Dicht bij de kerk echter ging het vervolgens rechtsaf en zo wandelden we opnieuw Lavacherie uit.

Opnieuw bereikten we een brug over de Ourthe, ditmaal zelfs voorzien van kleurige bloemen en even verder bevond zich een kapelletje met daarin een beeld van Sint-Rochus. De picknicktafel in de nabijheid nodigde in elk geval uit even te verpozen en te genieten van het zicht op de Ourthe. Op korte afstand daar vandaan troffen we een andere voormalige molen aan, ditmaal de Moulin de la Gotalle, ook vandaag de dag herschapen tot een restaurant. Het molenrad is verdwenen, doch de beek ruist nog als voorheen. We sloegen vervolgens linksaf en verlieten even verder de openbare weg om een links gelegen onverhard pad te volgen. We wandelden nu vlak naast de Ourthe en konden de talrijke meanders vanuit de hoogte bekijken. Grote stukken waren kaalgekapt en dat maakte dat het zonnetje overheerlijk aanvoelde. Het pad kronkelde en volgde enigszins het verloop van de Ourthe. Geruime tijd later kwamen we uit op een asfaltweg, welke we links volgden en zo de brug over de Ourthe overstaken. We bevonden ons opnieuw op de N829, welke we deze keer rechts volgden, zij het echter over korte afstand. Immers even verder dienden we een links gelegen steil onverhard pad te volgen, aangegeven met de wegwijzer Chapelle de la Bonne Dame.

Vrij snel wonnen we aan hoogte en zagen de weg en de Ourthe in de diepte verdwijnen. Opnieuw ging het doorheen een kaalgekapt stuk bosgebied, waarbij we even later uitkwamen ter hoogte van een driesprong. De gulden middenweg leek de juiste oplossing te zijn. Op die manier bereikten we wat verderop de bron van Sint-Oda en haar natuurstenen kapel in de nabijheid ervan. Achter een traliewerk konden we haar beeld bewonderen. Juist voorbij de kapel echter was het klimwerk nog niet voorbij, we dienden nog een tweede steil pad te volgen, waarlangs een tweetal plaatselijke wandelroutes verliepen, met name de Promenade de la Bonne Dame en de Promenade des Tailles. We beklommen vervolgens de zoveelste heuvel in de rij. Aan de andere kant ging het gelukkig opnieuw dalwaarts en verliep onze wandelweg gedeeltelijk door een stukje bos. Hier werden we echter gehinderd door ontelbare insecten, wat het wandelen even niet zo aangenaam maakte. Gelukkig bereikten we lager opnieuw de openbare weg, ja alweer de N829, welke we ditmaal naar links volgden. Een eindje verderop bereikten we het gehucht Basseilles en de gelijknamige hoeve, nu omgedoopt tot La Ferme du Château.

Voorbij deze eetgelegenheid ging het richting Ste Ode Centre Hospitalier. Een asfaltwegje leidde ons opnieuw naar en over de Ourthe, waarna we de weg rechts verlieten en een bospad opgingen, hierbij alweer de vertrouwde GR-tekens volgend, alsook de plaatselijke Promenade de Basseilles. Het pad liep nagenoeg opnieuw evenwijdig met de Ourthe en de verderop gelegen N829, welke naarmate we vorderden, steeds naderbij leek te komen. Na geruime tijd dit pad te hebben gevolgd, gingen we voorbij een bord, waaruit bleek dat we het Domaine Provincial de Sainte-Ode verlieten. Korte tijd later stonden we opnieuw op de brug welke we reeds voorheen tijdens de wandeling hadden gedwarst. Ditmaal bereikten we terug de N829, doch sloegen ditmaal linksaf, richting dorpskern van Lavacherie. Enkele bochten later, kregen we opnieuw de kerk in zicht en bereikten we het einde van de wandeling van vandaag. Als eerste tocht, na een inactiviteit van enkele weken, was het toch een wandeling die kon tellen. Als afsluiter bezochten we nog even de plaatselijke kerk en troffen aan de achterzijde zowaar een bordje aan La Route du Souvenir – Bataille des Ardennes 1944.”

We sluiten af met een blik in de wandelboekjes, teneinde te vernemen dat ook daarin enkele eerste indrukken werden neergeschreven. ‘K: Dagstappergids Deel 1. Lavacherie, Tonny, Amberloup en Basseilles. Bos, oude trambedding en de bron van St. Oda en kapel. Ourthe. J: Tocht uit de Dagstappergids Deel 1. Vanuit Lavacherie doorheen Tonny, Amberloup en Basseilles. Mooie stukken bos en een prachtige oude trambedding. De bron en kapel van Sint Oda, alsook enkele oude watermolens. Prachtig zonnig weer langsheen de Ourthe.’