maandag 4 mei 2020

202: Eksel, Zaterdag 30 oktober 2010, 20,6 km. (4081,848 km.)

Een wandeltocht, welke in de wandelgids Marching als volgt werd aangekondigd: ‘Zaterdag – Samedi 30/10/2010, 3941 Eksel (Limburg) – Pijnventocht, 6-12-20 km. W.S.V. De Bosdravers Eksel. Start: Buurthuis De Locht. Zeer mooie wandeling door de gemeentebossen van Hechtel, maar deels ook door het staatsdomein Pijnven.’ Na afloop schreven we nog dezelfde avond een kort relaas, met betrekking tot de bezienswaardigheden en belevenissen onderweg, omstreeks 20:11 uur.

“Dat hier ten huize, de wandelingen die voorzien zijn van een groot percentage bos, een beetje voorrang genieten, dat konden de trouwe lezers hier reeds meermaals vernemen. Dit was dan ook de voornaamste reden dat we deze ochtend, voorzien van het nodige regenwater, koers zetten naar het Limburgse Eksel. Aldaar werd immers door de WSV De Bosdravers een wandeltocht georganiseerd onder de naam Pijnventocht. Via Google konden we gisteren al vlug achterhalen dat dit ging over het Domeinbos Pijnven. Bovendien werd de tocht in het Marching-boek aangekondigd als een wandeling door de gemeentebossen van Hechtel en het staatsdomein Pijnven. Achteraf bekeken hadden we vandaag, wat bossen betreft, alvast een schot in de roos. Vanmorgen bereikten we dan ook dit kleine plekje in Limburg, alwaar we op een weide nabij de startzaal met veel gemak een parkeerplaats vonden. Het buurthuis De Locht fungeerde als start- en controlezaal, aangezien tijdens de wandeling onderweg geen controleposten waren voorzien.

Er kon worden gekozen uit de afstanden 5, 8 en 20 km, waarbij de langste afstand werd gevormd door lus 10A (9,9 km) en lus 10B (10,7km). Een werkelijke afstand dus van 20,6 km. Na een hapje en een koffie om de ogen wat te openen, konden we, evenwel nog zonder regenval, op weg voor de eerste lus van 9,9 km. Het ging vanaf de startplaats bij een eerste doortocht rechtsaf, de richting die ook gold voor de wandelaars aan de 8 km. We wandelden langsheen de parking om vervolgens de drukke toegangsweg naar het centrum te dwarsen en ons te begeven naar een aan de overzijde gelegen veldweg. Zo waren we vertrokken voor een tijdje wandelen langsheen enkele maïsvelden, waarvan de oogst net was binnen gehaald, gevolgd door een reeks boomkwekerijen, met talrijke soorten naaldboompjes. We kregen kort na het betreden van deze veldwegen reeds de rood-witte markeringen in het oog van de GR564. Tevens bevonden zich in de bermen tal van aanwijsborden inzake knooppunten voor ruiters en dravers. Na een tijdje akkers en velden te hebben aanschouwd, ging het vervolgens verder via enkele landelijke rustige wegjes, waar amper een auto werd opgemerkt.

Uiteindelijk bereikten we opnieuw de drukke toegangsweg naar Eksel, welke een tweede maal werd gedwarst. We wandelden nu in de richting van de verder gelegen gemeentebossen van Hechtel. Toen we even later links van de weg een kleine kapel opmerkten, kregen we de aanwijzing dat het aldaar linksaf ging, het bos in. Enkele meters verder splitsten zich de trajecten van de 8 en de 10 km, waarbij wij onze weg links vervolgden. We kregen tal van geometrische figuurtjes in zicht, welke enkele lokale wandelpaden aangaven. Een groen rechthoekje was goed voor 1,3 km, een blauw ruitje voor 4,2 km en een rood driehoekje voor 5,5 km. We bevonden ons al heel vlug in het gebied ‘In den Brand’, vooral gekenmerkt door tal van landduinen. Het decor was af en toe prachtig: grote zandvlaktes, enorme zandduinen en verweerde boomwortels, welke als reusachtige spinnen over de afgevallen naalden leken te kruipen. Daarnaast kregen we ook te zien hoe mooi de herfst wel kan zijn in het bos. Geen enkele schilder kan immers zoveel kleurschakeringen uit zijn palet te voorschijn toveren.

Jammer genoeg was het ondertussen lichtjes beginnen regenen, wat enigszins de pret minderde. Eenmaal de zandduinen voorbij, kregen we een aaneenschakeling van dreven, doorheen een prachtig en uniek bosgebied. Ergens onderweg in het bos troffen we een kleine poel aan en hier namen we even de gelegenheid te baat, om even te verpozen op een zitbank en te luisteren naar de geluiden van het bos. Even later ging het verder via enkele andere, elkaar opvolgende dreven en paden. Wat verderop bereikten we de eerste waarschuwingsborden dat we militair domein naderden. Heel even ging het nog vlak, waarna de eerste klimmetjes zich aankondigden. Geruime tijd volgden nu enkele zandheuvels elkaar op, waarna het voortdurend klimmen en dalen was geblazen. Een forse afdaling doorheen het mulle zand, zorgde even voor een ludiek tussenspel. Even later bereikten we een open vlakte waar duidelijk de sporen zichtbaar waren van oefeningen met rupsvoertuigen. Hier volgden we een kleine betonweg, welke ons leidde langsheen diverse schietstanden. De schoten waren af en toe duidelijk hoorbaar. Na een tijdje deze militaire weg te hebben gevolgd, ging het opnieuw rechtsaf het bos in, alwaar we terug konden genieten van enkele rustige paadjes en wegels.

Korte tijd later bereikten we opnieuw de openbare weg en meteen het grensbord van Eksel. We staken het brugje over de Nete over en enkele woonstraten verder, bereikten we opnieuw de startzaal. Meteen het einde van een eerste, vooral prachtige lus. Tijd om even op adem te komen en de inwendige mens te versterken. Na een korte pauze begonnen we aan het tweede gedeelte van de wandeltocht. Ditmaal ging het naar links, tevens het parcours voor de wandelaars aan de 5 km. Over korte afstand werd de openbare weg gevolgd, waarna de wandeling verder verliep via een veldweg. Deze ging in rechte lijn, opnieuw naar het verder gelegen militair domein, alwaar we terug enkele prachtige wandelpaden kregen te verwerken. Hier en daar was het opmerkelijk hoe hele stukken bos waren weggehakt. De zanderige ondergrond gaf ondertussen nieuw leven de kans om op te groeien. Ditmaal was onze passage op het militair domein eerder van korte duur. We bereikten een asfaltweg, om die te dwarsen en aan de overzijde het domeinbos Pijnven te betreden. Hier konden we lange, bijna kaarsrechte dreven ontwaren, waar de kleurenpracht van deze herfst zo niet nog mooier was als voorheen op de dag.

Ondertussen hadden de wandelaars van de 5 km zich reeds afgesplitst, waardoor we nagenoeg alleen op weg waren door dit prachtige bosgebied. Een blik achterom op het einde van een dreef, niemand te zien, dus maar verder wandelen dan en vooral genieten van de omgeving en de zalig aanvoelende rust van dit natuurgebied. Na een tijdje via tal van bospaden te hebben gewandeld, ontdekten we de plaatselijke Kiefhoekroute (7,3 km), een aangelegd traject voor ruiters en dravers. We volgden een tijdje het verloop van deze route. Ook ditmaal troffen we tal van kale plekken aan in het bos, een teken dat ook hier werk wordt gemaakt van het beheer ter zake. Een boshut fungeerde korte tijd als rustplaats, waarna we ons stilaan begaven op de terugweg naar de startzaal. Iets wat duidelijk kon worden afgeleid uit de richtingsveranderingen doorheen het Pijnvenbos. Geruime tijd later bereikten we opnieuw de reeds eerder geziene weg. We staken opnieuw de baan over, om aan de overkant terug militair domein te betreden.

Ook nu konden enkele smalle bospaadjes ons uitermate bekoren. Even later bereikten we voor de tweede maal het kleine brugje over de Nete en betraden terug de bebouwde kom van Eksel. Twee woonstraten verder bereikten we de startzaal, ditmaal voor het einde van de wandeling. We namen nog even de tijd om wat na te praten bij een drankje en vooral de wandelboekjes te laten viseren. Toen we korte tijd later huiswaarts reden, konden we noteren dat om 14 uur zich reeds 1134 wandelaars hadden gemeld. Een niet onaardig cijfer, voor een vooral prachtig uitgetekend natuurparcours, hoofdzakelijk ingenomen door militair domein en bosgebied. Meer dan tevreden konden we koers zetten richting thuishaven.”

We sluiten dit wandelhoofdstuk dan ook af met een blik in de respectievelijke wandelboekjes, vermits daarin ook enkele eerste indrukken werden neergeschreven. ‘K: Eksel. Veel bos en natuur. Regenbuien op en rond het militair domein. J: Wandeltocht vanuit Eksel, doorheen de gemeentebossen van Hechtel. Het militair domein en het Domeinbos. Mooie en bosrijke wandeltocht in Limburg.’