Een tocht welke voorheen niet
werd aangekondigd in het wandelboek Marching. Na afloop van de tocht, werd nog
diezelfde avond een relaas neergeschreven met betrekking tot de belevenissen
onderweg, omstreeks 21:17 uur.
“Vandaag genoten we van een vrije
dag en dat was de ideale gelegenheid om even de wandelschoenen aan te trekken.
We hadden trouwens de voorbije week een tip gekregen van de voorzitter van onze
wandelclub De Kwartels, om koers te zetten naar Brasschaat, alwaar de 31ste
Mars 18RA zou doorgaan. De startplaats bevond zich in Hangaar 100 van het
Kwartier West - Departement Artillerie. Ondanks het minder goede weer deze
ochtend, keken we toch met enige belangstelling uit naar het verloop van deze
wandeltocht. We vonden een parkeerplaats in de buurt van de kazerne en konden
wat later terecht in de ruime hangar om te voldoen aan de inschrijving. Aldaar
kregen we reeds tal van informatie over het kwartier, alsook inzake vorige
edities van deze mars. Er kon worden gekozen uit de volgende afstanden: 6, 12,
20 of 30 km. Gezien we altijd te vinden zijn voor wandelingen, georganiseerd
door Defensie, kozen we vandaag voor de 30 km, speciaal om onderweg één en
ander te zien te krijgen. We genoten van een kopje koffie en konden daarna op
weg, reeds voorzien van regenkledij, vermits we het niet droog konden houden
bij de start.
We gingen van start op het
militair domein en kwamen vooreerst langsheen het museum binnen het kwartier en
een andere hangaar waar modelbouw was tentoongesteld. We behielden deze zaken
echter voor later en vervolgden onze weg richting uitgang. We bereikten de
openbare weg en gingen linksaf, om dadelijk aan de andere kant van de weg,
rechtsaf te draaien. We bevonden ons algauw op de Kapittelroute, een
fietstraject van 38 km. Bezijden de weg troffen we wat verder een eenzame
cowboy aan, blijkbaar een reclame voor de verkoop van wildwestzadels. Wat
verderop ging het via een rechts gelegen zandweg in de richting van het fort
van Brasschaat. De GR12 (Amsterdam - Parijs) hield ons op deze weg gezelschap
via zijn rood-witte markeringen op de bomen. Bezijden de weg troffen we ook
vandaag aanwijzingen betreffende de tijdelijke route BAT10, de Beeldenroute
Antitankgracht. Rechts kwamen we langs het reeds vermelde fort met zijn
antitankgrachten. Een eerste maal ging het over de spoorweg om even later te
kunnen genieten van een stukje bosgebied. Bossen en heide wisselden elkaar af
en het ging wat kronkelend over en weer via enkele zandpaadjes.
Een tweede maal dwarsten we even
later de spoorweg en daar namen we afscheid van de wandelaars van de 6 km,
welke rechts de betonbaan namen richting vliegveld van Brasschaat. Wij vervolgden
onze weg rechtdoor en gingen aan de overzijde van de weg opnieuw het bos in.
Hier trokken we door tal van bosgebieden, afgewisseld met stukken heide. We
wandelden doorheen tal van oefenpleinen en gingen langsheen het klein
schietveld. Onderweg bemerkten we informatieborden met betrekking tot het
herstel van de heide. Blijkbaar een samenwerking tussen liefhebbers van de
natuur en defensie, het geheel onder de naam Life Project Danah. Trouwens een
initiatief dat we enkel maar kunnen toejuichen. Tal van kleine watergebieden
konden we bemerken, meteen een ideale plaats voor waterwild en vogels. Na wat
draaien en keren, naargelang het verloop van de zanderige paden, bereikten we
uiteindelijk de betonbaan naast het vliegveld. Terwijl we konden zien hoe enkele
zweefvliegtuigen werden klaar gemaakt om later op te stijgen, vervolgden we
onze tocht in de richting van de Aero Club, waar we meteen een eerste controle
ondergingen. Volgens de verantwoordelijke ter plaatse hadden we ongeveer 9 km
afgelegd. We vonden een zitbank binnenin en konden genieten van een hapje,
terwijl het ondertussen buiten heviger begon te regenen. Een beter moment
konden we niet wensen.
Bij het verlaten van de Aero Club
vervolgden we onze weg naar rechts, in de richting van de Essense Steenweg. Bij
het bereiken van deze steenweg, namen we afscheid van de medewandelaars aan de
12 km, welke rechts het fietspad langsheen de steenweg volgden, terwijl de
wandelaars aan de 20 en 30 km, de steenweg overstaken en aan de overzijde een
dreef ingingen. We volgden deze gemakkelijk te bewandelen dreef tot aan het
Dennenhof. Via de parking gingen we naar de Bredabaan, staken deze over en
vervolgden naar links onze weg. We volgden nu over korte afstand de Bredabaan
en meteen het traject van de Voor- en Noorderkempen route, een omloop voor
autoverkeer. Even later ging het naar rechts, in de plaatselijke villawijk.
Enkele statige villa's schoven aan het oog voorbij, zij het echter niet voor
lang. Enkele straten verder ging het naar links in de richting van een weide en
daar vonden we aansluiting met een lange kiezeldreef. We sloegen de dreef links
in en waren vertrokken voor een omloop omheen het groot schietveld. Links en
rechts van de dreef konden we enkele prachtige watergebieden aantreffen, wat
aanleiding gaf tot het nemen van enkele foto's van het waterwild.
Af en toe kregen we wat motregen
te verwerken, maar hielden het verder wonderbaarlijk zo goed als droog. De
lucht klaarde enigszins op en dat was aangenamer wandelen. Enkele
geschutsstellingen waren aangegeven, alsook verkeersborden welke het verkeer
van de rupsvoertuigen regelden. Geruime tijd later bereikten we een splitsing,
waar de afstanden 20 en 30 km scheidden. De 20 ging naar rechts, de 30
vervolgde naar links. Het hoekje om bemerkten we dat we ons bevonden op het
grondgebied van Gooreind (Wuustwezel) en dat we tevens het natuurgebied Het
Groot Schietveld hadden bereikt. We sloegen vrijwel onmiddellijk een rechts
gelegen zandpad in en dat leidde ons langsheen de linker limiet van het groot schietveld.
We volgden nu bijna in rechte lijn dit pad over een afstand van ongeveer 5 km
tot aan de cafetaria van de Braboclub. Hier konden we de rust en de stilte van
dit gebied duidelijk aanvoelen, aangezien slechts weinig wandelaars deze route
hadden verkozen. We hadden vaak het gevoel er alleen te wandelen en dat maakte
het genot des te groter. We hadden geen idee dat dit gebied danig uitgestrekt
zou zijn. Rechts van ons bevond zich een enorm watergebied en we konden enkel
het pad links daarvan volgen. Brede sporen van rupsvoertuigen waren te
bemerken.
Uiteindelijk bereikten we na
ongeveer 16 km de club van de watersportliefhebbers en konden daar terecht voor
de laatste controle van de dag. Iets over halfweg verlieten we de MAW BRABO, om
de linker limiet verder te volgen tot op het einde van het watergebied rechts
van ons. Vervolgens ging het in een wijde boog omheen het water, waarbij we
opnieuw de GR12 gedeeltelijk bewandelden. We draaiden vervolgens stilaan naar
rechts om de terugweg aan te vatten aan de andere kant van het watergebied. Op
die manier bereikten we even verderop de centrale as van het groot schietveld
en de pijlen volgend, begonnen we aan een terugtocht van ongeveer 5 km, bijna
in rechte lijn doorheen het schietveld. Nu kregen we onderweg tal van
schietdoelen te zien, gaande van lichte trucks tot zware pantservoertuigen.
Sommige stonden alleen opgesteld in de heide, andere bevonden zich in groepjes
bij elkaar. Sommige ver verwijderd van het te bewandelen pad, andere binnen
handbereik. De verleiding er een te beklimmen bleek achteraf te groot te zijn
geweest, altijd leuk als herinnering trouwens aan dergelijke wandeltochten.
Stilaan bereikten we later het punt waar de wandelaars aan de 20 km, ons van
rechts opnieuw kwamen vervoegen. Meteen was het gevoel er alleen te wandelen
verdwenen.
We naderden ook het bosgebied dat
reeds van verre zichtbaar was en verlieten op die manier de open heide en ook
het gebied van het groot schietveld. Van een belevenis gesproken!! Na nog
enkele kiezelpaden te hebben verwerkt, bereikten we opnieuw het bosrijke gebied
en volgden daar vooreerst een zanderig pad, om wat later de diepe gleuven te
volgen, nagelaten door rupsvoertuigen. We draaiden enigszins terug om op die
manier een asfaltweg te bereiken, wat een ander stapgevoel gaf. We hoorden
links van ons de luidsprekers van een ruitergebeuren, doch konden even verderop
opnieuw naar rechts het bos in. We kregen als afsluiter van de wandeling nog
enkele prachtige dreven te verwerken, alvorens uiteindelijk aan te komen ter
hoogte van de drukke Essense Steenweg en de ernaast gelegen Bredabaan. Zo
trokken we opnieuw in de richting van het kwartier, waar we uiteindelijk even
voor vijf uur aankwamen. Op tijd dus om de eindcontrole te ondergaan.
We kregen als aandenken nog een
mooi getuigschrift. Onze geplande bezoekjes aan het museum en de modelbouwstand
eindigden echter in mineur. Het museum bleek om vijf uur reeds gesloten en de
modelbouwstands waren zo goed als opgeruimd. De stand van de politie was weg en
de brandweer was bezig met opruimen. Restte ons nog enkel het kleine
marinemuseum om een blik op te vangen. Toen we huiswaarts keerden stond het
eindtotaal wandelaars op 1187. We hebben vandaag alweer genoten van een
militair getinte wandeltocht en dat blijft voor herhaling vatbaar. Misschien
tot een volgende gelegenheid... Mocht er echter ooit nog eens een manoeuvre
plaatsvinden op het schietveld, dan hadden we daar natuurlijk graag getuige van
geweest, de kans echter daartoe zal klein zijn waarschijnlijk, je weet echter
nooit hoe een dubbeltje rollen kan.”
We beperken ons tot slot tot het
weergeven van de eerste indrukken, welke kort na afloop van de tocht in de
wandelboekjes werden neergeschreven. ‘K: Brasschaat. Wandeling via de kazerne
langs vliegplein en schietbanen. Opmerkelijk is dat dit een natuurgebied is.
Heide en bossen. Motregen! J: Tocht doorheen het militair domein van Brasschaat
met het groot schietveld en tal van wrakken van rupsvoertuigen.’
Ik heb hier heel wat gemist, zelfs in deze tijden dat men denkt iets meer voor zichzelf te kunnen doen.
BeantwoordenVerwijderenHelaas vliegen de uren en hebben we de handen vol.
Doch er komt een tijd dat we weer veilig onze neus kunnen volgen.
Of het nu bossen zijn, snuisteren in steden, tussen het groen of even stilstaan bij het verleden,
het zullen bijdragen zijn aan dit mooi, verzorgd en inhoudsvol blog. ♥
Ps: en op de foto zie ik toch weer dat guitige blikje.