zaterdag 18 april 2020

158: Bioul, Zondag 11 april 2010, 20,7 km. (3126,611 km.)

Een georganiseerde wandeltocht, ditmaal over de taalgrens. De wandeling werd voorheen aangekondigd in de wandelgids Marching en wel als volgt: ‘Zondag – Dimanche 11/04/2010 – 5537 Bioul (Namur), 23ème Marche de la Molignée, 4-6-12-22-30 km. Les Djâles D’Anhée. Départ: Salle Chérimont. Parcours boisés et campagnards. Nombreux sentiers.’ Na een behouden thuiskomst, schreven we nog dezelfde avond het relaas van onze belevenissen onderweg, omstreeks 20:35 uur.

“Gisteren kwamen we niet aan wandelen toe, omwille van het feit dat we beroepshalve met wachtdienst waren bevolen. Vandaag zou dit ook het geval zijn geweest, ware het niet dat een collega zo bereidwillig was om deze dienst over te nemen. Zo konden we dus vandaag de wandelschoenen aantrekken en onze club De Kwartels vergezellen op busreis naar het Waalse Bioul (Anhée). Daar vond vandaag immers de 23ème Marche de la Molignée plaats, ingericht door de wandelclub Les Djâles d'Anhée. Deze ochtend ging het dan ook heel vroeg richting Assenede, alwaar om iets over zeven de bussen koers zetten naar de plaats van bestemming. Toen we na negen uur aankwamen ter hoogte van de startzaal, kon je min of meer spreken van een kleine chaos, aangezien op korte tijd niet minder dan vijf bussen tezelfdertijd aankwamen. Dus dringen om een zitplaats te bemachtigen en bonnetjes aan te schaffen om iets te kunnen drinken, alvorens de wandeling aan te vatten. De plaatselijke voetbalkantine was daar niet echt op voorzien.

Er kon worden gekozen uit de volgende afstanden: 4, 6, 12, 22 of 30 km. Gelet op ons aanvangsuur van de wandeling en de voorziene terugreis om 16 uur, hielden we het vandaag bij de afstand van 22 km, met een werkelijke lengte van 20,7 km. Later zou blijken dat dit, gelet op de terreingesteldheid, de juiste keuze was geweest. We verlieten omstreeks 10 uur de startzaal en begonnen direct aan een klein klimmetje, richting openbare weg. Onmiddellijk na de start volgden de wandelaars van de 4 km hun eigen weg naar links, terwijl de rest van de deelnemers rechts aanhield. We staken even verder de drukke baan over en kregen voor ons een smalle wegel die al snel aan hoogte won. Tussen de weilanden zagen we de kantine achter ons in het dal verdwijnen. Boven gekomen kregen we een smalle asfaltweg voor de voeten en even ging het in dalende lijn, zij het echter niet voor lang, vermits we alweer dienden te klimmen. Het zou niet voor het laatst zijn tijdens de tocht. Wat verderop verlieten we de openbare weg en sloegen een rechts gelegen veldweg in. Het ging in dalende lijn langsheen het rechts gelegen kerkhof. Beneden aangekomen, sloegen de wandelaars van de 6 km rechtsaf, richting Bioul, terwijl de anderen naar links hun weg verder zetten.

Heel even volgde een stukje asfalt in dalende lijn, om echter nadien te worden geconfronteerd met de eerste zware beklimming van de dag. We zagen de heuvel voor ons opdoemen en voelden onze wandelsnelheid al fors minderen. De beklimming duurde een hele tijd en tezelfdertijd was het genieten van het prachtige uitzicht. Overal om ons heen zagen we heuvelruggen bedekt met bossen, ertussen groene dalen. Voor het eerst liet de zon zich even zien, doch het voelde fris aan en er hing in de verte een dunne mist. Eenmaal de heuvel overwonnen, staken we de weg over en aan de overkant volgde een bredere veldweg in dalende lijn, die in de verte uitmondde ter hoogte van het bos. In de tractorsporen ging het gestaag omlaag tot aan de rand van het bosgebied. Enkele bordjes met het verzoek om stilte waren het teken om rechts af te draaien en het bos in te wandelen. Er volgde nu over lange afstand een brede bosweg, waar we enigszins beschut tegen de wind, de warmte van de zon konden aanvoelen. Een lange geleidelijk dalende weg, voerde ons verder tussen prachtige plekken in dit gebied. Links en rechts van het pad stonden stapels gezaagd hout, klaar om te worden meegenomen door sommige wandelaars.

Af en toe kregen we ook hier de oneffenheden van het terrein te verwerken, doch wandelaars houden van bossen en dus maalden we niet om deze manier van stappen. Uiteindelijk kwamen we terug tussen de woningen en zagen dat we ons bevonden op het grondgebied van Annevoie (Anhée). Een klein stukje openbare weg leidde ons naar de eerste controle na ongeveer 6 km, in het centrum van het kleine Annevoie, meer bepaald naar A l'Royinète, de zaal van de plaatselijke tafeltennisclub. Ook hier was het even zoeken naar zitplaatsen om iets te kunnen nuttigen tijdens de pauze. Bij het verlaten van de controlepost konden we bemerken dat de 30 km wandelaars hier nog een lus dienden te wandelen. Wij vervolgden naar links onze weg en verlieten de kleine dorpskom van deze plaats. Het ging via een pad met steenslag terug de hoogte in tot op de verder gelegen asfaltweg. Na enkele honderden meters volgde alweer een rechts gelegen dreef in licht dalende lijn. Dit onverharde pad leidde ons tot aan een splitsing even verder, waar de deelnemers aan de 12 km rechts afbogen, terug in de richting van de startplaats. De wandelaars van de 22 en 30 km, hielden links aan en kregen in de verte al een nieuwe felle klim in het zicht.

Naderbij gekomen zagen we dat, iets dat moest doorgaan voor een kasseiweg, ons verder zou gezelschap houden. We wonnen snel aan hoogte en ook deze beklimming duurde een hele tijd. Het wegje draaide verder naar links zodat we nog niet meteen de top in zicht kregen. Het kasseipad ging wat verder naar beneden, waar we wat later terecht kwamen op een smalle asfaltweg. Deze ging langzaam in dalende lijn verder, langsheen enkele boerderijen, tot we terug de rand van een bosgebied bereikten. Hier werden we uitgenodigd om een links gelegen pad te nemen en meteen begonnen we snel af te dalen via een soort holle weg tussen de bomen. Af en toe ging het sterk naar omlaag en volgden we een geul waarlangs het water naar beneden stroomt. Eenmaal het dal bereikt, bevonden we ons op het grondgebied van Warnant (Anhée). Aan de rand van dit bosgebied, troffen we aan de overkant van de weg een oude spoorwegbedding aan en ging het die richting op. Later zou blijken dat we ons bevonden op de Ravel Ligne 150. We volgden deze voormalige bedding via een smal asfaltwegje in de richting van Fosses. Geruime tijd volgden we dit oude traject, waarbij we langsheen het voormalige station wandelden, tot het pad ten einde liep, ter hoogte van het onthaalpunt, waar je de vallei van de Molignée kan volgen via een railbike.

Wij hielden het bij wandelschoenen en bestegen dan ook meteen een rechts gelegen veldwegel. Deze kronkelde zich langsheen de heuvel en deed ons uiteindelijk belanden in de dorpskom van Warnant. Juist voor de kerk van dit kleine gehucht, ging het via een links gelegen draaihek nog even de hoogte in, waarbij we aan de andere kant het terrein bereikten van de plaatselijke club balle de pelote. Hier, in de kleine kantine, konden we opnieuw even op adem komen en de inwendige mens even aansterken. Ondertussen was de temperatuur aanzienlijk gestegen. Na deze controle te hebben doorstaan, ging het terug op pad via de openbare weg, zij het niet voor lang. Het eerstvolgende kruispunt sloegen we linksaf en konden we opnieuw beginnen klimmen. Deze weg ging wat verder over in een soort veldweg en bracht ons tussen de bomen. Hier kregen we voor de derde maal vandaag een sterke beklimming voor de voeten en voelden we, dat ook langs een soort kasseiweg, dit niet altijd kan meevallen. De benen begonnen het klimmen en dalen al een beetje aan te voelen en het einde leek nog lang niet in zicht. Na een weliswaar steil stuk, bereikten we een hoger gelegen bosweg, voorzien van kasseien, of wat daarvoor moest doorgaan en nu konden we even op adem komen tijdens een lange geleidelijke afdaling.

Deze weg kronkelde zich doorheen het bosgebied en maakte het stappen wat gemakkelijker, vermits we nu een hele tijd konden dalen. Jammer genoeg bereikten we tenslotte het dal en daar ging het haaks naar links en jawel, we konden opnieuw beginnen klimmen. Ditmaal volgden we de diepe gleuven van bosmachines, met als gevolg dat we dienden te wandelen op de ruggen van de sporen. Bij momenten ging het stevig de hoogte in, met als gevolg dat we af en toe even halt hielden om op adem te komen. Ook hier konden we nog even genieten van het ontwaken van een bos uit zijn winterslaap. De geluiden en de kleuren lieten vaak diepe indrukken na. Wanneer we na een hele tijd klimmen, uiteindelijk boven geraken, kondigden zich de eerste woningen aan en konden we vaststellen dat we opnieuw het grondgebied van Bioul hadden bereikt. We wandelden nu doorheen enkele woonstraten, waar de nieuwbouw een duidelijke aanwezige is in het straatbeeld. Het ging vanaf nu langzaam in dalende lijn, langs rustige landelijke wegen in de richting van het centrum van Bioul.

Heel even nog, alvorens we het domein van het plaatselijk kasteel konden betreden, was er nog een laatste controlepost voorzien. Aangezien het vanaf hier nog slechts 2 km wandelen was, verzaakten we aan deze rustpauze en trokken verder. Ondertussen was het reeds 15 uur en dienden we de klok in het oog te houden. We konden even later genieten van de pracht van een domein, dat speciaal voor de wandelaars was opengesteld. Het kasteel van Bioul domineert op zich de hele omgeving. Ondertussen bevonden we ons opnieuw op het traject van de korte wandelafstanden en na het kasteel van buitenaf te hebben bekeken, ging het verder in dalende lijn richting voetbalkantine van Bioul. Omstreeks 15:30 uur bereikten we de eindstreep en samen met onze wandelmaat van vandaag, Jean-Pierre Criel, konden we genieten van een welverdiende zitplaats, in afwachting van het vertrek van de bussen, richting thuisbasis.

Ook vandaag konden we nogmaals genieten van het prachtig wandelgebied van een gedeelte van de Ardennen. Bioul was ons tot deze morgen onbekend, nu kunnen we het situeren en vooral naar waarde schatten. Niet meteen een wandelparcours voor beginners, maar toch hebben we genoten onderweg, zij het af en toe met een diepe zucht. Toen de inschrijvingen waren afgesloten, telde de organisatie 1636 deelnemers. Naar Waalse normen is dit meer dan behoorlijk te noemen. Ondertussen zijn we bekomen van deze dag en kijken nu alvast uit naar een wasbeurt en een volgende afspraak ergens ter velde.”

Teneinde dit relaas stilaan af te ronden, blikken we nog even terug op datgene, wat kort na afloop werd genoteerd in de respectievelijke wandelboekjes: ‘K: Busreis naar Bioul. Stevig klimwerk. Annevoie – Fosses. Marche de la Molignée. Mooie natuur. Behoorlijk fris weer! J: Mooie busreis met de Kwartels naar Bioul. Lastige maar heel mooie tocht door de heuvels van Bioul, Annevoie, Anhée en Warnant.’