vrijdag 17 april 2020

156: Kasterlee, Zaterdag 03 april 2010, 24,4 km. (3084,011 km.)

Een georganiseerde tocht, die van start ging in Kasterlee. Destijds werd in de wandelgids Marching deze tocht als volgt aangekondigd: ‘Zaterdag – Samedi 3/4/2010 – 2460 Kasterlee (Antwerpen), Marathonwandeling, 6-10-15-20-25-30-42-50 km. De Pompoenstappers vzw. Start: Sancta Maria Instituut. Door de bossen van Kasterlee, Lichtaart en Herentals.’ Na afloop schreven we een kort verhaal, inzake de bezienswaardigheden en belevenissen onderweg, omstreeks 19:51 uur.

“Voor vandaag waren de weersvooruitzichten niet zo schitterend, maar toch trokken we deze ochtend vroeg naar het Antwerpse Kasterlee. Aldaar zouden we deelnemen aan de Marathonwandeling, georganiseerd door de Pompoenstappers. Bij een temperatuur van om en nabij de 6° C, zetten we deze ochtend koers naar deze betreffende gemeente. Bij onze aankomst aldaar, vonden wij op wandelafstand een parkeerplaats, op aanwijzen van clubmedewerkers. Even later konden wij terecht in de ruime startzaal, gelegen in het Sancta Maria Instituut. Een korte blik op het parcours leerde ons dat vandaag kon worden gekozen uit de volgende afstanden: 6, 10, 15, 20, 25, 30, 42 of 50 km. Wij hielden het vandaag bij een halve marathon en kozen voor het traject van de 25 km, met een werkelijke afstand van 24,4 km. Na een hapje en een koffie, voorzien van een paaseitje, trokken we op weg.

We verlieten het Instituut voor het eerste gedeelte van onze wandeling, over een lengte van 8,5 km. Het ging even het hoekje om via de achterzijde van dit schoolgebouw, waarna we al onmiddellijk een eerste splitsing verkregen, aangezien de deelnemers aan de 6 km hun eigen parcours volgden, de rest van de wandelaars sloeg aldaar rechtsaf. Zo trokken we door de aangrenzende verkaveling en konden de recent gebouwde villa's bekijken. Op die manier waren we amper op weg of de eerste donkere wolken kwamen te voorschijn en de eerste druppels lieten zich voelen. Na een tijdje de woonstraten te hebben bewandeld, bereikten we een kleine tunnel ter hoogte van de drukke weg richting E34. Hier zonderden de deelnemers aan de 10 en 15 km zich af, door hun weg rechtdoor te vervolgen. Juist voor dit viaduct sloegen we een rechts gelegen veldweg in en konden we een eerste maal genieten van de vrije natuur. Deze karreslag bracht ons tot aan het even verderop gelegen industrieterrein van Kasterlee.

De wandeling leidde ons langsheen enkele statige bedrijven, waarna we vervolgens opnieuw aankwamen in de bebouwde kom. Ook hier situeerde zich een scheiding tussen de deelnemers, vermits de 20 en 30 km linksaf gingen op het kruispunt, terwijl de rest de baan dwarste en rechtdoor vervolgde. We kregen terug een stukje woonwijk voor de schoenen geschoven, waarna we enkele straten verder, de openbare weg verlieten en een rechts gelegen pad opgingen. We zagen in de verte de eerste bossen verschijnen en uit het verloop van het parcours konden we opmaken dat het die richting uitging. Een kwartier later konden we dan ook genieten van enkele prachtige bospaden en dreven. Tijd om de geur van de naaldbomen op te snuiven. Even ging het wat harder regenen, doch enigszins beschut door de bomen, konden we de hinder wat beperken. Na een stukje wandelen doorheen het bos, dienden we een drukke en gevaarlijke baan te dwarsen, om aan de overzijde een landelijke weg te volgen. Hier konden we links tussen de bomen de resten zien van een oude molen.

Om de hoek volgde opnieuw een ander stuk bosgebied, alwaar we het plaatselijke Ruiterpad Kasterlee volgden. Enkele zandwegen maakten dadelijk het verschil met de asfaltwegen. De 38 km lange Speurreroute konden we eveneens, zij het slechts over korte afstand bewandelen. Plots, als uit het niets, vonden we een links gelegen veldwegeltje en werden we door de parcoursmeester dit pad opgestuurd. Een lang smal paadje, tussen weilanden door, bracht ons wat verder tot aan een ander stukje bosgebied. Daar doorheen, vonden we op het einde van een onverharde weg een boerderij, waarnaast enkele tenten waren opgesteld. Hier, volgens de medewerkers, op de Lage Rielen, konden we een eerste maal pauzeren en een hapje eten en een warm drankje nuttigen. Gelukkig zaten we enigszins beschut, toen het buiten hevig begon te regenen. Het was slechts een bui van korte duur, waarna we opnieuw op pad konden gaan. De deelnemers aan de 30, 42 en 50 km dienden hier echter een bijkomende lus te bewandelen. Wijzelf verlieten de controlepost naar links, net zoals de wandelaars van de 20 km. We volgden een asfaltweg, welke ons even later liet aankomen ter hoogte van de Rielenkapel.

Volgens plaatselijke info zouden de eerste berichten over deze kapel teruggaan tot 1564. Recent echter werd deze kapel gerestaureerd. Voorbij de kapel ging het naar rechts, opnieuw in de richting van de velden en daar troffen we alweer het plaatselijke Ruiterpad aan, en het zou niet de laatste maal zijn tijdens de wandeling. Na een tijdje de landelijke wegen te hebben gevolgd, bereikten we opnieuw de kleine tunnel van vroeger op de dag, ditmaal vanuit de tegenovergestelde richting. Ook hier ging het opnieuw rechtsaf en even later konden we genieten van een wel heel lange bosdreef, die reikte zover het oog kon zien. Opnieuw konden we de zanderige ondergrond voelen en dat was alleszins leuk wandelen. Een splitsing maakte dat de wandelaars van de 6, 20 en 25 km hun weg rechtdoor vervolgden, terwijl de anderen hier rechtsaf het bos ingingen. Even later zouden echter onze paden elkaar opnieuw kruisen. De loop der dreven volgend, bereikten we geruime tijd later het Provinciaal Domein Hoge Mouw. Ook hier kregen we een opeenvolging van verharde paden, doorheen een blijkbaar prachtig wandelgebied. Ondertussen hadden we tijdens het tweede gedeelte van de wandeling, dat verliep over een afstand van 5,6 km, bijna de rustpost bereikt en die bevond zich wat verder in een gebouw midden de bossen, genaamd 't Boslicht.

Hier konden we een tweede maal genieten van een rustpauze in de wandeling en ons voorbereiden op een lus welke we hier zouden moeten bewandelen. Een lus over een lengte van 5,3 km. Met enige moeite konden we toch een zitplaatsje bemachtigen. We vonden deze controleplaats een beetje aan de kleine kant, gelet op het feit dat alle afstanden hier langskwamen en de meeste deelnemers zelfs een tweede maal. Vandaar de drukte binnenin en de moeite om een zitplaats te vinden. We brachten dan ook een tijdje buiten door, gezeten op een bankje. Na ons tweede oponthoud, vertrokken we voor een lus van 5,3 km. Bij het verlaten van 't Boslicht, ging het dus een eerste keer naar links voor de afstanden 15, 20, 42 en 50 km. We doken meteen via een zandwegje het bos in en troffen daar bijna onmiddellijk de aanduidingen van de GR565 (Antwerpen - Bladel), alsook de bordjes van het plaatselijke Konijnenpad. Zo waren we vertrokken voor een tocht van geruime duur doorheen dit stukje bosgebied van het Provinciaal Domein.

Heel even werd het bos ingewisseld voor een stukje over openbare weg, aangezien we doorheen de dorpskom van Lichtaart trokken en daar het beeld aantroffen van de zwerver Wannes. Ook de plaatselijke kerk, momenteel in de steigers, kon even van nabij worden bekeken. Even voorbij de kerk, ging het linksaf, terug in de richting van het verderop gelegen bosgebied. De wandelaars van de 42 en 50 km maakten er nog een ommetje bij, terwijl de anderen de richting van de elkaar opvolgende bospaden volgde. Een andere bezienswaardigheid, de St. Jozef Kapel, kon ook even worden bekeken, terwijl we aan de overzijde van de straat versteld stonden van de roestige kleur van de grond. Een plaatselijk bord wees ons op de aanwezigheid van het ijzer in deze bodem. Via de rood-witte markeringen van dezelfde GR565, vonden we opnieuw de richting naar 't Boslicht, alwaar we even later voldaan konden terugblikken op een prachtige lus die zonet werd afgelegd. Ditmaal namen we rust in de open natuur aan de boshut, aangezien ondertussen de zon zich even liet zien en het heel wat aangenamer vertoeven was in het bos. Restte ons nu nog enkel de laatste kilometers af te leggen, terug naar de startzaal.

Ditmaal ging het na de controle rechtsaf en dit was de te volgen richting voor het gehele deelnemersveld. Hier herkenden we het plaatselijke Ruiterpad Kasterlee en de markeringen van de GR565. Ook nu kondigde zich nog een prachtig stukje wandelroute aan, aangezien het terrein meteen een ander karakter verkreeg. Het ging ineens op en neer doorheen het Provinciaal Domein. Talrijke kleinere bospaden kronkelden zich tussen de bomen en verscheen de ene hoogte na de andere. We waanden ons plotseling zowaar in het Zoniënwoud. De zon liet zich af en toe zien doorheen de bomen en dat bevorderde enkel het kleurenspel op de begane grond. De temperatuur was ondertussen gevoelig opgelopen en het werd dan ook de hoogste tijd om de regenbroeken op te bergen in de rugzak. Nog enkele foto's konden worden genomen, alvorens we stilaan het bos dienden te verlaten en de eerste woningen van Kasterlee in het zicht kwamen. De wandeling leidde ons nog langsheen het plaatselijke MPI, met zicht op de serres van de afdeling tuinbouw, waarna we het Instituut Sancta Maria terug in zicht kregen.

We konden enigszins moe maar voldaan plaatsnemen in de startzaal. Bij het afsluiten van de inschrijvingen hadden uiteindelijk 811 wandelaars de weg naar Kasterlee gevonden. Misschien hadden sommigen zich laten afschrikken door de weersvoorspellers, maar al bij al konden we op dat gebied niet klagen. Met betrekking tot de wandeling kunnen we besluiten dat we een mooi parcours hadden gekregen en dat bovendien schitterend was bewegwijzerd, met voldoende aandacht voor de gevaarlijke punten onderweg. De organisatie was vlekkeloos en de medewerkers attent en behulpzaam. Eens te meer kunnen we stellen dat we een schitterende wandeldag achter de rug hebben en nogmaals hebben kennis gemaakt met een prachtig wandelgebied in een voor ons onbekende omgeving.”

Traditiegetrouw kijken we ook even naar wat destijds in de wandelboekjes werd neergeschreven: ‘K: Kasterlee – Lichtaart. Bosrijke omgeving en landelijke wegen. Af en toe regen. Fijne, verzorgde wandeling. J: Mooie wandeling met start in Kasterlee. Doorheen de prachtige bossen en het domein Hoge Mouw. Even een ommetje langsheen de dorpskom van Lichtaart. Wannes de Zwerver en talrijke kapellen onderweg. Regenachtig!!’