Deze wandeling, werd voorheen in de wandelgids
Marching, editie 2009, als volgt aangekondigd: ‘Zondag – Dimanche, 10/05/2009 –
1930 Nossegem (Vlaams-Brabant), 1ste Airportwandeling – 6-12-20-25
km. Wandelclub De Parkvrienden Zaventem. Start: Hoeve Nothengem. Voor ¾ kan je
wandelen langs landelijke wegen met veel groen en vergezichten. Kortom, een
prachtige mozaïek van een wisselende natuur rond de luchthaven. Af en toe kan
je genieten van opstijgende en landende vliegtuigen. Verzorgde rustplaatsen.’
Na afloop schreven we destijds het hierna weergegeven verslag, op zondag 10 mei
2009, omstreeks 17:56 uur.
“Dat wij hier ten huize, af en
toe eens iets hebben met tanks of vliegtuigen, dat was reeds een bekend
gegeven. Reden te meer ook vandaag dat we vroeg deze morgen richting Nossegem
reden. Daar vond immers de 1ste Airportwandeling plaats, een tocht
ingericht door de plaatselijke wandelclub, de Parkvrienden uit Zaventem. De
start, alsook de plaats van inschrijving diende te gebeuren in Hoeve Nothengem
te Nossegem, op een boogscheut van de plaatselijke kerk. Er kon worden gekozen
uit de afstanden 6, 12, 20 en 25 km. Wij kozen voor de 20 km (werkelijke
afstand 20,3), vermits we zo een vermoeden hadden dat we veel zouden stilstaan
om, zoals het marching boek aankondigde, opstijgende en landende vliegtuigen te
bekijken. Na een broodje met gehakt en een koffie, gingen we op weg. Na enkele
honderden meters kregen we op de linkerkant van de weg reeds een eerste
bezienswaardigheid, met name het kerkhof van Nossegem, alwaar zich, volgens het
bord op de kerkhofmuur, enkele graven bevonden van gesneuvelden uit de Tweede
wereldoorlog.
Inderdaad een vijftal graven
bevonden zich aldaar, trouwens allen leden van de Royal Air Force, waaronder
zelfs twee militairen uit Nieuw Zeeland. Nadien ging het verder over de
belangrijke spoorlijn richting Steenokkerzeel. Hier kwam al bijna onmiddellijk
de luchthaven in beeld, vermits door de organisatoren was uitgepijld naar een
plek waar je een panorama verkreeg over de terminals van Zaventem met tal van
stilstaande vliegtuigen. Af en toe zag je in de verte reeds de eerste
opstijgende en landende toestellen. Het ging dan verder langsheen de
afsluiting, van het bekende centrum 127 bis van Steenokkerzeel. Net bij het
voorbijgaan, werd iemand door de politie binnen gebracht. Wanneer je zo langs
het met draad omsloten terrein wandelt, lijkt een vergelijking met de vroegere
Duitse Konzentrationslager niet echt veraf. Een luguber zicht en dan te
bedenken dat zich daar mensen bevinden die hier blijkbaar niet welkom zijn,
anno 2009!! Even verder kwamen we op het Vliegtuigen Wandelpad, dat we geruime
tijd zouden volgen, dwars door de akkers en weilanden.
De landende vliegtuigen bevonden
zich vlak boven onze hoofden en het geluid was bij momenten verschrikkelijk.
Talrijke vliegtuigspotters stonden langs de bermen met dure camera's in de
aanslag. Zo bereikten we uiteindelijk na 7,2 km onze eerste rustplaats, café
Central in het dorpje Erps-Kwerps. Terwijl we buiten op het terras van het café
konden genieten van een frisdrankje, zagen we vlak boven de huizen de
toestellen aanvliegen naar de luchthaven. Voor ons wandelaars, een
bezienswaardigheid, echter voor de lokale bewoners moet dat een totaal ander
gevoel geven. Tja, na een korte onderbreking trokken we verder over het
dorpsplein van Erps-Kwerps, terug in de richting van de vrije natuur. Opvallend
gegeven is dat hier in deze gemeente de veldwegen allen een naam hebben
gekregen. Zo kregen we achtereenvolgens tal van paden onder de voeten geschoven
zoals daar zijn: Voetweg 61, Buurtweg 8, fietsweg ‘Het Heuveling’, fietsweg ‘De
Bleuk’. Beide fietswegen liepen parallel met de reeds vermelde spoorlijn, die
druk treinverkeer gaf vandaag.
Tal van snelle treinen passeerden
de revue, waaronder de bekende Thalys. Na ‘De Bleuk’ te hebben verlaten, gingen
we onder de spoorweg door en bereikten zo het grondgebied van Kortenberg. Via
de verderop gelegen Voetweg 24 kwamen we terecht in een prachtig stuk bosgebied
dat ons uiteindelijk bracht tot aan sporthal ‘De Cavid’ van Kortenberg. Hier
hadden we na een stuk parcours van 8,6 km onze tweede rustpost. De druk bezette
bar zette niet onmiddellijk aan om lang binnen te blijven, dus gingen we al
vlug terug op weg. Gelukkig hadden we even voordien wat kunnen genieten van het
bos, gezeten op enkele omgehakte bomen. Terug op pad voor het laatste gedeelte
van de wandeling, trokken we eerst door het centrum van Kortenberg, om
vervolgens via een stuk verkaveling, terug te stappen in de richting van de
luchthaven. We liepen vooreerst opnieuw geruime tijd parallel met de spoorweg.
Links van ons daverden de treinen
voorbij en rechts zagen we om de vijf minuten landende vliegtuigen. Zo gingen
we gestaag verder om het grondgebied van Nossegem en de startplaats te
bereiken. Bij onze aankomst zagen we dat voor deze eerste luchthavenwandeling,
om 14 uur reeds meer dan duizend wandelaars hadden ingeschreven. Een succes
dus, aldus de voorzitter van de organiserende club. Opvallend waren de lovende
kritieken van talrijke wandelaars die te aanhoren waren op het buitenterras van
hoeve Nothengem. Wij waren ook alvast tevreden over wat we hadden kunnen aanschouwen
tijdens deze tocht. De luchthaven eens anders bekeken. Zo gingen wij nadien,
net als vele anderen, tevreden terug naar huis. Met oprechte dank aan het
zonnetje vandaag voor de aangename temperaturen.”
Een blik in onze wandelboekjes
sluit alvast dit relaas van een mooie tocht af. ‘K: Wandeling vanuit Nossegem
rond het vliegplein. Steenokkerzeel, Erps-Kwerps en Kortenberg. Heel wat
vliegtuigen gespot! J: 1ste Airportwandeling aan de luchthaven.
Tocht doorheen Nossegem, Steenokkerzeel, Erps-Kwerps en Kortenberg. Talrijke
opstijgende en landende vliegtuigen.’
Het was een rondje vliegtuigen spotten in de vrije natuur. Eens anders mag ook ♥
BeantwoordenVerwijderen