woensdag 25 maart 2020

080: Nossegem, Zondag 10 mei 2009, 20,3 km. (1496,234 km.)



Deze wandeling, werd voorheen in de wandelgids Marching, editie 2009, als volgt aangekondigd: ‘Zondag – Dimanche, 10/05/2009 – 1930 Nossegem (Vlaams-Brabant), 1ste Airportwandeling – 6-12-20-25 km. Wandelclub De Parkvrienden Zaventem. Start: Hoeve Nothengem. Voor ¾ kan je wandelen langs landelijke wegen met veel groen en vergezichten. Kortom, een prachtige mozaïek van een wisselende natuur rond de luchthaven. Af en toe kan je genieten van opstijgende en landende vliegtuigen. Verzorgde rustplaatsen.’ Na afloop schreven we destijds het hierna weergegeven verslag, op zondag 10 mei 2009, omstreeks 17:56 uur.

“Dat wij hier ten huize, af en toe eens iets hebben met tanks of vliegtuigen, dat was reeds een bekend gegeven. Reden te meer ook vandaag dat we vroeg deze morgen richting Nossegem reden. Daar vond immers de 1ste Airportwandeling plaats, een tocht ingericht door de plaatselijke wandelclub, de Parkvrienden uit Zaventem. De start, alsook de plaats van inschrijving diende te gebeuren in Hoeve Nothengem te Nossegem, op een boogscheut van de plaatselijke kerk. Er kon worden gekozen uit de afstanden 6, 12, 20 en 25 km. Wij kozen voor de 20 km (werkelijke afstand 20,3), vermits we zo een vermoeden hadden dat we veel zouden stilstaan om, zoals het marching boek aankondigde, opstijgende en landende vliegtuigen te bekijken. Na een broodje met gehakt en een koffie, gingen we op weg. Na enkele honderden meters kregen we op de linkerkant van de weg reeds een eerste bezienswaardigheid, met name het kerkhof van Nossegem, alwaar zich, volgens het bord op de kerkhofmuur, enkele graven bevonden van gesneuvelden uit de Tweede wereldoorlog.

Inderdaad een vijftal graven bevonden zich aldaar, trouwens allen leden van de Royal Air Force, waaronder zelfs twee militairen uit Nieuw Zeeland. Nadien ging het verder over de belangrijke spoorlijn richting Steenokkerzeel. Hier kwam al bijna onmiddellijk de luchthaven in beeld, vermits door de organisatoren was uitgepijld naar een plek waar je een panorama verkreeg over de terminals van Zaventem met tal van stilstaande vliegtuigen. Af en toe zag je in de verte reeds de eerste opstijgende en landende toestellen. Het ging dan verder langsheen de afsluiting, van het bekende centrum 127 bis van Steenokkerzeel. Net bij het voorbijgaan, werd iemand door de politie binnen gebracht. Wanneer je zo langs het met draad omsloten terrein wandelt, lijkt een vergelijking met de vroegere Duitse Konzentrationslager niet echt veraf. Een luguber zicht en dan te bedenken dat zich daar mensen bevinden die hier blijkbaar niet welkom zijn, anno 2009!! Even verder kwamen we op het Vliegtuigen Wandelpad, dat we geruime tijd zouden volgen, dwars door de akkers en weilanden.

De landende vliegtuigen bevonden zich vlak boven onze hoofden en het geluid was bij momenten verschrikkelijk. Talrijke vliegtuigspotters stonden langs de bermen met dure camera's in de aanslag. Zo bereikten we uiteindelijk na 7,2 km onze eerste rustplaats, café Central in het dorpje Erps-Kwerps. Terwijl we buiten op het terras van het café konden genieten van een frisdrankje, zagen we vlak boven de huizen de toestellen aanvliegen naar de luchthaven. Voor ons wandelaars, een bezienswaardigheid, echter voor de lokale bewoners moet dat een totaal ander gevoel geven. Tja, na een korte onderbreking trokken we verder over het dorpsplein van Erps-Kwerps, terug in de richting van de vrije natuur. Opvallend gegeven is dat hier in deze gemeente de veldwegen allen een naam hebben gekregen. Zo kregen we achtereenvolgens tal van paden onder de voeten geschoven zoals daar zijn: Voetweg 61, Buurtweg 8, fietsweg ‘Het Heuveling’, fietsweg ‘De Bleuk’. Beide fietswegen liepen parallel met de reeds vermelde spoorlijn, die druk treinverkeer gaf vandaag.

Tal van snelle treinen passeerden de revue, waaronder de bekende Thalys. Na ‘De Bleuk’ te hebben verlaten, gingen we onder de spoorweg door en bereikten zo het grondgebied van Kortenberg. Via de verderop gelegen Voetweg 24 kwamen we terecht in een prachtig stuk bosgebied dat ons uiteindelijk bracht tot aan sporthal ‘De Cavid’ van Kortenberg. Hier hadden we na een stuk parcours van 8,6 km onze tweede rustpost. De druk bezette bar zette niet onmiddellijk aan om lang binnen te blijven, dus gingen we al vlug terug op weg. Gelukkig hadden we even voordien wat kunnen genieten van het bos, gezeten op enkele omgehakte bomen. Terug op pad voor het laatste gedeelte van de wandeling, trokken we eerst door het centrum van Kortenberg, om vervolgens via een stuk verkaveling, terug te stappen in de richting van de luchthaven. We liepen vooreerst opnieuw geruime tijd parallel met de spoorweg.

Links van ons daverden de treinen voorbij en rechts zagen we om de vijf minuten landende vliegtuigen. Zo gingen we gestaag verder om het grondgebied van Nossegem en de startplaats te bereiken. Bij onze aankomst zagen we dat voor deze eerste luchthavenwandeling, om 14 uur reeds meer dan duizend wandelaars hadden ingeschreven. Een succes dus, aldus de voorzitter van de organiserende club. Opvallend waren de lovende kritieken van talrijke wandelaars die te aanhoren waren op het buitenterras van hoeve Nothengem. Wij waren ook alvast tevreden over wat we hadden kunnen aanschouwen tijdens deze tocht. De luchthaven eens anders bekeken. Zo gingen wij nadien, net als vele anderen, tevreden terug naar huis. Met oprechte dank aan het zonnetje vandaag voor de aangename temperaturen.”

Een blik in onze wandelboekjes sluit alvast dit relaas van een mooie tocht af. ‘K: Wandeling vanuit Nossegem rond het vliegplein. Steenokkerzeel, Erps-Kwerps en Kortenberg. Heel wat vliegtuigen gespot! J: 1ste Airportwandeling aan de luchthaven. Tocht doorheen Nossegem, Steenokkerzeel, Erps-Kwerps en Kortenberg. Talrijke opstijgende en landende vliegtuigen.’

1 opmerking:

  1. Het was een rondje vliegtuigen spotten in de vrije natuur. Eens anders mag ook ♥

    BeantwoordenVerwijderen