donderdag 12 maart 2020

037: Moerbeke-Waas, Zondag 30 november 2008, 14,5 km. (698,14 km.)



Een wandeling waaraan we deelnamen op 30 november. Voorheen werd deze wandeltocht in het wandelboek Marching als volgt aangekondigd: ‘Zondag – dimanche 30/11/2008 – 9180 Moerbeke-Waas (Oost-Vlaanderen) – Sinterklaaswandeling – 7-15-21-30 km. – Wandelclub De Lachende Klomp Nieuwkerken-Waas. Start: Parochiecentrum. Jubileumjaar 35 jaar DLK. Een tocht door de natuur in en rond Moerbeke. De Moervaart, heidebos, Anton van Wilderode wandelpad, natuurreservaat de Turfmeersen, Eksaarde liniewegel, enz. De Sint wordt op bezoek verwacht, gratis speculoos voor de eerste 1000 deelnemers’. Na afloop, maar vooral na het aantrekken van droge kledij, werd door de vrouw des huizes het volgende relaas geschreven op zondag 30 november 2008 omstreeks 15:17 uur.

“Sinterklaastocht in Moerbeke-Waas, natuurlijk hoe kan het ook anders, nu de heilige man in het land is. We gingen voor de 14 km. Ondanks mijn doortrapte rechtervoet en mijn knie die niet helemaal meewil. Soms leidt hij een eigen leven en gaat dan doorknikken. Al meteen bij de start gingen de regenpakken aan. Mistig was het vooral en koud. Het leek meer op sneeuwwater dan op regen. Ik die zweer om te wandelen zonder paraplu, ik heb tenslotte een goede regenkap, heb mij vandaag ijdel gedragen en de hele wandeling die paraplu open gehouden. Dat het nodig bleek hoef ik niet te vertellen. De hele dag zou het niet ophouden. We passeerden onder andere de suikerfabriek. Hier worden de geoogste bieten bewerkt en de grondstoffen voeren ze van hieruit naar fabrieken die er suiker in al zijn hoedanigheden van maken. De tocht zelf verliep goed. Prima organisatie en goed bewegwijzerd. Meestal wandelden we gewoon door dreven. Over oude kasseiweggetjes of gewoon op asfalt.

In de zomer moet het hier prachtig stappen zijn. Helaas liet de winter goed voelen dat hij in aantocht is. De eerste stop was pas na 9,2 km. In het Gildehuis van Eksaarde. De warmte die ons daar verwelkomde deed deugd. Na een versterkende boterham met drankje konden we er weer tegen aan. Buiten bleef het echter grijs en nat. Toen begon de ellende, want voor ongeveer de laatste vier km lag de drab en moes weer gespreid over de hele weg. Het werd slippen en schuiven, en mijn knietje heeft dit niet in dank aanvaard. Helaas waren de twee laatste km moeilijk. Maar ik bestrijd kwaad met kwaad en ik geef er niet aan toe. Nadat we opnieuw in het parochiecentrum waren aangekomen kon onze natte kledij uit. Even bekomen voor de rit huiswaarts. We werden elk vergast op een pakje speculoos en de Sint en zijn Pietervrienden deelden nog nic-nacjes uit. Helaas heb ik hier geen toonbare foto van want mijn camera kon de condensatie niet meer aan. Het beeld bleef zwart, net als Piet. Dus nu moet de hele handel maar even doordrogen.”

Tot slot geven we ook nog even mee, wat na afloop van deze regenachtige tocht werd neergeschreven in de wandelboekjes: ‘K: Moerbeke-Waas en Eksaarde. Zeer landelijk! IJzig regenwater. Laatste 2 km modderig! Speculoos als geschenk. J: Omwille van het barslechte weer, gekozen voor de kortere afstand. Heel de wandeling koud en regen. Op het einde bezoek van de Sint en de Piet. Gratis speculoos verkregen.’

1 opmerking:

  1. Toendertijd speelden de mankementjes vaak op. Dankzij de wetenschap weten we nu beter wat er aan de hand is. Toch blijven we doorzetten soms ondanks de weersomstandigheden, al dan niet zonder naar het weerbericht te kijken en er toch het beste van te maken ♥

    BeantwoordenVerwijderen