vrijdag 2 september 2022

504: Pepingen, Zaterdag 16 juli 2022, 17,4 km. (10.036,677 km.)

“Een wandeling via knooppunten behorende tot het wandelnetwerk Pajottenland, met start en aankomst te Pepingen. Na vooraf de verplaatsing te hebben gemaakt via Cambio, vonden we een parkeerplaats ter hoogte van het fiets- en wandelcafé Ter Lindenhof, in de onmiddellijke nabijheid van onze startplaats, het knooppunt 364. Alvorens van start te gaan genoten we nog even van een kopje koffie in de zaak. Nadien, omstreeks 11:00 uur begaven we ons tot aan het knooppunt 364 teneinde de wandeling aan te vangen. We verlieten dan ook de Terlindenstraat naar rechts, om een grindweg te betreden, welke ons wat aan hoogte liet winnen, tussen de omliggende velden en weilanden. We gingen voorbij het knooppunt 269, kruisten wat verder de Rosbeek om tenslotte een kruising van grindpaden aan te treffen aan het knooppunt 270. Daar ging het haaks rechtsaf, waarbij we zicht kregen op het hoger gelegen woonzorgcentrum Mater Dei en de Sint-Bernarduskerk van Heikruis. Na een korte klim kwamen we terecht op de openbare weg in de Neerstraat, ter hoogte van de muur omheen het woonzorgcentrum. Over korte afstand volgden we de Neerstraat naar links tot het knooppunt 271, op de hoek van de Molenhofstraat. We sloegen rechts de Molenhofstraat in, wandelden voorbij de kerk en vonden daar vóór de kerk een parkje voorzien van een picknicktafel. We hielden er dan ook om 12:00 uur even halt voor een broodje en een drankje.

Na een korte wandelonderbreking begaven we ons tegenover de kerk in een smal wegje tussen de woningen, de Plaats, welke vrij vlug veranderde in een onverharde weg, aan het knooppunt 361. Op die Y-splitsing kozen we de linkertak om er een smal graspaadje te bewandelen. We kruisten er even verder de Kouterstraat, om aan de overzijde een breed graspad aan te treffen. Op het einde van deze onverharde weg bereikten we het knooppunt 359 in de Eechoudtstraat. We volgden rechtdoor deze straat tot in de eerste bocht naar links, knooppunt 360, om er rechtdoor verder te gaan in het doodlopend gedeelte. Via alweer een onverharde veldweg tussen de velden, bereikten we aan het uiteinde het knooppunt 351 in de dwars gelegen Bosstraat. We gingen even naar links, om vervolgens aan de overzijde de Nanovestraat in te gaan. Een vrij smal asfaltwegje tussen enkele boerderijen en weiland. Op het einde van het wegje betraden we dan ook het Strijthoutbos. Het te volgen bospad maakte al vrij vlug een haakse richtingsverandering naar rechts, waarna we geruime tijd nagenoeg rechtdoor doorheen het bos wandelden. Bij het uitkomen van het bos volgde een kort stukje openbare weg via de Nachtegalendreef om opnieuw bosgebied te betreden. Vrij vlug waren we er doorheen om uit te komen in de Wachthuisdreef, midden tussen statige villa’s. We begaven ons daar, aan het knooppunt 353, naar rechts teneinde deze dreef te bewandelen tot aan het kruispunt met de drukke N285 de Steenweg Asse. Ondertussen wisselelden we even van Gewest.

Deze drukke en gevaarlijke steenweg dienden we jammer genoeg over langere afstand te bewandelen, voorbij het knooppunt 430 tot aan het knooppunt 431. Kwam daar nog bij een lange en inspannende beklimming, ondertussen gestoord door het voorbij razende verkeer. Eenmaal het knooppunt 431 aangetroffen konden we de N285 naar rechts verlaten op een brede grasweg welke leidde naar het Bos Ter Rijst. Net aan de ingang van het bos stond knooppuntpaaltje 354. We hielden de richting rechtdoor aan en begaven ons in het bos. Na enkele honderden meters ging het bospad haaks linksaf en wandelden we in rechte lijn naar de uitgang aan het andere einde van het Bos Ter Rijst, om er een splitsing aan te treffen aan het knooppunt 356, een kruising van grindwegen Terrest. We sloegen linksaf en volgden de dalende grindweg tot aan het knooppunt 355 ter hoogte van de ingang van het Kasteeldomein Ter Rijst. We begaven ons via het toegangshek links het domein in en vonden om de hoek meteen een van de talrijke rustbanken op het domein. Ondertussen de klok van 14:30 uur nabij namen we er even de tijd om een broodje te nuttigen en even een koele slok water te nemen. We genoten er ook van een langere rustpauze, gezeten in de schaduw van enkele bomen. Na deze aangename onderbreking gingen we opnieuw op pad.

We volgden ditmaal de richting naar het knooppunt 354, weliswaar via de wandelpaden op het kasteeldomein. We passerden langs de kasteelvijver en bochtten dan naar rechts richting kasteel. Op de dag van vandaag restaurant T’Rest, doch op een geplaatst buitenterras konden we toch even genieten van een glaasje cola om zoiets na de klok van 15:00 uur. Nadien ging onze wandelroute nog doorheen een gedeelte van het kasteelpark, om tenslotte via het plaatselijke ‘Gras Wandelpad’ uit komen aan de ingang van het Bos Ter Rijst, waar we even voorheen reeds waren langs gekomen, met name aan het knooppunt 354. We wandelden nu in tegengestelde richting terug naar het knooppunt 431 aan de drukke N285. We dienden opnieuw even langs de drukke weg te stappen, gelukkig ditmaal niet ver, vermits we aan de overzijde links de Warlokkestraat konden opgaan. Een lange landelijke weg tussen uitgestrekte akkers. Op het einde maakte de weg een haakse bocht naar rechts en leidde naar een Y-splitsing aan het knooppunt 432. We kozen de rechterkant, Tembroek, om er zowat de laatste beklimming van de dag aan te vangen, waarvan het laatste gedeelte behoorlijk steil de hoogte inging. De lange weg mondde uit op de dwars gelegen Barakkenbergstraat, welke we rechts opgingen. In dalende lijn verliep de weg nu andermaal naar de N285, welke we dwarsten, om aan de overzijde de Terlindenstraat te kiezen.

Zowat halverwege de weg, konden we via een smal paadje rechts, tussen twee akkers door naar de evenwijdig gelegen Terlindenstraat gaan. We beklommen dit vrij smalle wegje naar links om te eindigen aan het knooppunt 448, in de onmiddellijke nabijheid van het Ter Lindenhof, alwaar we vroeger op de dag waren van start gegaan. We eindigden dan ook onze zonnige wandeldag omstreeks 17:05 uur. Alvorens de terugreis aan te vangen namen we nog even de tijd voor een afsluitend glaasje cola op het terras van dit fiets-en wandelcafé.”