zondag 21 februari 2021

446: Blankenberge, Zaterdag 13 februari 2021, 15,562 km. (9045,44 km.)

“Een felle winterprik achter de rug en met nog wat restanten van sneeuw, trokken we deze ochtend naar Blankenberge. Een gratis treinticket van de NMBS was goed voor een tocht per trein naar het vernieuwde station aan de kust. We bereikten dan ook deze badstad even na elf uur, met de bedoeling een stukje te wandelen langs de Kustwandelroute. Recht voor het station begaven we ons dan ook in de bekende Kerkstraat, op zoek naar een eerste wandelknooppunt, met name 42. Onderweg daarheen konden we in een reeds geopende frituur terecht voor een bekertje koffie. Even later, omstreeks 11:10 uur konden we aan deze winterse wandeling beginnen. Aan het reeds vermelde knooppunt 42 gingen we linksaf in de Molenstraat om zo de Grote Markt van Blankenberge te betreden. Alle horeca nog steeds gesloten omwille van Corona. De zon deed ondertussen haar best de vrieskou wat te milderen. We staken de Grote Markt over om dan via de de Smet de Naeyerlaan de jachthaven aan te treffen. Goed voor de eerste foto’s van de dag. We begaven ons dan op het wandelpad omheen de jachthaven, luisterend naar de welluidende naam A. Wittevrongelwandeling. Gekomen ter hoogte van de gebouwen van de Scheepvaartpolitie ging het rechtsaf om er via de Wenduinse Steenweg, het knooppunt 44 te vinden ter hoogte van de Strandtoegang Blankenberge – Oesterput. We troffen er een picknickbank aan, ideaal om omstreeks het middaguur even te genieten van een broodje en een kopje koffie.

Na ons middagmaal begaven we ons aan het knooppunt 44 naar links om er een schelpenpad te bewandelen. Rechts was het pad afgeschermd door een houten schutting, links kregen we een smalle strook duinen te zien, zowat evenwijdig met de Blankenbergsesteenweg. Het schelpenpad was zo goed als sneeuwvrij wegens de zon, doch hier en daar troffen we nog enkele ijsplekken aan, dus opletten bij het afdalen. We gingen voorbij de Strandtoegang Wenduine – Harendijke en volgden verder het schelpenpad, evenwijdig aan de Blankenbergsesteenweg. We troffen onderweg het knooppunt 45 aan, om er net voorbij ‘Het Wrakhout’ te bemerken, een houten loopbrug over de steenweg, welke toegang gaf naar het strand. Nog steeds het af en toe kronkelende schelpenpad verder bewandelend, konden we aan de overzijde van de Blankenbergsesteenweg de kapel ‘A notre Dame de Lourdes’ bewonderen. Een foto nemen lukte niet echt, omwille van de storende bovenleiding van de kusttram. Uiteindelijk mondde het pad uit in Wenduine op de Manitobahelling. We draaiden haaks rechtsaf en klommen naar de Zeedijk van Wenduine, om er het knooppunt 47 te vinden. We hielden de richting links aan en stapten een tijdje tussen de dagjestoeristen op de Zeedijk. Nagenoeg op het einde van de Zeedijk vonden we knooppunt 48 waar we het standbeeld konden zien van De Smet de Naeyer, tevens in de buurt een mooi kunstwerk ‘Inner Circle’ van de hand van Linde Ergo.

We wandelden omheen de Rotonde van Wenduine, om aan de achterzijde een reeks zitbanken aan te treffen, waar we tenvolle konden genieten van het zonnetje. We namen dan ook even de tijd om te pauzeren. Even later begaven we ons op het betegelde wandelpad rechtdoor, om er vrij vlug knooppunt 50 te vinden, waar we de Zeedijk naar links verlieten en via enkele trappen klommen naar de Spioenkop, een uitzichtspunt in de duinen. Omwille van de er heersende drukte, geen plaats om even te genieten van de omgeving. We zetten dan maar onze tocht verder, richting knooppunt 49, in de onmiddellijke nabijheid. Een dalend pad , richting knooppunt 1, bracht ons door middel van een ruime bocht naar rechts omheen een braak terrein, alwaar we een kunstwerk konden bemerken, voorstellend het skelet van een vis. Een bocht naar links leidde langs het voetbalterrein van SK Wenduine en zo daalden we verder af tot op de drukke Leopold II-laan, waar we het Prins Albertpark betraden. Aan de overzijde van de drukke laan, konden we de Hubertmolen waarnemen en in het parkje het beeld van Moeder en Kind. We kruisten vervolgens de Koninklijke Baan en stapten een tijdje evenwijdig aan de Nieuwe Rijksweg, om dan linksaf te gaan en de tramsporen alsook de Nieuwe Rijksweg te kruisen.

Aan de overzijde begaven we ons vrij vlug rechts de Duinbossen van De Haan – Wenduine in. Een wandelpoortje liet ons toe het wandelpad te bereiken doorheen deze bossen. Hier konden we voor het eerst nog volledig besneeuwde paden bewandelen. Een zitbank bezijden het pad en volledig beschenen door een winterzonnetje, liet ons even halt houden om te genieten van een sandwich en een kopje warme koffie. Na deze wandelpauze zetten we ons wandeling verder langs het kronkelend bospad, om tenslotte het knooppunt 1 aan te treffen ter hoogte van een wandelboom. We hielden er nagenoeg dezelfde richting aan, teneinde verder doorheen de Duinbossen te wandelen, tot we aan het andere uiteinde het knooppunt 51 vonden, aan een grote parking en in de nabijheid van de drukke kustbaan en tramlijnen. We verlieten de boszone en wandelden rechtsaf om er de kustbaan te kruisen alsook de tramsporen. Via een trap beklommen we de duinen om aan de andere kant het strand te betreden en er het knooppunt 52 aan te treffen. Eenmaal op het strand konden we zien hoe druk het was door de talrijk aanwezige wandelaars. We gingen op het strand linksaf, richting Oostende. Na geruime tijd te hebben gewandeld langs de waterlijn, draaiden we naar links, richting Zeedijk van De Haan.

Daar konden we even halt houden op een zitbank en ondertussen genieten van een kopje koffie met een pannekoekje voorzien van bruine suiker. Dat dit heerlijk smaakte hoeft wellicht niet te worden vermeld. Na deze lekkernij wandelden we nog wat verder op de Zeedijk, tot we het wandelknooppunt 54 aantroffen. We troffen er opnieuw een mooi kunstwerk aan van de hand van Xu Zhen, voorstellend de Griekse God Poseidon, met pekingeenden op de armen en schouders. Even verder troffen we het beeld aan van een naakte vrouw, met als titel ‘Amour’. Toen we het einde van de Zeedijk naderden, gingen we opnieuw het strand op en wandelden nogmaals door het zand tot aan het knooppunt 56. We bevonden ons daar op het strand Vosseslag. We konden er op weg naar de kusttram nog enkele foto’s nemen van de Vuurtoren Vosseslag en het beeld van Mong de Vos. Nadien gingen we via de voetgangersbrug naar de tramhalte De Haan Vosseslag. Korte tijd later konden we via de kuststram terug naar het station van Blankenberge. Een treinrit huiswaarts sloot deze winterse wandeldag af. We stapten ongeveer 15,562 km in niet altijd gunstige omstandigheden, goed voor 20477 stappen.”

1. Zo beleef ik de zee graag. In een winters decor. Dan lijkt alles zo ongerept en is het drukke seizoen nog veraf. Alhoewel de meesten dezee dag net zo fijn vonden als ik en het toch iets te druk werd. Maar in deze tijden moet een mens wat. Het was een hele beleving maar ik heb deze graag meegenomen ♥