donderdag 11 juni 2020

282: Bierbeek, Zaterdag 28 september 2013, 24,7 km. (5666,479 km.)

“Een volgend wandelverslag handelt over onze belevenissen, tijdens een tocht beschreven in de Dagstappergids Vlaams-Brabant, met start en aankomst te Bierbeek. Tijdens deze wandeling van 24,7 km, zouden we voor een groot deel het traject volgen van de GR512 en de GR128. In de wandelgids verkreeg deze trip als titel: ‘Langs oude vierkantshoeven en diepe holle wegen’. Na een autorit bereikten we dan ook de plaats alwaar de wandeling van start ging, met name ter hoogte van de Sint-Hilariuskerk van Bierbeek. Alvorens op pad te gaan, namen we vooreerst nog even de tijd om iets te eten en nadien de gepaste wandeloutfit aan te trekken. De zon deed alvast moeite om doorheen het wolkendek te breken. Na nog een laatste blik in de wandelgids konden we op weg voor een vrij lange wandeltocht. We stapten rechts van de kerk door het Kalverenwegje en bemerkten dat we ons bevonden op het lokale Schavaaipad. Even voorbij de kerk, waren we vrijwel dadelijk de dorpskern uit en betraden we bosgebied. We zetten onze weg verder naast de rechts gelegen Molenbeek tot aan een brugje, alwaar we rechtsaf de beek overstaken. We kwamen zo terecht in de Bevekomsestraat, om vervolgens links te wandelen en uit te komen ter hoogte van de vierkantshoeve, het Bordingenhof.

Tegenover deze hoeve gingen we een licht stijgend pad op, ons ditmaal richtend op de rood-witte markeringen van de GR512. Wat verder, gekomen ter hoogte van de Oude Geldenaakse Baan, gingen we linksaf aan een kapelletje om korte tijd later, rechtsaf te gaan en het Mollendaalbos in te wandelen. Een indrukwekkende beukendreef leidde ons tot aan een schuilhut in het bos. Volgens onze wandelgids bevonden we ons nu op het hoogste punt van Bierbeek, met name 108 m hoog. De GR512 volgend draaiden we ter hoogte van de schuilhut linksaf, om zowat 75 m verder een bosweg rechts in te gaan. Gekomen op een verharde weg, daalden we linksaf tot op een kruispunt van boswegen. Aan de overzijde ging het lichtjes bergop, om even later een smal bospad rechts in te wandelen. Deze mooie passage achter de rug, ging het via een dwarweg links- en rechtsaf, om ongeveer 800 m verderop de Milse Baan te bereiken, een ruiterpad. We wandelden het ruiterpad op naar rechts en verlieten hier even het traject van de GR512. We stapten min of meer rechtdoor, staken een kasseiweg over en gingen door een holle weg om een brede verharde weg te bereiken. Nogmaals dienden we rechts aan te houden.

We bevonden ons thans op een fitness parcours van Bloso. Nog steeds het pad volgend, dienden we even verder, ter hoogte van oefening 17, linksaf te gaan op een smal bospad. Op die manier bereikten we korte tijd later een vijfsprong in het bos, om daar de tweede weg rechts in te gaan. Stilaan verlieten we het bos en wandelden voorbij een slagboom om uit te komen in een lange beukendreef. We kozen rechts, om een vijftigtal meter later, links te wandelen, langsheen de bosrand. Gekomen aan een dwarsweg draaiden we opnieuw rechtsaf, om nadien via een brede bocht naar links een kruispuntje te bereiken, om daar de bosrand te verlaten. Via een dalend, doch vrij modderig pad, verliep onze wandeling verder tussen akkers. Eenmaal beneden aangekomen, draaiden we mee rechtsaf en kwamen ter hoogte van het Bergenhof. We bevonden ons vrijwel dadelijk terug op de Oude Geldenaakse Baan, welke we volgden naar rechts, om aldus opnieuw het lokale Schavaaipad te betreden. Wat verderop aan de Speelpleinstraat, kozen we andermaal een holle weg links. Licht bergop passeerden we een sportterrein en naderden het C.C. De Borre, om daar links de Wijnenberg af te dalen.

Beneden dwarsten we een steenweg om nadien de Wipstraat in te wandelen. Via deze kasseiweg bereikten we wat verder een klein beekje. Eenmaal de beek over volgden we onze weg door de Gareelstraat, licht stijgend tot voorbij een school. Voorbij de schoolmuur draaide de weg naar links, om verder stijgend uiteindelijk een kasseiweg te bereiken. Nog steeds verder rechtdoor stappend, kwamen we langs een H.-Barbarakapel, volgens een straatnaambord ter hoogte van de Middelbosstraat. Op de paal troffen we wit-rode markeringen aan van een groteroutepad, ditmaal de GR128. We zouden nu geruime tijd het verloop van dit pad bewandelen. Aan de kapel ging het dus rechtsaf, om even verder aan een splitsing links verder te wandelen via een brede piste, evenwijdig aan de autosnelweg E40. We bereikten via deze weg het gehucht Klein-Scherpenheuvel. Gekomen ter hoogte van een kapelletje, ging het rechtsaf in de Lovenjoelstraat en lieten we de E40 achter ons. We begonnen aan een nieuwe beklimming via deze kasseiweg, om hogerop verder rechts aan te houden op een steenweg met dezelfde naam. Ondertussen hadden we reeds lange tijd zicht gehad op de unieke watertoren welke de omgeving domineerde. Ditmaal echter wandelden we in de richting ervan, om ter hoogte van de Neervelpsestraat, deze naar links te volgen. We stapten nu voorbij de watertoren en hielden toch even halt om het bouwwerk op de digitale plaat vast te leggen.

Zowat 150 m verder, verlieten we de Neervelpsestraat via een onverhard pad rechts, dat nadien overging in een mooie holle weg. Beneden gekomen, tussen akkers en weiden kwamen we op een kruispunt van veldwegen. Vanaf dit punt wandelden we langs het gezamelijk traject van de GR128 en GR512. Een GR-wandelboom gaf wat nadere uitleg betreffende de onderscheiden groteroutepaden. We staken een beekje over om nadien, ter hoogte van de Aarschotsestraat, deze naar links in te gaan. We vervolgden onze weg langsheen het traject van de GR128, richting Zoutleeuw, om even later de Waversesteenweg te bereiken. Aan de overzijde gingen we verder in de Molensteenstraat, om alzo een moerassig gebied te betreden, het brongebied van de Velp. Daar voorbij kwamen we terecht in een diepe holle weg, welke leidde naar een hoger gelegen plateau. Min of meer een heuvelrug volgend, bereikten we tenslotte een kruispunt met een kasseiweg, alwaar we het traject van de GR128 zouden verlaten. We gingen met andere woorden op de kasseiweg rechtsaf.

Vrij vlug ging de kasseiweg over in een veldweg en na enkele bochten kwamen we uit op de Hoegaardsesteenweg; Aan de overkant wandelden we verder, al dalend via alweer een mooie holle weg. In een bocht ging het verder naar rechts via een onverharde veldweg om tot slot aan te komen ter hoogte van de Berkenhoeve. Net voor de hoeve draaiden we links een veldweg op, om aan een kruispunt met een kasseiweg rechts te kiezen. We bevonden ons thans in de Perrestraat en stapten verder tot aan de Waversesteenweg. Aan de overzijde, nog steeds Perrestraat, verliep de wandelroute tot net voor het verder gelegen Vuilenbos. Aldaar hielden we rechts aan via een veldweg. Klimmend ging het hogerop linksaf, in de richting van de watertoren, om nadien ter hoogte van een fruitboomgaard, opnieuw linksaf te wandelen. Via een graspad bereikten we privé-domein om daar rechts de Vuilenbosstraat te volgen. Uiteindelijk bereikten we de Opvelpsestraat ter hoogte van de bushalte Kwakkelheide. We bemerkten opnieuw de rood-witte markeringen van de GR512, welke ons leidden naar de Krabbesheidestraat links.

We volgden deze straat tot aan het pompgemaal op de Molendaalbeek, om daar afscheid te nemen van de GR512. We stapten verder langs de beek en volgden deze waterloop, tot we opnieuw de kerk van Bierbeek bereikten. Al bij al het einde van een geslaagde dagtocht.”

1. Een aandachtstrekker deze watertoren en uniek in ons landje.
    Mooie streek ook om te verkennen ♥