woensdag 20 mei 2020

242: Sorinne-la-Longue, Zondag 09 oktober 2011, 9,3 km. (4801,539 km.)

Het verslag van een wandeltocht, welke van start ging in het Waalse Sorinne-la-Longue. Een relaas van onze belevenissen en ervaringen onderweg, volgde dan ook omstreeks 18:32 uur.

“De dag begon regenachtig, maar toch trokken we opnieuw richting Ardennen, om daar, aan de hand van onze Dagstappergids, een wandeling te maken, vertrekkende in Sorinne-la-Longue. Dit kleine Waalse dorpje bevindt zich slechts een tweetal kilometer verwijderd van de N4, komende uit de richting van Namur. We vonden vrij gemakkelijk een parkeerplaats ter hoogte van de plaatselijke kerk. Toen we Sorinne-la-Longue bereikten hielden we het voorlopig nog droog, alhoewel we hier en daar de nevel zagen hangen tussen de bomen, vooral dan in de diepere valleien. Na een hapje en vooral, nadat de wandelschoenen waren aangetrokken, gingen we op pad, benieuwd wat deze omgeving ons zou te bieden hebben. We lieten bijgevolg de kerk aan onze rechterhand en volgden de Rue du Centre, om op die manier de dorpskom te verlaten. Eigenlijk is Sorinne-la-Longue een langgerekte straat, waar tal van bloembakken staan opgesteld op de weg om het verkeer enigszins af te remmen. Op het einde van de Rue du Centre, troffen we een eerste zitbankje aan onder een linde, alwaar we linksaf verder wandelden. Het ging nu even de hoogte in, waarna we vrij snel begonnen af te dalen naar de vallei van de Samson.

We verlieten even later de openbare weg om een parallel gelegen dalend pad te volgen. Hier kregen we zicht op de lager gelegen vallei, waar de Samson vredig verder kabbelde. Het pad ging over in een karspoor en mondde uit op een dwarsgelegen asfaltweggetje. Uiteindelijk staken we de rivier over en bereikten we een T-splitsing, waar het linksaf ging, om derwijze de drukke N942 te volgen in de richting van Namêche. Gekomen ter hoogte van een rechts gelegen zijweg, volgden we vanaf dan een lokaal wandeltraject aangeduid door groene rechthoekjes, geheten Ballade des Forges. Na een tijdje de openbare weg te hebben gevolgd, dienden we via een rechts gelegen bosweg het Bois de Gesves in te gaan. Via een slagboom vonden we toegang tot dit prachtige bosgebied. Links bevond zich de Samson, rechts kregen we enkele voormalige steengroeven te zien. Naarmate we het pad verder volgden kwamen we langsheen een grote picknickplek in de vorm van een cromlech. De zitbanken waren vervaardigd uit ruwe rots en op het terrein bevonden zich enkele palen, voorzien van klepels, welke konden worden bewogen. Zo verkreeg men het effect van een beiaard.

Na even de instrumenten te hebben bespeeld, vervolgden we onze weg. Wat verderop dienden we haaks rechtsaf te gaan en ging het via een steil pad verder het bos in. Hier wonnen we vrij snel hoogte en zagen de lager gelegen rivier spoedig verdwijnen. Af en toe hoorden we schoten, zoals later bleek was er een toegangsverbod in het bos. We konden dan ook niet anders dan onze weg vervolgen en hopen dat we geen jagers zouden ontmoeten. Nadat we het steile stuk hadden overwonnen, bereikten we boven in het bos een brede bosweg, welke we rechts verder volgden. Zo wandelden we vrijwel op vlak terrein boven in het bos. Geruime tijd later passeerden we het boswachterdomein en kregen we uiteindelijk de rand van het bos in zicht. Daar bevond zich ter hoogte van de weg een door zitbanken omgeven paardenkastanje en hier vonden we het een geschikt moment om even te pauzeren en een hapje te eten. Na deze korte onderbreking volgden we de openbare weg, langsheen enkele kleine kapelletjes. We bevonden ons nu op het grondgebied van Gesves. Via enkele verkeersarme straten daalden we verder af, terug in de richting van de N942.

We trokken nu doorheen de vallei van de Ry des Fonds, zoals later zou blijken, met moeite een beek te noemen. Alvorens we later de N942 zouden dwarsen, staken we de Ry des Fonds over en kwamen we tot de vaststelling dat men hier bezwaarlijk van een rivier kon spreken. Eenmaal de drukke weg over, ging het opnieuw even de hoogte in, ditmaal richting Assesse. We troffen de Samson nu aan langs de rechterkant van de weg, terwijl we even verderop opnieuw langsheen een voormalige steengroeve kwamen. Hier troffen we nog tal van restanten aan van gebouwen en wagonnetjes. Een stukje erfgoed als het ware. Eenmaal voorbij de steengroeve bevonden we ons op een lokaal wandelparcours, aangeduid door middel van groene kruisjes. Bij de volgende splitsing ging het naar rechts en passeerden we de Ferme du Houyoux. De stenige weg leidde ons zelfs gedeeltelijk over het erf van deze boerderij. Even later bereikten we open terrein en verliep de weg tussen weiden en vervolgens akkerland.

De wind wakkerde aan en even later begon het fel te regenen. Naarmate we de stenen weg verder beklommen, kregen we in de verte de kerktoren van Sorinne-la-Longue te zien. We dienden evenwel nog een stukje te klimmen, alvorens het hoogste punt van de heuvel was bereikt. Weinig later bereikten we dezelfde weg die we gevolgd hadden bij het begin van de wandeling en korte tijd later stonden we opnieuw aan de plaatselijke kerk. Het tweede gedeelte van de wandeling zou ons opnieuw doorheen een stukje bos voeren, dat omwille van de jacht was afgesloten. We namen echter ditmaal niet het risico om doorheen dit gebied te wandelen en dienden dus noodgedwongen de wandeling te staken. Gelet echter op het slechte weer dat we ondertussen kregen te verwerken, viel de ontgoocheling nogal mee. We waren dan ook iets vroeger aan het einde van deze tocht vandaag, dan aanvankelijk was voorzien. Tja, met jagers in het bos is het toch opletten geblazen. Van de uiteindelijk voorziene 16,8 km, hadden we er slechts 9,3 afgelegd. Het zal voor een volgende gelegenheid zijn.”

We sluiten af met een blik in de respectievelijke wandelboekjes, vermits ook daarin enkele eerste indrukken werden neergeschreven. ‘K: Sorinne-la-Longue. Omwille van het jachtseizoen waren een aantal bossen niet toegankelijk. Teveel regen deed ons vroegtijdig stoppen. J: Tocht vanuit Sorinne-la-Longue. Omwille van het jachtseizoen een aantal bossen gesloten. Na de eerste lus regen, wandeling halfweg gestaakt!’