dinsdag 12 mei 2020

221: Durbuy, Zaterdag 12 februari 2011, 9,7 km. (4460,386 km.)

Een uitgestippelde wandelroute, met vertrek in Durbuy. Het is een eerder korte wandeltocht, maar daarom niet minder mooi wat betreft de omgeving. Met betrekking tot onze belevenissen onderweg, schreven we na afloop nog een kort relaas, omstreeks 21:54 uur.

“Vandaag namen we eens niet deel aan een georganiseerde wandeling, doch deden beroep op de toeristische dienst van Durbuy, om even weg van alles en iedereen rustig te genieten van de vrije natuur. Deze ochtend kochten we dan ook een wandelgids in het plaatselijk bureau te Durbuy.  We kozen dan voor een wandeling met de welklinkende titel ‘Le panorama de Vinez’, aangegeven in de gids als een wandeling van 9,7 km, waarvan 10% bos en 90 % platteland. Deze wandeling wordt geschikt bevonden voor het gezin en werd berekend op een duurtijd van 2 uur. We dienen hier wel al aan toe te voegen dat deze wandeling minder geschikt is voor kinderwagens, omwille van de slechte staat van sommige gedeelten van het traject, alsook de aanwezigheid van trappen. In elk geval, toen wij even na de middag van start gingen, konden we rekenen op wat zonneschijn. We citeren even uit de aangekochte gids wat betreft het door ons afgelegde parcours. De tekst bevat hier en daar eigen commentaar.

Als u bij de Toeristische Dienst buitenkomt, gaat u naar rechts. Aldaar bij de startplaats van de wandelingen, bevindt zich een infobordje met daarop weergegeven, de diverse symbolen welke de wandeling aangeven, alsook de geschatte duurtijd ervan. Volg de kleine groene kruisjes. Neem de hoofdweg schuin naar rechts. Ga tussen de ingang van het kasteel en de kerk tussendoor. Bijna onmiddellijk kregen we leuke hoekjes van Durbuy te zien. Enkele oude waterpompen, kleine winkeltjes en aangename hoekjes om te verpozen. Een infobord leert ons meer wat betreft de geschiedenis van het kasteel en zijn huidige bewoners. Steek de straat over en vervolgens de brug met een kruis op. Dit koperen beeld heeft de tand des tijds goed doorstaan en zou getuige geweest zijn van heel wat evenementen in de streek. Ook aan het einde van de brug kan men heel wat informatie vernemen over de achtergrond van deze plek. Van op de brug kunnen we het snel stromende water aanschouwen, waarin zich het zonlicht weerspiegelt. Aan de overkant van de brug zien we dat het vervolgens de hoogte zal ingaan.

Tegenover u liggen 26 treden. Ga naar boven, maar kijk af en toe even om en geniet van het prachtige uitzicht op de anticlinaal. Deze eigenaardige rotsformatie is des te opvallender, vanwege de boogvormige ligging van de verschillende lagen gesteente. Via het steile wandelpad van Palenge, dat vreemd genoeg op de kale rotsen ligt, komt u op korte tijd boven op de helling. Hier dienden we de nodige voorzichtigheid in acht te nemen, omwille van de gladheid van deze rotsen. Het werd ook even naar adem happen, want inderdaad het pad ging steil de hoogte in. Een links gelegen cottage stond te huur. De boom welke hier was geplaatst, voorzien van het groene kruisje, had het jammer genoeg begeven en was omgewaaid. Gelukkig konden we nog zien welke richting we dienden aan te houden. Even verder troffen we in de berm een oud ijzeren kruis aan, dat volgens info een graf zou zijn uit de tijd van de Frans-Oostenrijkse veldslag van 1794. Bij de tweesprong houdt u links aan. Ongeveer 20 meter verder gaat u naar rechts. Rechts strekt zich een klein dal uit dat door de Bonne Fontaine beek wordt gevormd.

U hebt nu de keuze: u gaat rechtdoor of u slaat rechts af om de aankomst in Palenge nog meer te waarderen. Wij opteerden om de rechts gelegen weg te kiezen en op die manier het centrum van Palenge via een kleine omweg te bereiken. Het zicht op het dorp dat naderbij komt is inderdaad prachtig om te aanschouwen. Let ook eens op de oude voorgevels: ziet u hoe ze naar de zon zijn gericht? Onderweg staat ook een kruis. De huizen zijn van baksteen, steen of met vakwerk. Bij de T-kruising slaat u links af. U komt bij een Mariakapel en voorbij de kerk. Eigenlijk betreft het hier eerder een Mariagrot, welke zich bevond ter hoogte van het kleine kruispunt, midden het centrum van dit kleine dorp. Nu ja dorp, de huizen konden worden geteld op één hand. Er volgde nadien een kleine klim via een bochtige landweg tot we even verder een bankje aantroffen, waar het even zalig vertoeven was in het zonnetje. De Rue Troneux aan uw rechterzijde gaat u voorbij. Bij de T-kruising slaat u rechts af.

Op deze kruising troffen we opnieuw een kruis aan in de berm naast de weg. Rechts kregen we meteen zicht op een landelijke weg, waar we opnieuw even een tandje dienden bij te steken, aangezien een vrijwel lange helling eraan zat te komen. Naarmate we hoger uit het dal stegen, kregen we inderdaad achter ons prachtige vergezichten over de Ardennen. Terwijl u de helling opgaat, moet u zich even omdraaien en het uitzicht op de Ardennen bewonderen. De weg links achter een huis van zandsteen en kalksteen laat u voor wat hij is. U blijft de weg volgen tot u bijna op de top bent. Het is inderdaad wel een eindje klimmen, alvorens de top van de heuvel bijna is bereikt, maar alles wordt beloond vanwege de steeds mooiere zichten welke men verkrijgt, naarmate de top van de heuvel nadert. Het spel van licht en schaduw, het zonlicht op de omgeving, we konden enkel maar genieten van deze prachtige natuur en vooral van het aangename voorjaarszonnetje. Daar waar het woud links en rechts samenkomt, slaat u links af. Steile helling met modderige plaatsen.

Even voor de top troffen we inderdaad een links gelegen bospad aan, met de aanduiding dat Durbuy zich bevond op 60’ wandelen. Hier begonnen we aan een lange afdaling via een bospad, begrensd door een uniek bosgebied. Opvallend veel omgevallen bomen konden we onderweg aantreffen. Hier en daar had het wandelpad enige schade opgelopen, vanwege bostractoren. Stilaan naderden we het lager gelegen dal. Bij de tweesprong van boswegen kiest u voor de linkerzijde. Volg het beekje ‘Eau du fond du Bois’. Eenmaal beneden negeert u de weg die naar rechts loopt. Bij de T-kruising slaat u links af om dan langs een asfaltweg in Septon aan te komen. De weg rechts gaat u voorbij. Wij begaven ons toch even op deze weg, vermits een gedenksteen ter ere van de oorlogsslachtoffers onze aandacht trok. We konden dan ook niet nalaten dit monument even op de gevoelige plaat vast te leggen. Steek het bruggetje over de beek over. Blijf de hoofdweg volgen, gewoon rechtdoor. Bij het verlaten van Septon ziet u een houten kruis op de voorgevel van een boerderij.

Even verderop, alvorens het volgende kruispunt te bereiken, konden we rechts van de weg een stenen monument zien ter ere van Lt. Merget, welke in 1944 als lid van het Geheim Leger sneuvelde. De typische leeuwenkop sierde zijn monument. Terwijl we deze weg volgden, bevonden we ons langsheen het traject van de ‘Route des Tiges’. Bij het kruispunt slaat u rechts af. Hier begonnen we aan de lange afdaling richting Durbuy. Een kronkelende landelijke weg richtte zich afwaarts en meteen kregen we in de verte het kasteel in zicht. onderweg kwamen we langsheen het nieuwe en vervolgens oude kerkhof van Durbuy. Even verder, alvorens de brug over de Ourthe te bereiken, zagen we rechts van ons een tuin vol topiaires, gebeeldhouwde hagen. Deze hagen werden dermate gesnoeid, dat ze de vorm aannamen van de meest uiteenlopende figuren, mensen, dieren, enz.

Even verder bereikten we tenslotte opnieuw de brug, welke we in het begin van de wandeling reeds hadden overschreden. Steek de brug over en lees alles over de geschiedenis van de brug en het kasteel er vlakbij. Terugkeer in de kleinste stad ter wereld. Na afloop van deze mooie en rustige tocht, konden we het niet laten om ter plaatse even de kleine winkels van nabij te bekijken en vooral ons even de pannenkoeken te laten smaken. Al bij al een aanrader voor een leuke namiddag...”

We eindigen met een blik in de respectievelijke wandelboekjes, vermits ook daarin enkele eerste indrukken werden nagelaten. ‘K: Wandeling in Durbuy. Panorama de Vinez. Heuvelachtig parcours doorheen Palenge en Septon. Nog even terrasje zitten. Betty Boop toiletzakje gevonden. J: Wandeltocht in Durbuy, uitgaande van de toeristische dienst. Tocht langs een heuvelachtig parcours doorheen Palenge en Septon. Nadien een lekkere pannenkoek op een terrasje. Eens genoten van een rustige tocht, zonder de drukte van een georganiseerde tocht. Aangenaam alleen op stap met zijn tweetjes. Het ideale Compostelagevoel.’