donderdag 23 april 2020

169: Ossendrecht, Zondag 23 mei 2010, 30 km. (3382,511 km.)

Een wandeling die voorheen in de wandelgids Marching als volgt werd omschreven: ‘Zondag – Dimanche 23/5/2010 – 4641 Ossendrecht (N.-Brabant-Nl.), 13de Pinksterzondagtocht, 6-12-18-24-30-36-42 km. W.S.V. De Wandelende Krabben. Start: Abdij O.L.V. Ter Duinen. Tweedaagse natuurtocht door de bossen van Ossendrecht, Putte, Huybergen, Hoogerheide en Woensdrecht. Ook als dagtocht te lopen. Elke dag een andere omloop.’ Na afloop schreven we nog dezelfde avond het hierna weergegeven wandelrelaas, omstreeks 21:07 uur.

“Vandaag, ter gelegenheid van Pinksteren, trokken we nog eens op pad bij de noorderburen. In het Nederlandse Ossendrecht vond immers dit weekend een tweedaagse natuurtocht plaats door de bossen in de streek. Gisteren kon reeds worden deelgenomen aan de 13de Pinksterzaterdagtocht, vandaag ging de wandeling door onder de naam 13de Pinksterzondagtocht. Het geheel werd georganiseerd door de WSV De Wandelende Krabben. Wij namen reeds voorheen deel aan een wandeling ingericht door deze vereniging en hadden toen goede herinneringen. Een reden te meer om ook vandaag Ossendrecht uit te kiezen als locatie om deze hopelijk zonnige dag door te brengen. Toen we deze ochtend de startplaats bereikten, stond de zon reeds hoog en gaf al haar beste zijde te zien. Het kon niet anders of we zouden een schitterende wandeldag beleven. We meldden ons aan voor de inschrijving in de Abdij O.L.V. Ter Duinen. Enkele medewerkers van de club zorgden dat het parkeren in goede orde verliep. Even later konden we terecht in de startzaal teneinde het nodige te doen en alvast een hapje te eten alvorens het vertrek.

Er kon worden gekozen uit de afstanden: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 36 of 42 km. Ter plaatse was er geen informatie voorhanden inzake het parcours, zoals we dat in België gewoon zijn. Doch afgaande op wat het Marching-boek beschreef, kozen we in volle vertrouwen voor de 30 km. Er was bos beloofd, we zouden genoeg bos te zien krijgen en daarvoor waren we toch gekomen uiteindelijk. Bij het verlaten van het startzaaltje, ging het meteen het bosgebied in, waarin de Abdij zich bevond. De eerste dreven en paadjes werden bewandeld en kregen we een goed gevoel: een heerlijk geurend bos vol geluiden van vogels die zich koesterden in de warmte van de zon. Een eerste van de vele splitsingen kwam eraan en aldus scheidden de wandelaars aan de 5 en 10 km zich naar rechts af. De rest van het wandelpeloton vervolgde het bospad naar links, om even later om de hoek een lange dreef in te wandelen. Deze dreef liep zowat evenwijdig met de toegangsweg van het domein en gaf een idee inzake de omvang van het gehele complex. Na geruime tijd wandelen, waarbij het pad af en toe even een niveauverschil vertoonde, bereikten we de rand van het bos en sloegen een rechts gelegen veldweg in. Deze ging in de richting van de rotonde die we reeds konden bemerken. We gingen omheen de rotonde en namen vervolgens de brede weg in de richting van Ossendrecht (3 km).

Gelukkig konden we hier gebruik maken van de brede fietspaden naast de weg. Iets trouwens waar in Nederland veel zorg wordt aan besteed. Vervolgens ging het linksaf in de Postbaan, waar we aan de rechterkant Family Land bereikten, of zoals aangeduid Mijn Recreatieland. Ter hoogte van de ingang van dit park vonden we info inzake het Grenspark De Zoom, deel uitmakend van de Kalmthoutse Heide. We zaten dus dicht bij het heerlijke natuurgebied. We wandelden voorbij het onthaal en maakten nadien een tochtje doorheen deze mooi aangelegde camping. Caravans wisselden af met leuke bungalows. Af en toe kruiste iemand met een nachtemmer ons pad. Na een boog te hebben gemaakt tussen de kampeerders, bereikten we aan de andere kant van het park de ingang tot het Markiezaat Kortenhoeff. Het typische klaphekje gaf even later toegang tot deze prachtige natuurzone. Hier kregen we een uitzicht over de heide en dat was wel enigszins indrukwekkend. Een paadje, aangeduid door middel van een wit uiltje op een blauwe achtergrond, gaf een aanduiding van het vervolg van de tocht. Een slingerend wegje leidde ons doorheen dit unieke gebied, waarbij het gekwaak van de kikkers een opvallende aanwezige was.

Naarmate we verder het heidegebied betraden, werd het gekwaak steeds intenser. Even later zagen we een watergebied voor ons, welke we even gedeeltelijk omtrokken. Halverwege bevond zich een klein ponton boven het wateroppervlak en dat gaf de kans om een van de kwakende exemplaren vast te leggen. Hier kon je even stilstaan bij het wonder van de natuur en luisteren hoe honderden, zo niet duizenden kikkers tezelfdertijd het beste van zichzelf gaven. De wandeling werd hervat en we kregen nu langsheen het pad de aanduidingen van een witte muis op een groene achtergrond. Het ging verder, ter hoogte van een kudde grazende schapen, scherp naar links en zo wandelden we over een zandpad, langsheen een ander watergebied. Ook hier een concert zoals we nog nooit voorheen hadden gehoord. Uiteindelijk dienden we jammer genoeg via een hekje het gebied te verlaten en bereikten we opnieuw de openbare weg. Hier konden we enige info vernemen inzake Kortenhoeff en de twee wandelpaden die je er kon aantreffen, het uilenpad en het muizenpad. We volgden vanaf nu over korte afstand de weg naar links, waarna we terug links gingen om opnieuw het Markiezaat Kortenhoeff in te gaan.

Ditmaal volgden we een graspad tussen lage beplanting. Links konden we af en toe een blik werpen op het zanderige heidegebied. Nadat we het einde van dit groene pad hadden bereikt, lag voor ons een drukke baan. Het ging rechtsaf in de richting van Huijbergen. Ook hier waren we opnieuw in de gelegenheid om het brede fietspad te volgen, ver van het drukke autoverkeer. Even verderop kwamen we langs een klein monument ter ere van het herwinnen van het leven dankzij het water. Het fietspad volgend, bereikten we kort nadien de grens van Huijbergen en hier ging het linksaf, naar het Defensie Complex. Zodoende konden we na 8,2 km voor het eerst genieten van een rustpauze in een kantine van het Nederlandse leger. De kans een houwtouw te bemachtigen van het leger lieten we niet liggen. Omwille van plaatsgebrek buiten op het terras, dienden we binnen te zitten, maar daar was het ook leefbaar. Plaats genoeg en aan vriendelijkheid geen gebrek. Na onze eerste onderbreking trokken we opnieuw op pad.

Gedurende het tweede gedeelte van de wandeling zouden we een grote lus maken. Bij het verlaten van de kazerne, volgden we links over een afstand de omheining via een smal wandelpaadje. Wat verderop troffen we een splitsing aan en bij een eerste passage gingen de wandelaars vanaf de 25 km een eerste maal naar links. We volgden vanaf nu het verloop van de GR12 (Amsterdam - Parijs). Een links gelegen veldweg liet ons verder weg wandelen van het militaire complex. In de verte konden we reeds een molen ontwaren aan de einder. De wandeling verliep in de richting van de molen, waarna we korte tijd later de openbare weg bereikten. We vervolgden naar links en kwamen langsheen deze Johanna molen, welke luidens de plaatselijke info zou dateren van 1862. Voorbij de molen namen we de links gelegen Bergsebaan en zo trokken we opnieuw in de richting van het bosgebied. De smalle openbare weg welke doorheen dit gebied verliep, gaf ons af en toe de kans om de overvliegende zweefvliegtuigen te spotten. Niet gemakkelijk echter ze op foto vast te leggen, maar na veel geduld lukte het dan toch. Halverwege deze weg, vervolgden de wandelaars van de 25 km rechtdoor, terwijl de anderen (30, 36 en 42 km), een rechts gelegen bospad insloegen. Na wat heen en weer keren door dit prachtige gebied, waar we enorme dennenappels aantroffen, bereikten we het Waterwingebied Huijbergen De Kooiheide.

Uiteraard ging het rechtsaf, het gebied in en konden we ervaren hoe rustig het wandelen is via bospaden en dreven. Na een tijdje heb je geen enkel besef meer van oriëntatie, omwille van het voortdurend veranderen van richting. Toen we de rand van het bosgebied hadden bereikt, konden we de opstijgende vliegtuigen beter waarnemen, alsook de kabels die hen hierbij een handje toestaken. We volgden een tijdje de rand van het bosgebied om wat verder aan te komen ter hoogte van de omheining van de vliegbasis van Hoogerheide (Woensdrecht). Ter hoogte van deze obstructie ging het linksaf, waarna we een zandpad volgden dat evenwijdig verliep met de omheining. Op het einde van de zanderige weg, bereikten we de openbare weg en sloegen aldaar rechtsaf om verder te trekken langsheen dit domein. Enorme toegangshekkens trokken aan het oog voorbij. Nadien bereikten we een industriezone en daar ging het dan gedeeltelijk doorheen. Statige bedrijven konden we aan beide kanten van de weg waarnemen. Toen de andere kant van het industrieterrein was bereikt, ging het via een nieuw aangelegd asfaltwegje naar links, terug in de richting van het complex van Defensie.

Rechts van ons zagen we ondertussen de drukke weg die we vroeger op de dag hadden bewandeld, alsook het monument waarvan reeds sprake. Een haakse bocht naar rechts leidde ons tot aan deze drukke weg. Hier konden we naar links de andere wandelaars volgen op weg naar de kazerne voor hun eerste controle. Wij hadden nu reeds een bijkomende lus achter de rug en begaven ons naar dezelfde plaats voor een tweede controle. Toen we even later de kazerne bereikten hadden we meer geluk, we konden nu zalig pauzeren in het zonnetje op het buitenterras en vaststellen dat we ondertussen reeds 16,3 km hadden afgelegd. Een ideale gelegenheid om de bestofte onderbenen te observeren en vooral wat zonnecrème te gebruiken om erger te voorkomen. Links en rechts werd door sommige wandelaars al een pleistertje gebruikt, wat normaal is bij deze warme temperaturen. De frisdranken smaakten dan ook overheerlijk en onze pauze duurde dan ook iets langer dan naar gewoonte. Ook aan leuke onderbrekingen komt vroeg of laat een einde, dus tijd om terug op pad te gaan. We volgden het paadje langsheen de omheining van de kazerne, tot aan de reeds vermelde splitsing.

Ditmaal ging het rechtsaf, zo ook voor de 15 en 20 km wandelaars. We trokken doorheen een stukje bosgebied tot aan de openbare weg. Het ging linksaf, tot aan de rotonde. Ook hier ging het om de verkeersgeleider heen, waarna we een smalle weg kozen in de richting van de Staartse Duinen. Hier konden we het verloop van de GR12 over enige afstand volgen. Ter hoogte van de camping, veranderde de weg in een zanderige dreef en zo trokken we het Markiezaat Brabantse Wal binnen en konden de Staartse Heide opgaan. We kregen op deze zandweg enkele aanduidingen van bestaande paden, vooreerst een wit hoefijzer op een bruine achtergrond en even verder een witte vos op een oranje achtergrond. Deze lange, aangenaam te bewandelen dreef, leidde ons in de richting van het natuurgebied Groote Meer. Eenmaal dit gebied binnengewandeld, dienden we een smalle wegel te volgen tussen lage beplanting. Af en toe kwamen we doorheen een stukje open heidegebied, dat kort nadien werd gevolgd door bosgebied.

Onderweg kwamen we langsheen enkele kleinere watergebieden, wat aanleiding gaf om terug de kikkers in hun volle glorie te kunnen aanhoren. Af en toe konden we enkele lage zandduinen zien en voelden we vaak de warme lucht welke bleef hangen op deze paadjes. Een iets langere dreef deed ons uitkomen ter hoogte van de drukke openbare weg en daar stond wonder boven wonder een ijsventer met vers schepijs. Hoeft het gezegd dat menig wandelaar aldaar even het gaspedaal loste om bij te komen met een verkoelend ijsje. Het was er even aanschuiven voor de wandelaars, alsook voor de fietsers welke de drukke weg volgden. Na deze aangename verkoeling, staken we de drukke weg over en volgden aan de overkant een zandweg doorheen de bossen. Op deze zandweg kregen we nog een splitsing te verwerken, waarbij we even van richting dienden te veranderen. De 5 en 15 km wandelaars volgden verder rechtdoor hun weg, de rest van de deelnemers ging naar links. Vervolgens kregen we een van de betere wandelstroken te verwerken inzake schoonheid en vindingrijkheid van de parcoursmeester. Het smalle paadje dat we volgden ging in het bos en vanaf dan begon het gekronkel tussen struiken, heesters en bloeiende planten.

Het pad ging op en neer, van links naar rechts, vaak amper te bemerken tussen de beplanting. Hier was werkelijk uitzonderlijke moeite gedaan de wandelaars van dit gedeelte te laten genieten. Alvorens de controlepost werd bereikt, waande men zich zelfs op een circuit, vermits het pad was afgebakend met witte linten om de plaatselijke heuvel in goede orde te kunnen afdalen en later, na de controle opnieuw te kunnen beklimmen. Uiteindelijk slaagden we erin het bos te verlaten via de aangegeven route en bereikten op die manier een tuinbedrijf, waar we in open lucht op een grasperk konden genieten van een welverdiende rustpauze. Een appeltje voor de dorst werd hier gesmaakt. De teller stond ondertussen op 22,9 km en restte ons nog slechts een laatste gedeelte van de wandeling tot aan de eindstreep. De terugweg werd aangevat met een beklimming, waarna we stilaan het bosgebied kortstondig verlieten om een stukje asfaltweg te volgen. Korte tijd later ging het opnieuw het bos in en trokken we door een waterwingebied. We kregen op de terugweg hoofdzakelijk bredere dreven te verwerken met een zanderige ondergrond, heerlijk om door te stappen. Stilaan begonnen de afgelegde kilometers zich te laten voelen.

Onderweg kwamen we nog langsheen Het Spanjooltje, een lokale jeugdvisvijver, waarna het in de richting van de startplaats ging. Na een dagje toeren doorheen deze mooie natuurgebieden, afwisselend met bos en heide, kan je als wandelaar enkel maar met een tevreden gevoel huiswaarts keren. We zouden kunnen eindigen met te vermelden dat de Wandelende Krabben ons eens te meer niet hebben ontgoocheld. We vonden een woordje van waardering bij het einde van de tocht dan ook op zijn plaats en dat werd in dank aanvaard door enkele medewerkers. Het parcours was meer dan uitzonderlijk goed bewegwijzerd en stelde op een geen enkel moment teleur. We hebben genoten van een zonnige, maar vooral aangename wandeldag en rangschikken deze tocht dan ook bij de betere waaraan we tot nog toe hebben deelgenomen. Ook dat is een pluspunt op zich. Als afsluiter kunnen we nog vermelden dat vandaag 700 wandelaars elkaar troffen in Ossendrecht. Dit was waarschijnlijk niet de laatste maal dat we beroep deden op de Wandelende Krabben om ons een gesmaakte wandeltocht te bezorgen. Men zegge het voort...”

We eindigen dit wandelverhaal met een terugblik op datgene wat na afloop werd neergeschreven in de respectievelijke wandelboekjes. ‘K: Bijzonder aangename tocht langs de heide en natuurgebied. Veel bos. Zanderige ondergrond. Lekker warm: 24°. Goed verzorgd! J: Tocht doorheen Ossendrecht, Huijbergen en Hoogerheide. Veel bosgebied en heide. Het Markiezaat Kortenhoeff en Brabantse Wal. Zonnig en warm wandelweer.’