zaterdag 4 april 2020

120: Warsage, Zaterdag 17 oktober 2009, 20,98 km. (2363,773 km.)

Deze tocht werd voorheen aangekondigd in de wandelgids Marching, editie 2009 en wel als volgt: ‘Zaterdag – Samedi 17/10/2009, 4608 Warsage (Liège) – 33ème Marche Charlemagne, 4-7-13-21-32 km. Marcheurs Alliance Warsage. Départ: Salle Alliance. Challenge Euregio Marching Trophy.’ Na afloop schreven we nog dezelfde avond het relaas van onze belevenissen onderweg, omstreeks 19:22 uur.

“Deze ochtend zijn we voor dageraad vertrokken naar het Luikse Warsage. Daar vond immers de vijfde wandeling plaats, in het kader van de Euregio Marching Trophy 2009. Onder de titel ‘33ème marche Charlemagne’, vond aldaar een tweedaagse wandeltocht plaats, ingericht door de plaatselijke wandelvereniging Marcheurs de l'Alliance. Enkel de tocht van vandaag kwam in aanmerking voor de Euregio Trophy. Er kon ter plaatse worden gekozen uit de volgende te bewandelen afstanden: 4, 7, 13, 21 en 32 km. Wij kozen vandaag voor de 21 km, met een werkelijke afstand van 20,98 km. De plaats van inschrijving was gesitueerd in café l'Alliance, gelegen in Warsage, een deelgemeente van Dalhem. Toen we van start gingen, zagen de donkere wolken er dreigend uit en met een temperatuur van om en bij de 5° C, kon je niet echt spreken van warm wandelweer. We verlieten de startplaats en staken de baan over, om via een trapje een aanpalende weide te betreden. Deze diende tezelfdertijd als ruime parking voor de deelnemers. Na de weide te hebben overgestoken, kwamen we uit op een smalle asfaltweg, die onze eerste beklimming van de dag betekende.

We zagen de weg in de verte, over enkele elkaar opvolgende heuvels verlopen. Na de start, bevonden we ons op het traject van de GR563. We volgden de weg, tussen de open velden, waar om elke hoek een ander uitzicht te aanschouwen viel. Af en toe verkregen we een beetje zon en dat zorgde voor een licht- en schaduwspel over de velden. Na enkele heuvels te hebben verwerkt, bereikten we het grondgebied van Mortroux. We zagen reeds van ver de plaatselijke kerktoren in het dal. Even voor de dorpskom, kregen we een steil dalend pad te verwerken, waarna we nog een korte klim voor de voeten kregen, om vervolgens na 3,05 km, een eerste controle te hebben in de Salle La Motrousienne in deze kleine gemeente. Juist voor de controle, kregen we bij het binnenkomen van de bebouwde kom, een eerste maal de Route des Vergers onder de zolen. Tijd even later voor een eerste korte pauze, waar we ons tweede luik van de controlekaarten dienden af te geven.

Na een eerste onderbreking vervolgden we onze weg. Na het verlaten van de controleplaats, bereikten we een splitsing, waar we afscheid namen van de kortere afstanden. De wandelaars voor de 21 en 32 km, dienden hier naar links te gaan (aller), om later op de dag in Mortroux een tweede maal langs te komen. De andere afstanden gingen hier direct rechtdoor, op de weg retour. We pikten opnieuw de Route des Vergers op en deze deed ons stevig klimmen. We verlieten het dal, in de richting van het volgende obstakel. De weg leidde ons tussen landerijen, over een klein gedeelte van het grondgebied van Chenestre, waarna we later de gemeente Blegny bereikten. Hier maakten we voor het eerst kennis met de natuur, aangezien we ter hoogte van de Chemin de l'Abbé, een rechts gelegen dreef indraaiden en begonnen te dalen. Rechts van de weg volgden we de loop van een kleine waterloop. De dreef werd uiteindelijk smaller en later ging de asfaltweg over in een smal paadje. We bereikten een bosje van kreupelhout.

Hier verkregen we een opeenvolging van kleine paadjes, aangeduid door middel van geometrische symbolen. We bemerkten een pad, gemerkt met blauwe rechthoekjes en later een pad met groene cirkels. Vanuit dit kleine bosje, dienden we een sterk steil pad te volgen, dat af en toe moeilijk begaanbaar was, omwille van de modder. We stegen verder uit dit kleine dal, om de top van de heuvel te bereiken, waar we het grondgebied van Trembleur hadden bereikt. Rechts van ons zagen we de eerste terril van de dag en het ging die richting uit. Gekomen aan de voet van deze terril, konden we het monument bekijken van ‘Le mineur Henri’, dat stond opgesteld midden op een rotonde. De route leidde ons omheen de terril van Blegny, waar we langs de oude mijnsite kwamen. Deze site is vandaag de dag, een trainingskamp voor voetbal op hoog niveau en dat blijkens de info, eigendom is van het Waalse Gewest. Hier troffen we tevens de GR412 aan, de GR Terrils Soumagne - Flerus.

Eens deze site voorbij, kregen we een controle in een garagebox. Ondertussen waren we al 8,910 km op weg. Het derde gedeelte van de wandeling, vonden we het mooiste van de dag. We verlieten de garagebox, na de inwendige mens wat te hebben aangesterkt, om de bebouwde kom van Blegny te verlaten. Via enkele veldwegen, bereikten we een oude trambedding van de vroegere lijn ‘Liège - Bellaire – Blegny’. Hier zouden we gedurende enkele kilometers deze oude bedding volgen, waar we konden kennismaken met de ware natuur van deze streek. Het pad lag nog bezaaid met oude spoorbalken en af en toe enkele stukken waar de rails nog lagen. Het ging af en toe op- en neerwaarts, we volgden holle wegen en soms liepen we in de open vlakte, waar de zon stevig haar best deed om de omgeving op te warmen. Na lange tijd deze bedding te hebben gevolgd, bereikten we een oude afgesloten spoortunnel. Hier dienden we om het bouwwerk heen te wandelen en dat betekende een forse beklimming om tot boven de constructie uit te komen. Daar bevonden we ons op het grondgebied van Dalhem.

Hierna volgden we een pad dwars door de velden, waarbij we terecht kwamen op een open weide. Hier dienden we tussen de dieren de weide over te steken, om terug te belanden op de openbare weg. Deze leidde ons naar de controle van vroeger op de dag, met name het zaaltje in Mortroux. Onze teller wees ondertussen 16,480 km aan. We waren geen minuut te vroeg op deze controle, aangezien er even later een hevige stortbui over het dorpje kwam. Gelukkig konden we hier schuilen en wachten tot de bui voorbij was. Even later konden we toch op weg voor het laatste deel van de wandeling. Even buiten de bebouwde kom van Mortroux, troffen we nogmaals een splitsing aan. De langere afstanden dienden hier, in plaats van de weg verder te volgen, een rechts gelegen heuvel te beklimmen. Dat ging niet al te best, gezien de hellingsgraad van het pad en het modderige karakter. Toch raakten we met enige moeite boven, waarna de route vervolgde over tal van weiden, van elkaar gescheiden door draaihekkens.

We hadden ondertussen het gezelschap gekregen van een ander GR-pad en zo ging het in de richting van enkele perenboomgaarden. In eerste instantie volgden we deze boomgaarden van opzij, tot we uiteindelijk dwars door de boomgaard dienden te gaan. Onderweg volgden we later nog een tijdje de Route des Vergers, om tenslotte via enkele landelijke rustige baantjes, af te zakken naar de plaats van vertrek, met name Warsage. Enigszins moe, maar toch tevreden over de voorbije wandeling, konden we nadien even uitblazen in een van de geplaatste tenten. Er restte ons immers nog een flinke rit huiswaarts. Onze laatste afspraak met de Euregio Marching Trophy 2009, vindt plaats in januari 2010 te Genk. Hopelijk wordt dit een prachtige afsluiter van een zestal heel aangename en bijzonder prachtige wandelingen, in een voor ons voordien totaal onbekende omgeving.”

We sluiten dit wandelverhaal af, met een blik in onze wandelboekjes. ‘K: Warsage, Blegny, Chenestre, Dalhem, Mortroux. Toffe wandeling met veel niveauverschil. Het oude tramspoor volgen was leuk om te doen. De oude terrils waren een pluspunt. J: Wandeling in het kader van Euregio Marching Trophy 2009. Start in Warsage en vervolgens langs Mortroux, Chenestre, Trembleur, Blegny en Dalhem. Omheen de mijnsite van Blegny. Rustig maar koud herfstweer. Beetje zon. Rest nog een tocht te Genk in 2010.’