woensdag 21 oktober 2020

401: Mechelen, Zaterdag 21 januari 2017, 19,332 km. (8184,711 km.)

“Ditmaal hadden we een wandeling gepland, langsheen het traject van de GR12, vertrekkend aan onze woonplaats en eindigend in Koningshooikt ter hoogte van de Kruisstraat. Jammer genoeg zouden we deze tocht vroeger dan gepland moeten onderbreken, omwille van een hindernis onderweg. Maar uiteraard daarover later meer. Bij de start van deze tocht, konden we dan ook rekenen op heel wat zon, doch daarmee gepaard gaande de stevige vrieskou. Desondanks keken we toch uit naar een aangename winterse wandeltocht. We verlieten dan ook onze woonplaats en wandelden in de richting van de Ijzerenleen, alwaar we de eerste markeringen van de GR12 konden aantreffen. We dienden dan ook vooreerst doorheen een gedeelte te stappen van het centrum van Mechelen. Bijgevolg verliep het begin van deze wandeling verder via de Vleeshouwersstraat, Grote Markt, Befferstraat, Veemarkt en Keizerstraat, waarna we de ring omheen de stad bereikten. Aan de overzijde van de ring en de Dijle wandelden we verder via de Nekkerspoelstraat, om dan aan de bushalte rechts Nekkerspoel-Borcht in te draaien, naar de Dijle toe. Daar begaven we ons op het jaagpad langs de Dijle en gingen onder de N15 door, stilaan richting Provinciaal Domein De Nekker.

Het jaagpad langs de Dijle liet ons even verder genieten van De Nekker, badend in het zonlicht en waar sommige ijsplekken op het water een verblindend licht gaven. Enkele bochten op het jaagpad verder kwamen we ter hoogte van het Mechels Broek. Wit bevoren graslanden en enkele eenzame grazers, dat was het uitzicht dat we er verkregen. Even verder verlieten we het jaagpad langs de Dijle en daalden naar links af, richting Muizenhoekstraat. We gingen vooreerst via een smal pad tussen de bomen, om er op het einde rechtsaf te gaan en zo de openbare weg te betreden in de Muizenhoekstraat. Daar werden we verplicht om de straat naar links op te gaan. Geruime tijd later, net alvorens het kruispunt te bereiken met de eveneens Muizenhoekstraat, begaven we ons op een links gelegen veldweg. Op die manier betraden we opnieuw het Mechels Broek en konden genieten van het stappen langs enkele smalle bevroren paden en het dwarsen van enkele smalle waterlopen via vlonderpaden en bruggetjes.

Toen we waren aangekomen op een kruising van veldwegen, inmiddels op het grondgebied van Bonheiden, dienden we rechts te kiezen, een smal pad onder hoge bomen. We troffen er een bordje aan met de vermelding ‘Tijdelijk geen doorgang, gevaar voor omvallende bomen’. Een eenvoudig A4’tje zonder enig officieel kenmerk. We negeerden het bord, vermits we geen enkel gevaar konden bemerken en begaven ons op dit pad, naar de verder gelegen Eikendreef. Amper enkele passen gezet, kwam een man uit een aanpalende woning gelopen, hevig met de armen zwaaiend, dat het ten strengste verboden was dit pad te betreden. Toen we de man om uitleg vroegen, wie dit bord geplaatst had, ontstak hij in woede dat dit geen enkel belang had en dat hij onmiddellijk de politie zou bellen. Teneinde verdere discussie te vermijden, verlieten we dan ook het geplande traject en volgden de veldweg dan maar naar links, in de hoop even later opnieuw op het parcours van de GR12 te komen.

We maakten dan ook een omweg langsheen een stuk bosgebied, om nadien geen enkel vermoeden te hebben, welke richting we verder dienden te kiezen. Vermits we op voorhand hadden vertrouwd op de rood-witte markeringen van de GR12, hadden we geen routeplan bij de hand en konden dus niet weten, waar we ergens opnieuw op de GR konden inpikken. Op goed geluk stapten we dan maar een eindje verder, tot we tenslotte de drukke N15, de Putsesteenweg aantroffen. Daar we geen idee hadden, welke weg verder te volgen, besloten we voortijdig de tocht te staken. We bemerkten dat we ons bevonden in de nabijheid van een bushalte ter hoogte van de Eksterveldstraat en namen dan ook even later de bus, richting Mechelen centrum. We eindigden dan ook vroeger dan gepland deze tocht na 25777 stappen en 19,332 km.”