donderdag 2 april 2020

112: Ieper, Zaterdag 22 augustus 2009, 18,9 km. (2185,47 km.)



De afsluitende etappe van de Vierdaagse van de IJzer, editie 2009. We verwijzen dan ook even naar de wandelgids Marching, waarin slechts in het kort deze wandeltocht werd aangekondigd en wel als volgt: ‘Zaterdag – Samedi 22/08/2009, 8900 Ieper (West-Vlaanderen) – Vierdaagse van de IJzer, 16-32 km. Start: Ieper.’ Het verhaal van onze belevenissen onderweg, werd pas voor het eerst geschreven op woensdag 26 augustus 2009, omstreeks 19:22 uur.

“De laatste dag van deze 37ste editie van de Vierdaagse van de IJzer begon voor ons extra vroeg in het kamp van Nieuwpoort. We werden immers gewekt omstreeks 04:15 uur en dienden reeds de bus te nemen om zes uur in de ochtend. Nog donker, vertrokken we in de richting van Ieper, waar we reeds even voor zeven uur aankwamen. Bijgevolg dienden we daar nog geruime tijd te wachten alvorens van start te kunnen gaan. Het logisch gevolg van dit vroeg aankomen was, dat volle bussen richting geopende cafés trokken, op zoek naar koffie. Binnen de kortste tijd zaten de terrassen van de zaken welke reeds hun deuren hadden geopend, afgeladen vol. Uiteindelijk werd dan toch omstreeks half negen het startschot gegeven voor deze vierde en laatste wandeldag. In tegenstelling met de voorbije dagen, verliepen de grote en kleine marsroute vanaf de start een eindje langsheen hetzelfde traject.

We vertrokken met de grote groep wandelaars vanaf de Grote Markt, via de Korte- en Lange Torhoutstraat. Langsheen ‘Rustenhove’, ging het in de richting van de drukke Brugse Weg, die werd gevolgd in de richting van St. Jan. Gelukkig was deze drukke baan gedeeltelijk afgezet voor de wandelaars, door middel van rode verkeerskegels en waren opnieuw de MP's trouw op post om te zorgen voor de veiligheid van de deelnemers. Onderweg konden we reeds de eerste militaire begraafplaatsen ontdekken, ‘White House Cemetery’ en even verder ‘Wieltje Farm Cemetery’. Wees gerust er zouden er nog veel volgen op deze laatste dag, waar we opnieuw enkele vragen dienden te beantwoorden, om nog kans te maken op het winnen van een prijs. Het parcours verliep verder door Wieltje, waar we voorbij ‘Oxford Road Cemetery’ trokken. Even voorbij de doorgang onder de autosnelweg, werden we voor het eerst op deze dag bevoorraad door Campina, waar kon worden gekozen tussen een beker melk of een fruityochurt. Lekker meegenomen zo vroeg op de dag trouwens.

Na een klein ommetje, bereikten we de drukke Brugse Weg, waar de marsroutes zich scheidden. Wij dienden links te houden en volgden de Hoge Ziekenweg. Vanaf hier konden we getuige zijn van het enorme leed uit den ‘Grooten Oorlog’, aangezien de militaire begraafplaatsen elkaar in snel tempo opvolgden langs de weg. ‘Buffs Road Cemetery’, ‘Track X Cemetery’, ‘No mans Cot Cemetery’ en wat verder ‘Welsch Cemetery’. Er leek geen einde te komen aan de lange rijen grafzerken van jonge kerels die hun leven hadden gegeven. Menige begraafplaats werd dan ook bezocht, vermits enkele vragen van de dag betrekking hadden op deze laatste rustplaatsen. Een eerste had betrekking op het stamnummer van een zekere T Lockton, die als Gunner sneuvelde en op één van deze plekken rustte. Een tweede vraag had betrekking op de plaats ‘Caesars Nose’ en meer bepaald de naam van de aldaar gelegen begraafplaats. Vervolgens ging het via de Kleine Poezelstraat langs ‘Dragoon Camp Cemetery’. Ter hoogte van het ‘Artillery Wood Cemetery’ werden we voor korte tijd herenigd met de wandelaars van de langere afstand.

Hier wachtte ook een derde vraag op een antwoordje, meer bepaald de juiste locatie van het graf van de dichter Francis Ledwidge. Dat graf ligt... juist, jullie hadden het ook vlug gevonden. Op het moment dat we aldaar halte maakten, even na elf uur, besloten we om wat langer te blijven, aangezien daar omstreeks half twaalf een plechtigheid doorging. We waren even later dan ook getuige van een serene hulde aan de overledenen, waarbij menig toeschouwer het water in de ogen verkreeg. Nadien ging het in de richting van het centrum van Boezinge. We splitsten ons opnieuw af van de lange afstandwandelaars en trokken meteen recht naar Boezinge. Hier namen we alvast de tijd om een hapje te eten en een verfrissend drankje te nuttigen. Een gezellig orkestje zorgde voor de nodige sfeer. Amper terug op weg, in de Diksmuidse weg, wachtte ons een andere verrassing, een degustatie van een ‘Hommel’, aangeboden door de brouwerij Sas. Daar ter plaatse, heerste een kermissfeer en werd zelfs een dansje opgevoerd ter hoogte van het podium. Hier leek het alsof alle vermoeidheid van de afgelopen dagen, plotseling niet langer aanwezig was.

Even later trokken we opnieuw op pad, om terug te keren in de richting van Ieper en dit langsheen het kanaal Ieper – IJzer. Hierbij volgden we vooreerst het Westkaaipad en later de Vredesroute. Onderweg, langsheen het kanaal konden we nog even verpozen bij de laatste monumenten van de dag, de John Mac Grae site en het monument van de 49th Division. Alvorens de binnenstad van Ieper te betreden, dienden we nog een ommetje te maken langsheen de parking van de firma Picanol. Een voorlopige eindcontrole had plaats bij het verlaten van de weg langsheen het kanaal, waarbij we nog werden voorzien van verse energie in de vorm van een Mars. Vervolgens ging het richting parking, waar we voor het laatst onze wandelboekjes konden laten afstempelen en waar de medailles werden uitgereikt.

Nadien ging het richting Menenpoort, de hand gevuld met een pracht van een roos. Deze Vierdaagse kwam tot een einde, via de Grote Markt en uiteindelijk via de stelplaats van de bussen, terug naar het kamp van Nieuwpoort. Hier wachtte ons nog een kleine verhuis. We kijken alvast uit naar de volgende editie, de Vierdaagse van de IJzer 2010, die zal plaats vinden van 18 tot 21 augustus!!”

We ronden deze laatste dag van de Vierdaagse af, met een korte verwijzing, naar datgene wat destijds werd toevertrouwd aan de respectievelijke wandelboekjes. ‘K: Ieper: warm! Een geslaagde 4-daagse. J: Vierde en laatste dag met vertrek in Ieper. Veel militaire begraafplaatsen. Serene sfeer onderweg. Vanaf nu aftellen naar de editie van 2010!!’

1 opmerking:

  1. Beklijvend hoe die woorden beschrijven, over hen die het leven verlieten,
    sneuvelden voor het vaderland en de wereld in tranen naliet ♥

    BeantwoordenVerwijderen