woensdag 4 maart 2020

010: Nieuwkerke, Zondag 27 juli 2008, 24 km. (191 km.)



Op 27 juli trokken we naar het West-Vlaamse Nieuwkerke. Deze wandeltocht werd in het wandelboek Marching als volgt aangekondigd: ‘Zondag – Dimanche 27/07/2008 – 8950 Nieuwkerke (West-Vlaanderen) – Geuzentocht – 6-10-15-23-32 km. – Heuvellandstappers. Start: Ontmoetingscentrum ’t Seultje. Rondom Nieuwkerke. 5de tocht van de Bergprijs 2008.’

Ditmaal konden we opnieuw enkele wandelervaringen opdoen en tevens kennis maken met een andere terreingesteldheid, maar bovendien de gevolgen van de zomerse hitte. Na afloop van de wandeling, konden we als nieuwkomers binnen het wandelwereldje, terug huiswaarts met alweer enkele levenslessen op zak. Op vrijdag 03 oktober 2008 omstreeks 08:49 uur, werd door de vrouw des huizes het navolgende wandelverslag geschreven.

“Op 27 juli richtten de Heuvellandstappers een wandeltocht in van 24 km. Dat zal ik geweten hebben. Bloedheet was het die dag en nog steeds een beetje onervaren, kreeg ik ergens bij een hoogteverschil een klop van de hamer. Ik zag het echt niet meer zitten, maar aangezien ik nog te ver was en midden het groen zat, moest ik wel stappen. Maatje kreeg het ook op zijn heupen, omdat ik zo mekkerde, maar uiteindelijk was hij mij tot steun. Zodoende haalde ik de finish, zij het al strompelend bijna. Een mens kan wat tegen komen. Wat we ook tegenkwamen was die prachtige natuur. De kapelletjes onderweg met de toepasselijke naam ‘Calvarie’...  want het ging heuvels op en neer. Veel dorst en veel zweet heeft het ons gekost. We gingen een stukje de grens over door ‘La Crèche’, dat bezijden Belle (Bailleul) ligt. Ook passeerden we Nieuwkerke. Alweer een prestatie op ons palmares, en jawel er zouden er nog gaan volgen. De microbe had en heeft ons duidelijk te pakken”.

Na afloop van deze zomerse wandeling, werden de navolgende anekdotes aan de respectievelijke wandelboekjes toevertrouwd: ‘K: Heuvelland. Zijn naam waardig. Prachtige panorama’s, maar bij 30° soms moeilijk. De laatste km waren zwaar vanwege rugpijn. Gelukkig heb ik een attent beertje J J: Prachtige wandeling door het Franse La Crèche. Bloedheet, veel dorst en veel zweet... Heuvels op en neer!!’

1 opmerking: