woensdag 18 mei 2022

498: Wetteren, Zaterdag 18 september 2021, 14,85 km. (9947,497 km.)

“Een kort relaas inzake een wandeling via knooppunten, behorende tot het wandelnetwerk Kalkense Meersen, met start en aankomst te Wetteren. Na de verplaatsing vooraf via bus en trein, bereikten we het station van Wetteren. De geplande start van de tocht bevond zich ter hoogte van het knooppunt 8, doch zover waren we nog niet. We begonnen met een korte aanlooproute vanaf het station, via het Stationsplein, de Stationsstraat en de Florimond Leirensstraat tot op de Markt van Wetteren. Daar namen we nog even de tijd omstreeks 11:05 uur voor een kopje koffie in café De Kroon. Even later gingen we op weg, op zoek naar de geplande wandelroute. We verlieten de Markt en wandelden rechts van de Sint-Gertrudiskerk via Rode Heuvel naar de brug over de Schelde, om aan te komen op de Scheldekaai, om zowat 11:20 uur. We draaiden er rechtsaf, teneinde het jaagpad te volgen langs de Schelde, op weg naar het eerste knooppunt 8. We passeerden een kunstwerk van de hand van Luc de Man uit 2019 en wandelden voorbij een begraafplaats van kloosterzusters, de achterkant van het Woonzorgcentrum Sint-Jozef en de A.S.Z. Campus Wetteren. Eenmaal het knooppunt aangetroffen verlieten we naar rechts het jaagpad om via de Legenweg uit te komen op de drukke N416, de Wegvoeringstraat. Aan de overzijde van de weg vonden we het knooppunt 7 aan de ingang van het Provinciaal Domein Den Blakken. We konden genieten van het mooi aangelegde park en trokken door een gedeelte van de Warandeduinen. Korte tijd later kruisten we een dwars gelegen wandelweg, de Lange Wegel aan het knooppunt 4.

Aan de overzijde ging het verder doorheen een gedeelte van de Warandeduinen, om dan tenslotte via de Paardenkerkhofstraat en de Sint-Annaweg, in een lange bocht naar links, opnieuw de Lange Wegel te betreden, ditmaal aan het knooppunt 6. Op die manier waren we het hele Provinciaal Domein rond gewandeld. Uiteindelijk verlieten we het domein naar rechts en begaven ons op de Lange Wegel, ditmaal openbare weg. Waar de straat tenslotte dood liep, konden we via een smal betegeld wandelpad verder en kruisten de Rijckerstraat. Aan de overzijde ging het via een vrij smal tegelpad langs de rand van een boomkwekerij tot we op het einde opnieuw de openbare weg aantroffen aan het knooppunt 3, Veldwegel. Over korte afstand volgden we de weg naar rechts, tot we de eerste veldweg links konden indraaien, eveneens Veldwegel, welke wat later overging in de Molenstraat. We kruisten de Ertbrugstraat en gingen aan de overzijde een grindweg op tussen de woningen. Tussen akkers en weilanden vorderden we via deze veldweg tot het pad uitmondde in de Stationsstraat, ondertussen op het grondgebied van Schellebelle. Tussen de bebouwing ging het deze straat links in, tot we in een bocht naar rechts, rechtdoor via een kerkwegel (Zwanewegel) de Stationsstraat konden verlaten. Via deze kerkwegel kruisten we de Hekkergemstraat en gingen aan de overzijde verder om op die manier het Dorp van Schellebelle te betreden. Een mooi plein, voorzien van de noodzakelijke horeca.

We hielden er dan ook omstreeks 13:00 uur een langere middagpauze op het terras van De Stenen Linde. Na deze drankpauze volgden we naar rechts het Dorp, tot we net vóór het Parochiehuis ’t Veer, linksaf konden gaan aan het knooppunt 1. Op die manier kwamen we aan de oever van de Schelde, om er na even te hebben gewacht, het water konden overvaren met de Belleboot. De overkant bereikt verkregen we een mooi zicht op de Sint-Jan Onthoofding kerk van Schellebelle. Tevens troffen we er het knooppunt 2 aan. We begaven ons over korte afstand naar rechts op het jaagpad, om net voorbij een slagboom haaks linksaf een grindpad op te gaan, naast een links gelegen waterloop. We betraden zo de Kalkense Meersen een prachtige groene zone. Even later, aan het knooppunt 4 verlieten we dit wandelpad schuin rechts, richting Natuurreservaat Wijmeers. Een smal wandelwegje leidde in de richting van een kleine boszone. Het pad mondde uit in de bocht van een bredere grindweg, de Grote Kouterstraat, welke we links indraaiden, aan het knooppunt 96. We troffen er dan ook de wit-rode tekens aan van de GR128. Enkele knooppunten welke dicht op elkaar volgden, met name 98, 92 en 95 leidden ons zowat in tegenwijzerzin doorheen dit natuurreservaat. Uiteindelijk kwamen we opnieuw uit op de brede grindweg naast de waterloop welke we aanvankelijk hadden gevolgd vanaf het veer.

Ditmaal wandelden we in tegenovergestelde richting naar het knooppunt 97, niet ver verwijderd van het knooppunt 4. Echter gekomen aan het knooppunt 97 verlieten we naar rechts de grindweg en daalden via een reeks trappen de dijk af om beneden de openbare weg te betreden, Aard. We volgden de weg naar links, maakten een haakse bocht naar rechts en verlieten op die manier het grondgebied van Uitbergen en betraden opnieuw Schellebelle. Via een brug gingen we de waterloop over, om op het einde van de weg, ter hoogte van een T-kruising, rechts aan te houden op een elementair verharde weg, de Dolomietweg, tussen uitgestrekte weiden. Een drietal haakse bochten later kwamen we op een dwars gelegen asfaltwegje, de Blokstraat, ter hoogte van het knooppunt 23. We begaven ons even naar rechts tot we uiteindelijk terecht kwamen aan een bocht van de Oude Schelde, net tegenover het knooppunt 24. We verlieten linksaf de Blokstraat en wandelden omheen een meander van de Oude Schelde, waarna we eindigden aan de Kalkenvaart. Via de Roerdompbrug staken we de Kalkenvaart over en sloegen linksaf op het jaagpad, juist aan het knooppunt 18. Vanaf daar volgden we het jaagpad, de Kalkenvaartweg tot we opnieuw de Schelde zouden bereiken, niet veraf van het veer van Schellebelle. Dus volgden op dit jaagpad de knooppunten 18, 19 en tenslotte 21. Eenmaal de oever van de Schelde aangetroffen, begaven we ons op het jaagpad, de Tragelweg, richting Wetteren.

We waren zowat 5 km verwijderd van de brug over de Schelde in Wetteren, dus konden we nog geruime tijd genieten van de najaarszon aan de oever van deze waterloop. Nadat we rechtsaf het jaagpad hadden betreden, ging het richting knooppunt 20, gevolgd door knooppunt 9. Eenmaal dit knooppunt voorbij, kregen we reeds zicht op de fiets- en wandelbrug over de Schelde en de hoger gelegen Sint-Gertrudiskerk. Even later, aan de bewuste brug gekomen, wachtte een hele reeks trappen om bovenop de brug te komen. We staken bijgevolg de Schelde over, om vervolgens via de Markt opnieuw de terugweg aan te vatten naar het station. We eindigden deze zonnige tocht doorheen af en toe mooi natuurgebied na 14,85 km, omstreeks 16:30 uur.”

1. Bij fijne wandelingen klinkt er vaak een melodie, "als de rook om je hoofd is verdwenen" en een gevoel van vrijheid erbij ♥