woensdag 2 december 2020

426: Berlare, Zaterdag 23 september 2017, 21,185 km. (8689,021 km.)

“Een verslag betreffende een wandeling langs tal van knooppunten, behorende tot het Wandelnetwerk Kalkense Meersen. Vooraf maakten we om 09:05 uur de verplaatsing per trein naar het station van Schoonaarde, alwaar we even later om 09:50 uur het station konden verlaten. Vermits de door ons geplande wandeltocht van start ging ter hoogte van het knooppunt 55, begonnen we aan een kleine aanlooproute doorheen de mist, via de Oude Brugstraat, de Schoonaardebaan en tot slot de N467. Op die manier staken we de Schelde over en daalden dan via enkele trappen af naar het lager gelegen jaagpad naast de Schelde. Zo betraden we dan de Brugstraat om er het knooppunt 55 aan te treffen ter hoogte van café ’t Oud Brughuys. Teven konden we zien dat we ons bevonden op een lokale fietsroute, met name de Turfputten route van 34 km. We gingen verder op het jaagpad, met de Schelde links gelegen. Op weg naar knooppunt 53 wandelden we voorbij het Natuurreservaat Paardebroek. Aan het knooppunt 53 verlieten we naar rechts het jaagpad via de Sarosstraat en gingen tussen het Natuurreservaat Paardebroek (rechts) en het Natuurreservaat Paardeweide (links) door. Eenmaal voorbij deze reservaten kwamen we op een Y-splitsing, tevens knooppunt 54 om er gewoon de Sarosstraat verder te volgen, naar het dichtbij gelegen knooppunt 45.

Daar aangekomen verlieten we het asfalt en kozen een aardeweg links, welke ons liet wandelen tussen akkers en weiden en af en toe voorbij kleine percelen bos. Na een lange bocht naar rechts kwamen we aan het knooppunt 46, om er nagenoeg rechtdoor verder op de aardeweg te gaan. Tenslotte kregen we nadien opnieuw asfalt voor de voeten bij het bereiken van het knooppunt 51, de Bergstraat. Over vrij korte afstand wandelden we linksaf naar een Y-splitsing, om er de rechtertak te volgen, opnieuw via een grindweg tussen bomen en struiken. We stapten op die manier doorheen een gedeelte van het Natuurreservaat Heidemeersen. We passeerden het knooppunt 47 om er dezelfde richting aan te houden naar het knooppunt 19. Een kronkelende grindweg liet ons genieten van stukjes bos en kleine waterpartijen. Ondertussen was de mist verdwenen en konden we genieten van het weelderig groen, badend in het zonlicht. Toen we vervolgens het knooppunt 19 hadden aangetroffen, voelden we opnieuw asfalt onder de schoenen. We bevonden ons op een wegje genaamd Sluis, om er linksaf te gaan. Kort daarna kregen we knooppunt 18 in zicht, om er de weg te verlaten en zowat 180° terug te draaien naar een grasweg op een hoger gelegen dijk. Even voordien hadden we een tijdje de Kapelletjesroute gevolgd.

De grasweg mondde later uit op asfalt om zowat 100 m verder terecht te komen op een T-kruispunt. We sloegen rechtsaf en kwamen vervolgens aan het kruispunt met Sluis. Daar bemerkten we ondertussen het knooppunt 16. Rechts zagen we een picknickplaats ter hoogte van het ‘Riekend Rustpunt’, een klein gebouw min of meer ingericht als een klein museum, met wat oud landbouwwerktuig. We namen dan even later plaats op de picknickbank en genoten er van een maaltijd in het zonnetje, ondertussen de klok van 11:00 uur nabij. We konden er uitkijken over een waterplas, maar vooral genieten van de zon. Na onze lunchpauze keerden we een eindje op onze stappen terug en volgden de openbare weg, Sluis, tot aan de eerste aardeweg links. Deze kronkelende veldweg, leidde doorheen een stukje bos, waarna we opnieuw het jaagpad langs de Schelde konden opgaan, inmiddels aan het knooppunt 17. We volgden het jaagpad naar rechts en gingen zo voorbij het knooppunt 6. Daar daalden het jaagpad naar rechts tot op de openbare weg, doch wij bleven gaan op de hoger gelegen dijk, via een tegelpad, tot we knooppunt 5 aantroffen. De afgelopen tijd hadden we heel wat boten zien passeren op de Schelde.

Knooppunt 5 bereikt, verlieten we het tegelpad naar rechts, daalden de dijk af en staken de straat Nieuwdonk over, teneinde aan de overzijde verder te gaan in de doodlopende straat, tevens Nieuwdonk. Zowat halverwege Nieuwdonk namen we een veldweg links, wandelden doorheen een bos en kwamen aan de andere kant uit in Maaidonk, een smalle betonweg en tevens aan knooppunt 4. We draaiden rechtsaf en wandelden via Maaidonk naar het volgende knooppunt 3. Op het einde gekomen op Maaidonk dienden we noodgedwongen links te gaan via Broekdam, om er het knooppunt 3 aan te treffen, even verder ter hoogte van een bocht naar links. We verlieten er Broekdam en stapten rechts een smal asfaltwegje op dat ons uiteindelijk liet arriveren aan het knooppunt 2 ter hoogte van het Donkmeer en de Koutercamping. Op weg daarheen hadden we een gedeelte gevolgd van het Boerenkrijgpad en hadden omstreeks 12:35 uur even genoten van een hapje ter hoogte van een maïsveld. Aan het knoopunt 2 troffen we Cafetaria ‘Zicht op ’t Meer’ aan, tijd bijgevolg om even te genieten van een drankje, ondertussen 13:00 uur voorbij. Het was er zalig genieten van de zon en bovendien hadden we een schitterend uitzicht op het Donkmeer.

Jammer genoeg dienden we nog een heel eind te stappen, dus na de pauze opnieuw op pad. We stapten verder in de Brielstraat naast het Donkmeer om de N467 te betreden, de Donklaan. We konden er het beeld bekijken van de Turfsteker. We begaven ons op de drukke Donklaan naar rechts en gingen voorbij de verhuurplaats voor boten op het Donkmeer. We gingen voorbij knooppunt 9 om nog steeds de Donklaan te volgen tot we voorbij de Jachtstraat, rechts een smal wandelpad konden opgaan, het A. Nelenpad. Zo kwamen we opnieuw aan het Donkmeer aan om na een bocht naar links voorbij de festivalhal te wandelen. Na nogmaals een bocht naar links volgde opnieuw een stukje wandelen langs de drukke Donklaan, tot aan het Kapelleplein. Daar stapten we rechtsaf om er alvast te genieten van de Bareldonkkapel, terwijl we ons bevonden op het traject van het Bareldonkpad. Voorbij de kapel kwamen we aan het knooppunt 8, om er rechtsaf te gaan in de Sparrendreef. Na een tijdje ging de Sparrendreef over in een veldweg, om uit te monden op de Donklaan. Even naar rechts gaand, troffen we aan de overzijde een wandelpad aan dat ons opnieuw liet aankomen ter hoogte van het Donkmeer. We troffen er een picknickbank aan en genoten er omstreeks 14:25 uur van een banaan, maar tevens van het zonnig uitzicht.

Via een verhoogd wandelpad staken we op die plaats het Donkmeer over om aldus knooppunt 1 aan te treffen. We kozen linksaf en wandelden een hele tijd evenwijdig aan het Donkmeer om vervolgens, na een bocht naar links opnieuw de Donklaan te bereiken en tevens het knooppunt 7. Zowat 100 m naar links ging het een rechts gelegen veldweg in. We bemerkten er de rood-witte markeringen van de GR128. We trokken door een boszone, om even later een pompstation te bereiken, midden de velden. De plaats was voorzien van een picknickbank, zodat we er even halt hielden voor een laatste broodje, het was immers exact 15:00 uur geworden. Na deze koffiepauze ging het nog even rechtdoor tot we knooppunt 15 aantroffen. We bleven dezelfde richting aanhouden, om terug de bewoonde wereld te ervaren en uit te komen op de Turfputstraat en die naar links op te gaan. Even verder ging het schuin rechts een wandelpad op dat leidde naar het kasteel van Berlare. Het smalle kasseiwegje liet ons enkele straten kruisen, met name het Bakkerstraatje, de Hoogstraat en tot slot de Kerkhofdreef, alwaar we knooppunt 22 aantroffen. Rechtdoor verder gaand betraden we het kasteelpark en gingen recht naar het kasteel zelf. Daar bevonden we ons aan het knooppunt 23.

Ondertussen hadden we al kunnen zien dat er kermis was in het dorp en tevens dat er een wielerwedstrijd plaats vond. We begaven ons na het bekijken van het kasteel even tot voorbij de kerk, om er vóór de klok van 16:00 uur te genieten van een koele cola in ’t Parochiehuis. Nadien keerden we terug naar ket knooppunt 23 ter hoogte van het kasteel, om dan de andere richting te kiezen, doorheen het kasteelpark op weg naar het knooppunt 41. Eenmaal het park achter de rug bevonden we ons opnieuw op de openbare weg in Warande, om er linksaf te gaan en dan de Frankrijkstraat te kruisen. Aan de overzijde van de weg stapten we de Van Tieghemstraat in. Aan de kruising met de Heidewegel stapten we schuin links deze straat in, voorbij het knooppunt 41, om de Heidewegel verder te bewandelen tot we terug de Van Tieghemstraat aantroffen, tevens knooppunt 40. Aan de overzijde van de weg zetten we onze tocht verder in de Tamboerkensstraat en nadien in de eerste straat links, Heide. Stilaan verlieten we de bebouwing en kwamen tussen de akkers terecht. We wandelden tussen een aantal voetbalterreinen door, om even later via een haakse bocht naar rechts opnieuw de openbare weg te bereiken in Overheet. We wandelden de straat in naar links tot aan een bocht naar links, om daar rechts een veldweg te kiezen, ter hoogte van het knooppunt 42.

Deze veldweg leidde ons naar de verder gelegen N467, de Brugstraat, die we links opgingen om er knooppunt 43 te vinden. We hielden dezelfde richting aan naar de brug over de Schelde en gingen het knooppunt 56 voorbij. We staken de Schelde over en volgden hetzelfde traject als tijdens de heenweg naar het station van Schoonaarde, eindpunt van deze zomerse wandeltocht. We sloten af na exact 28247 stappen en 21,185 km gewandelde afstand.”

1. Een rustplekje vinden tijdens een wandeling vraagt soms een inspanning maar eens gezeten kan het best ontspannen en een idyllisch plaatje opleveren ♥