dinsdag 8 september 2020

353: Beernem, Zaterdag 25 juli 2015, 13,38 km. (7188,879 km.)

“Voor vandaag hadden we als wandeldoel gekozen voor het wandelnetwerk ‘Bulskampveld’. We hadden de dag voordien dan ook een traject uitgestippeld online van ongeveer 18 km, vermits niet echt een zomerse dag was aangekondigd. Het zou zowaar tijdens de tocht van kwaad naar erger evolueren. Maar goed, een wandeling dus, met vertrek ter hoogte van het wandelknooppunt 18, gesitueerd ter hoogte van de Heirweg in Beernem. Op weg daarheen, kregen we op de autosnelweg reeds regen te verwerken en bij aankomst ter plaatse, ging het nog harder regenen. We namen dan ook even de tijd om in de auto een hapje te eten en even te wachten tot het ergste voorbij zou zijn. Even later, omstreeks 09:00 uur konden we op weg. De wind was ook nadrukkelijk aanwezig, doch we bevonden ons zowat aan de ingang van het bos en zouden dus eerst wat beschutting verkrijgen. Na het nemen van een eerste foto aan de ingang van het Provinciaal Domein Bulskampveld, gingen we pas goed op pad. Er volgde vrijwel onmiddellijk een eerste mooie wandeldreef alwaar we het traject volgden van de Bulskampveld Wandelroute. Zowat vierhonderd meter verder bereikten we reeds knooppunt 19 en daar hielden we dezelfde richting aan, nog steeds wandelend over asfalt.

Op weg naar het volgende wandelknooppunt, met name 12, kregen we nog meer dreven om doorheen te wandelen. We bemerkten ook de eerste markeringen inzake een GR-pad. Even later bereikten we een opmerkelijk gebouw in het domein, alwaar zich een vogelasiel bevond. Om de hoek bereikten we vervolgens het kasteel van het domein ter hoogte van het wandelknooppunt 13. Jammer genoeg was het eraan verbonden bezoekerscentrum enkel geopend tijdens de namiddag en dienden we noodgedwongen onze weg te vervolgen, zonder het gebouw te kunnen betreden. We konden wel in de nabijheid even een bezoekje brengen aan de kruidentuin en tevens kijken naar een grote verzameling oude landbouwkarren, welke deel uitmaakten van een openluchtmuseum. Ondanks de druilerige regen, troffen we er enkele bijzondere planten aan en tevens tal van oude werktuigen gebruikt in de goeie oude tijd. Zelfs het materiaal, vroeger gebruikt door een hoefsmid, deed denken aan enkele voorouders uit de jaren achttienhonderd. Na een ommetje omheen het kasteel, gingen we op weg naar wandelknooppunt 7.

We troffen er een gedenksteen aan ter ere van drie burgers welke werden neergeschoten in september 1944, bij de aftocht van de Duitsers, die destijds het kasteel hadden ingericht als commandopost. Even verderop vonden we aanwijzingen naar de cafetaria van het domein en vonden het dan ook tijd, even te bekomen van de regen en de wind. Een kopje koffie smaakte er even later naar behoren, alhoewel we de enige klanten waren aldaar. Volgens de uitbaatster had zij, omwille van het bar slechte weer, haar personeel afgezegd voor vandaag. We waren al tevreden er even te kunnen pauzeren en een beetje opnieuw op temperatuur te komen. Na deze deugdzame pauze trokken we opnieuw op pad. Bij het verlaten van de cafetaria troffen we in de nabijheid knooppunt 7 aan en vervolgens ging het richting knooppunt 6. Een rechts gelegen kasseiweg liet ons het domein verlaten, waarna we even verder belandden op de openbare weg. Hier ging het, voorzien van de nodige tegenwind naar links en volgden we het verloop van de Bulskampveld Route (43 km). Na een tijdje bleek dat de aangegeven afstand niet bleek overeen te stemmen met ons plannetje.

We waren ondertussen de ‘Vufweunste’ gepasseerd en kwamen vervolgens langsheen het kasteel ‘Drie Koningen’ in Beernem. We waren blijkbaar behoorlijk van ons traject afgeweken, vermits we even later aankwamen ter hoogte van wandelknooppunt 6 en aldaar alle aanwijzingen ontbraken naar het volgende, met name knooppunt 5. Bij nazicht op ons ondertussen stilaan doorweekte plannetje, konden we vaststellen, dat we verkeerdelijk wandelknooppunt 8 hadden aanzien als 6. Vermits we nu gekomen waren aan het einde van het wandelnetwerk, bleef niets anders over, dan rechtsomkeer te maken, opnieuw richting knooppunt 7. De wind nam ondertussen in hevigheid toe en het bleef maar regenen. Voor maatje een voortdurend gevecht, het regenscherm in de hand te houden. Gelukkig bereikten we na een lange weg terug, opnieuw wandelknooppunt 7 en vonden daar de juiste weg ditmaal naar knooppunt 8, dat amper 100 verder was gesitueerd. Enkele kilometer extra op de teller zou later blijken. Nu we opnieuw het juiste pad hadden gevonden, gingen we dus op zoek naar wandelknooppunt 5. Na enkele dreven, belandden we aldus op enkele bospaden en wegels. Af en toe bereikten we een zone waar het ontbrak aan bomen en hier ging de wind fel te keer. Nadat we de knooppunten 5 en 4 waren gepasseerd, bereikten we een woonzone en ging het tussen enkele villa’s verder, tot wanneer we een kruispunt bereikten, alwaar verdere aanwijzingen ontbraken.

We waren nu op weg naar wandelknooppunt 3 en dienden het toen plotseling te stellen zonder enige aanduiding van richting. Wanneer je dan een keuze moet maken, is het niet altijd eenvoudig om het juiste pad verder te volgen. Enigszins vertrouwend op ons gevoel voor oriëntatie, kozen we dan maar het linkse pad en wandelden zo geruime tijd verder, op zoek naar één of ander wandelpaaltje dat ons verdere info zou kunnen verschaffen. Uiteindelijk, na geruime tijd een lange rechtlijnige weg te hebben gevolgd, troffen we een indicatie aan naar wandelknooppunt 23. We hadden dus duidelijk de knooppunten 3, 1 en 2 gemist. Vermits echter ondertussen al min of meer sprake was van stormachtig weer, besloten we om via de kortst mogelijke weg, richting auto te wandelen. We trokken dan verder, zo goed en kwaad als het ging naar wandelknooppunt 23 en vervolgens 22. Wat verderop namen we tussen de geplande knooppunten 22 en 29 een kortere weg naar links, na er even te hebben gepauzeerd op een bankje. Even later gingen we op zoek naar knooppunt 21 en vonden dan kort erna aanwijzingen naar de parking, alwaar we voorheen waren van start gegaan.

Onze wandeling eindigde dan ook vroeger dan gepland via de wandelknooppunten 20 en 18. Deze nogal stormachtige wandeldag eindigde dan ook na zowat 13,38 km, goed voor 663,5 cal, in een tijd van 3.17.30 en dat na ongeveer 17841 stappen. Volgende keer wellicht onder betere omstandigheden opnieuw op pad.”

1. Deze ging dus qua weer en info de mist in. Soms valt het niet mee, maar dan kijkt men vol verwachting uit naar een volgende keer ♥