donderdag 26 maart 2020

086: Silly, Zondag 31 mei 2009, 21,9 km. (1639,604 km.)

Deze georganiseerde tocht werd voorheen aangekondigd in de wandelgids van 2009. Slechts in enkele luttele bewoordingen konden we toen lezen: ‘Zondag – Dimanche, 31/05/2009 – 7830 Silly (Hainaut) – 31ème Marche de la Sylle, 6-12-20-30 km. Marcheurs de la Sylle. Départ: Ecole Communale. Parcours campagnard et boisé.’ Na afloop, schreven we nog dezelfde avond het hierna weergegeven wandelverhaal, omstreeks 20:53 uur.

“Vandaag gingen we nog eens op busreis met onze wandelclub De Kwartels. De bestemming was het Henegouwse Silly. Daar werd door de Marcheurs de la Sylle uit Bassily, de 31ème Marche de la Sylle georganiseerd. Reeds vroeg deze morgen vertrok de bus vanuit Assenede, vergezeld van een stralende zon. Bij aankomst ter plaatse in de école communale, stelden we vast dat we konden kiezen uit te wandelen afstanden van 6, 12, 20 of 30 km. Gelet op het uur van de terugreis, kozen we om de 20 km te wandelen. (Werkelijke afstand 21,9 km) Alvorens van start te gaan proefden we eerst even van de lokale koffie en namen een broodje om de inwendige mens te sterken. Na de nodige inschrijvingsformaliteiten, trokken we op pad. We verlieten het schooltje en hadden al dadelijk een eerste splitsing, waarbij we rechts dienden te gaan. We verlieten via enkele woonstraten de bebouwde kom van Silly en bevonden ons algauw op een drukke en gevaarlijke rijbaan, om het dorp achter ons te laten en in de richting van de open velden te trekken. Na een kwartier wandelen, verlieten we deze drukke weg en begaven ons via een aarden weg naar verder gelegen landelijke wegen. We volgden hier bijna onmiddellijk de wandelroute 3.01 van groene kleur.

Meteen ging het steil de hoogte in en zagen we langzaam het dorp verder in het dal verdwijnen. We kwamen voorbij de kerk van het gehucht Saint Marcoult, waar een gedenkteken herinnerde aan het geheim leger en diens lotgevallen tijdens de Tweede Wereldoorlog. We volgden hier tezelfdertijd het traject van de fietsroute 3.01, het Parcours de la Sille. De weg ging nog verder naar omhoog, tot we rechts de weg verlieten om ons te begeven in een bosrijke omgeving. We betraden het Forêt Domaniale de Silly. Vanaf nu waren we vertrokken voor een ruim gedeelte van de wandeling die doorgang zou vinden in dit enorme bos. Na enkele honderden meters wandelen, bereikten we in het bos een plek waar een tent was opgericht en waar we na 5,6 km een eerste maal controle hadden. Hier konden we tevens wat denken aan de inwendige mens. Na een eerste pauze, trokken we verder door het Forêt Domaniale. Vooreerst volgden we een klein paadje dat stijgend door het bos liep, om nadien uit te komen op een dwars gelegen asfaltweg. We draaiden deze links op en volgden verder door het uitgestrekte bos. We volgden hier een tijdje de fietsroute 3.01 en tezelfdertijd de GR123 (Ronde van West-Henegouwen).

Zo verlieten we uiteindelijk het woud en kwamen terecht op het grondgebied van Gondregnies. Het parcours vervolgde via enkele kleine landelijke wegen, tot we aankwamen op een kruispunt, waar we een tweede pauze hadden in een garage, gelegen in de Rue du Brisqué. Hier konden we wat pauzeren in het zonnetje, na een afstand van 4,5 km. Het volgende gedeelte van de wandeling verliep slechts over een afstand van 3,7 km en bracht ons vooreerst op het grondgebied van Fouleng (Silly). Hier volgden we een lange rechte drukke weg, tot we aankwamen aan het kleine kerkje van Fouleng. Luguber waren hier de kruisen die zich bevonden op de grafzerken op het kleine kerkhof. Voorbij de kerk volgden we de GR123 en deze leidde ons naar de open velden. Ook een wandelroute, 3.03, volgde een tijdje hetzelfde traject. Deze route bracht ons langs diverse korenvelden en boerderijen, waar de koeien graasden op de hellende weiden. Een bouwwerf onderweg, bracht enig soelaas voor de vrouwelijke wandelaars, aangezien een werftoilet druk werd bezocht. Na deze sanitaire stop vervolgden we onze weg en kwamen in het gehucht Thoricourt (Silly). Hier werd onze aandacht eveneens getrokken door het kleine kerkje en de weg in aanleg. Het hoekje om en we vonden een derde controlepost, gelegen in de plaatselijke basisschool van Thoricourt. We konden alweer 3,7 km bijschrijven in ons wandelrelaas. Ook hier alweer de tijd om een hapje en een drankje te nuttigen.

Nadat we het schooltje hadden verlaten, volgden we een wandelpad dat ons bracht tot aan de Vieille Place. Ter hoogte van deze plek vonden we een bord met de uitleg over de ontstaansgeschiedenis van Thoricourt en hoe de "jambon noire" werd geboren. Blijkbaar bij toeval door het gestuntel van soldaten ten tijde van Louis XIV. Verderop lag het plaatselijke château, dat nu volop werd gerestaureerd, met als grote geldschieter de Waalse regering. Voorbij dit imposante bouwsel, trokken we verder via het wandelpad 3.04, de fietsroute 3.01 en onze oude vertrouwde GR123, om stilaan terug af te zakken in de richting van het Forêt Domaniale de Silly. Alvorens dit bos te bereiken, trokken we eerst door een nieuw aangeplant bos. Ook hier weer op- en neergaande wandelpaden. Eenmaal het grote woud opnieuw werd bereikt, ging het via een asfaltweg terug in de richting van onze reeds eerder vermelde controlepost. Jammer genoeg werden de wandelaars voortdurend gestoord door enkele motorrijders die blijkbaar ook deze weg hadden ontdekt.

Niet echt een traject om juist daar op hetzelfde moment een paard te berijden. Getuige de amazone die we hadden gezien en die alle moeite had om haar dier in bedwang te houden. Aangekomen op de plaats van controle, bemerkten we tal van clubgenoten. Ondertussen kwamen reeds de eerste donkere wolken opzetten. Na dit wandelstuk van 4,5 km, restte ons nu nog enkel de terugweg naar de plaats van vertrek. De laatste controle achter de rug, trokken we opnieuw op pad en volgden hetzelfde paadje verder doorheen het bos, zoals we dat de eerste keer hadden gedaan. Opnieuw bereikten we dezelfde asfaltweg, doch een paar honderd meter verder, dienden we nu aan de splitsing rechtsaf te draaien, in plaats van rechtdoor te gaan. Dit pad leidde ons nu naar de rand van het bos, waar we opnieuw uitkwamen op de openbare weg. Tal van kleine baantjes, gingen gestaag omlaag in de richting van het dal. Wat verderop troffen we midden op het kruispunt een kleine kapel aan. Hier sloegen we links een veldwegel in en die ging steil bergafwaarts in de richting van Silly.

Het wandelpad 3.02 tenslotte bracht ons langs enkele weiden opnieuw in het centrum van deze gemeente. Nog enkele straten links en rechts en de école communale kwam weer in zicht. Enigszins moe, maar tevreden konden we nog even genieten van een laatste verfrissing alvorens de terugreis aan te vatten. Nog heel even hoorden we de organistoren de uitslag van de wandeling bekend maken. Winnaar werd een plaatselijke wandelvereniging uit Mons, doch De Kwartels slaagden erin de tweede plaats te behalen met meer dan vijftig deelnemers. Morgen sluiten we dit lange weekend af met nog een wandeling, ergens ter lande...”

Tot slot van ons wandelverhaal, hernemen we nog even datgene, wat na afloop werd genoteerd in de wandelboekjes. ‘K: Silly, St. Marcoult, Fouleng, Thoricourt. Aangename wandeling langs velden en bossen. Busreis ‘De Kwartels’. J: Tocht doorheen Silly, Saint-Marcoult, Gondregnies, Fouleng en Thoricourt. Mooie vergezichten. Heuvelachtig parcours. Tweede busreis met de Kwartels.’