donderdag 10 november 2022

526: Aalst, Zaterdag 24 februari 2018, 14,419 km. (10.420,159 km.)


“Ditmaal het relaas betreffende een stadswandeling in Aalst. Vooraf maakten we via bus en trein de verplaatsing naar het station van Aalst, om van daaruit te wandelen naar de Toeristische Dienst van de stad, gevestigd op de Hopmarkt. Onderweg naar de Hopmarkt hielden we even halt op de Grote Markt, teneinde er te genieten van een kopje koffie in de Graaf van Egmont. Nadien gingen we verder op weg naar de Hopmarkt, om er een brochure te verkrijgen betreffende een wandeling doorheen de stad, met als titel: ‘Over keizers, kapiteintjes en baronnen. Op stap door het rijk industrieel verleden van Aalst.’ Even later verlieten we de Hopmarkt naar links, om rechts de Boterstraat in te wandelen. Vrijwel dadelijk kwamen we terecht op het Keizersplein. Tussen statige herenhuizen gingen we rechtsaf en stapten voorbij het standbeeld van koningin Astrid. We maakten er rechtsomkeer en wandelden tussen de bomen verder over het Keizersplein om op die manier het standbeeld te vinden van koning Boudewijn. Op het einde van de straat, aan de verkeerslichten begaven we ons linksaf in de Korte Zoutstraat, een verkeersluwe winkelstraat. Op het einde van de straat konden we een beeldhouwwerk bekijken van de Aalsterse kunstenaar Roland Monteyne, getiteld ’63 morele waarden’. Voorbij dit pleintje, voorzien van rustbanken, ging het rechts de Lange Zoutstraat in. Zowat 50 m verder bevond zich rechts de Ingang Levionois, één van de vroegere 96 beluikjes van de stad. Volgens info betaalde men toen 2,5 fr per week voor een huisje bestaande uit één kamer.

Net voorbij het beluikje sloegen we links de Klapstraat in om uit te komen aan de grote parking op de Pontstraat. Even verder naar links konden we dan vervolgens rechts verder wandelen via de Volderstraat. Langs enkele garageboxen stapten we door de straat tot aan een bocht van de Burchtstraat. Daar zou tot 1964 de Oude Dender hebben gestroomd. We draaiden rechts de bochtige Burchtstraat in en wandelden langs de muur van het Begijnhof. Op het einde maakte de Burchtstraat een scherpe bocht naar rechts en gingen we voorbij de Cimorné. Een gebouw voorzien van een geveltechniek, waarbij op de vaak nog natte cementpleister, verbrijzeld glas werd aangebracht. Het gebouw herbergt vandaag de dag o.a. een fietsenwinkel en een cafeetje. Tegenover de Cimorné staken we nadien het gevaarlijke kruispunt over en wandelden verder via de Alfred Nichelsstraat. Aan de verkeersslichten kruisten we de N9 om aan de overzijde de De Vilanderstraat in te gaan. Aan het volgende kruispunt, nog steeds tussen de bebouwing gingen we rechts de Frédéric van der Nootstraat in. Op het einde van de straat draaien we links naar het Burgemeestersplein en vrijwel dadelijk opnieuw links via de Désiré De Wolfstraat. We kwamen langs het Stadspark van Aalst en besloten om er even de wandelroute te onderbreken. We stapten dan ook het park in om er omstreeks de klok van 11:30 uur te genieten van een rustige picknickpauze.

Het park werd aangelegd tijdens WOI, vooral door Aalsterse arbeiders die aan het werk werden gezet, vooral om te voorkomen dat ze werden gemobiliseerd om in Duitsland te gaan werken. De aanleg bevon in juli 1915, waarna in de lente van 1916 het park werd geopend. Nadat we zelf even hadden genoten van deze mooie oase van rust, verlieten we het park en stapten verder in de Désiré De Wolfstraat langs de rand van het park, tot op het einde aan de Erebodegemstraat. Zowat 200 m naar rechts gingen we voorbij het verlaten fabriekspand van Du Parc, vooral bekend in het verleden omwille van nylonkousen. Uiteindelijk sloot het bedrijf de deuren in 2001. We wandelden verder op het fiets- en wandelpad aan de linkerkant van de Erebodegemstraat tot aan de vroegere leerlooierij Schotte. Tegenwoordig het sportcomplex Schotte. We konden er even voorbij het middaguur terecht voor een kopje koffie in de Looyerij, een brasserie. Eenmaal het verste punt van de wandeling bereikt, konden we na onze koffie terug de Erebodegemstraat volgen richting centrum. Op het einde van de weg, ter hoogte van een kleine rotonde, begaven we ons opnieuw in de De Vilanderstraat, om er aan het eerste kruispunt ditmaal de Frédéric van der Nootstraat rechts in te gaan, waarna de weg eindigde ter hoogte van de Dender.

Net vóór de Dender draaiden we links de Zeebergkaai op welke leidde naar de Zeebergbrug over de Dender. Het laatste gebouw op de Zeebergkaai, net vóór de brug, is voorzien van de vermelding ‘Redt-U-Zelven’, wat verwijst naar de naam van de vroegere coöperatieve landbouwersvereniging uit 1918, die daar haar magazijnen had. We begaven ons tenslotte over de brug en draaiden net over de brug rechtsaf, om er het fietspad te volgen richting Denderleeuw en Aalst. Via dit fietspad konden we door middel van een tunnel onder de N9 door, waarna we uit de tunnel linksaf terug wandelden richting Zeebergbrug om er dan de Leo Gheeraerdtslaan op te gaan. Aan de overzijde van de straat bevond zich een bushokje van De Lijn, waar achter een smal paadje verliep langs de oever van de Dender, het pad dat we dan ook met plezier verkozen, weg van de drukke baan. Even verder gingen we voorbij de Stuwsluis Aalst en volgden het wandelpad nog steeds langs de Dender, tot het nadien overging in een betegeld trottoir. In het verlengde van de Leo Gheeraerdtslaan volgde de Frits de Wolfkaai. We kregen dadelijk aan de overkant van de Dender het kleurrijke gebouw in het oog van het Administratief Centrum van de stad. In de nabijheid konden we de Dender overgaan via de Sint-Annabrug. Net over de brug volgden we nu het jaagpad naar rechts op de andere oever van de Dender, om er via een tunnel onder de spoorweg te gaan.

Over langere afstand bleven we het jaagpad langs de Dender volgen tot aan de volgende brug over het water, de Zwartehoekbrug. We kruisten er de Denderstraat, doch hielden de richting aan langs de Dender, ditmaal reeds van fiets- en wandelpad veranderd in een straat, Tragel. We wandelden even tot aan de Kringwinkel, om nadien terug te keren tot aan de brug en vervolgens de Denderstraat rechts in te gaan. We gingen andermaal via een tunnel onder de spoorweg door, om net voorbij de tunnel, links de Majoor Charles Claserstraat in te draaien. Via deze straat kwamen we tenslotte aan het nbms station op het Statieplein, omringd door imposante herenhuizen. Aan de overkant van het Statieplein volgde onze route ditmaal de Albert Lienaertstraat tot aan de verkeerslichten, om er linksaf de Graanmarkt te betreden. De weg ging richting Dender en veranderde ter hoogte van het postgebouw in de Vaartstraat. We arriveerden aan het Administratief Centrum en gingen net vóór de Sint-Annabrug rechts op het Werfplein. We konden er even de kerk OLV ter Druiven bezoeken. Voorbij de kerk ging het nogmaals doorheen de Burchtstraat tot we rechts de Oude Vismarkt konden opgaan. We stapten tussen de gebouwen van het Stadsarchief en het Stedelijk Museum. Op het plein konden we een beeldhouwwerk zien van Valerius de Saedeleer.

Via de Oude Vismarkt kwamen we langs de plaatselijke Sint-Martinuskerk en betraden er de Grote Markt, waar we het Stadhuis, het Belfort en tal van andere indrukwekkende gebouwen konden bekijken. Alvorens echter opnieuw de weg te kiezen naar het station, hadden we een ruime keus aan horecazaken om de wandeling op een aangename manier af te sluiten.”

1 opmerking: