donderdag 13 oktober 2022

513: Asse, Zaterdag 31 oktober 2020, 14,122 km. (10.195,468 km.)

“Een wandeling via knooppunten behorende tot het Wandelnetwerk Brabantse Kouters (West), met start en aankomst te Asse. Na een voorafgaande verplaatsing via Cambio, konden we parkeren ter hoogte van het wandelknooppunt 21 in Buda, aan de woning met nr 32. Na een hapje vooraf konden we omstreeks 10:10 uur de wandeling aanvangen. We verlieten dadelijk de weg en volgden een smal tegelpad tussen twee woningen door, dat vlug overging in een grasweg tussen de velden. Na een linkse bocht verkregen we een grindweg welke uitgaf op de drukke N9, de Gentsesteenweg. Aan de overzijde van de steenweg begaven we ons in de Kelestraat, om er op het einde over korte afstand rechts aan te houden, eveneens Kelestraat. Kort daarna ging het links een smal pad in, Tomdries genaamd, dat schuin rechts verliep naar de N47, de Dendermondsesteenweg. Aan de overzijde van de weg begaven we ons op de parking, naast de Onbevlekt Hart van Mariakerk, welke bijzonder oogde omwille van de kerkklokken, naast het kerkgebouw. We vonden er tevens de aanduiding dat we een gedeelte volgden van het Kravaal-Kartelowandelpad. Vervolgens ging het voorbij de parochiezaal Ter Krokegem, om uit te komen in de Oude Dendermondsebaan, waar de route rechtsaf ging. Aan het volgende kruispunt, ter hoogte van de rechts gelegen Kelestraat, gingen we links een veldweg op tussen twee woningen. Aan een eerste splitsing kozen we links, om deze veldweg te volgen tot aan het kruispunt met het Meulewegpad. Daar begaven we ons op deze aardeweg rechtsaf om even verder uit te komen op de openbare weg, Koereit.

Over korte afstand volgden we deze smalle weg naar links om na een rechtse bocht een kruising te bereiken aan het knooppunt 29. We wandelden er min of meer rechtdoor een brede aardeweg op tussen akker en weiland, de Karteloweg, in de richting van een stukje bos in de verte. Op het einde van de Karteloweg, op een T-kruising begaven we ons rechtsaf op de Bosveldweg, welke ons in tegenwijzerzin een stuk doorheen het bosje liet wandelen. We kwamen aan de rand van het bosje opnieuw in de Bosveldweg, welke we ditmaal naar rechts opgingen om even later opnieuw de weg Koereit te bereiken. We volgden nu het smalle betonwegje naar rechts, stapten voorbij het Hof te Paddenbroeken en kwamen uiteindelijk terecht aan het knooppunt 403 op het kruispunt met Bladerenkwartier. We sloegen deze straat links in, langs weiden links en tuintjes rechts. Opvallend het aantal afgevallen bladeren op de weg. Op het einde van de weg kwamen we aan het knooppunt 28 op een T-kruispunt voorzien van een zitbank. We onderbraken onze wandeltocht dan ook omstreeks 11:55 uur voor het nuttigen van een broodjesmaaltijd. Na deze rustige herfstpauze begaven we ons op het kruispunt naar rechts, de Vossestraat in, welke eveneens verliep tussen akkers en die na enkele bochten eindigde op de dwars gelegen eveneens Vossestraat. Aan de overzijde ging het tussen twee woningen een smal pad op.

Het pad mondde uit aan het knooppunt 718 op een kruispunt van veldwegen. We gingen linksaf verder en bereikten een ovaal grasplein, Dries genaamd. Links ter hoogte van dit plein vonden we knooppunt 7. We begaven ons in de rechts gelegen Rauwakker, een doodlopende weg in een woonwijk. Waar de weg eindigde gingen we rechtdoor op een smal asfaltwegje dat leidde naar de N47, de Steenweg. Heel even gingen we links de Steenweg op, om aan de overzijde tussen twee woningen een smal paadje in te gaan, de Schaephuysselweg, om op die manier de Heerbaan te betreden en die links op te draaien. Even verder ging de Heerbaan over in Schaapeuzel, een asfaltweg, welke na een tweetal ruime bochten en voorbij de laatste woningen overging in een aardeweg. Zo kwamen we aan het knooppunt 27, om er rechtsaf de Cleygatweg te kiezen. Deze veldweg draaide in tegenwijzerzin omheen een klein bosje om nadien de Bosstraat aan te treffen. Deze aardeweg links opgaand bereikten we vrij snel knooppunt 70 aan de rand van het Kravaalbos. We wandelden nagenoeg rechtdoor via de Groenedreef het bos in, om amper een paar honder meters verder knooppunt 26 voorbij te gaan. De Groenedreef verder opgaand troffen we uiteindelijk knooppunt 48 aan op een kruispunt van bospaden. Ondertussen 13:45 uur geworden hielden we er even halt voor een korte wandel- en eetpauze, midden het Kravaalbos.

Een pauze later sloegen we aan het knooppunt 48 linksaf en bewandelden een bosweg, Verduynlos, nog steeds doorheen het uitgestrekte bos, om bij het verlaten ervan tenslotte opnieuw de openbare weg te vinden in de Lepelstraat. Deze betegelde weg leidde naar het knooppunt 24 op het kruispunt met de Kapellestraat, waar zich een klein grasplein bevindt. Aan het kruispunt gingen we bijgevolg links de Kapellestraat in, binnen de bebouwde kom van Asse-Ter-Heide en stapten tot aan de Sint-Hubertuskerk. We kruisten er nadien de drukke N9, de Gentsesteenweg en begaven ons aan de overkant in de Assestraat. Voorbij de laarste woningen eindigde de straat en ging deze over in een vrij smal grindwegje. Het pad maakte een ruime bocht naar links, tot we aan een Y-splitsing kwamen, net aan het knooppunt 23. We kozen de linkertak en stapten verder tussen de velden. Enkele honderden meters verder kruisten we aan het knooppunt 22 de Notestraat en zetten onze tocht aan de overkant verder op een andere grindweg, welke vrijwel dadelijk een ruime bocht maakte naar rechts. Gekomen net vóór een grote weide, ging het haaks linksaf, op een zigzaggende grasweg, die even verder uitmondde in de Keiweg. Even ging het over zeer korte afstand naar rechts op de doodlopende weg, om dan over te gaan in een smalle wegel. Dit paadje leidde ons uiteindelijk terug naar de openbare weg, Buda, de straat waar we voorheen waren van start gegaan aan knooppunt 21, voor deze eerder korte wandeling. We eindigden dan ook de tocht na 18.582 stappen te hebben gedaan.”

1. Helaas zijn de drukke wegen en koning auto vaak een spelbreker, maar bij een rustig moment in 't groen is het heerlijk vertoeven ♥