donderdag 16 april 2020

153: Bertogne, Zondag 21 maart 2010, 6 km. (3014,311 km.)

Een tocht waaraan we deelnamen in maart 2010 en welke herinnerde aan een facet uit WO2, meer bepaald gebeurtenissen in de Ardennen. Deze tocht werd vooraf aangekondigd door middel van flyers, waarvan we er eentje konden verkrijgen tijdens de Bastogne Historic Walk van 2009. Na afloop van deze teleurstellende belevenis, schreven we nog dezelfde avond, na onze thuiskomst, het hierna weergegeven relaas, omstreeks 17:46 uur.

“Nadat we gisteren deelnamen aan de Memorial March of Peace in Mesen - Messines, als herdenking aan de gebeurtenissen uit de Eerste wereldoorlog, kwam vandaag tijdens een andere wandeling, Wereldoorlog Twee aan de beurt. Deze ochtend vroeg immers, trokken we naar het verre Bertogne in de Ardennen, waar voor de tweede maal de Dead Man's Ridge Walk doorging. Deze Marche wordt opgedragen aan de manschappen van de 17th Airborne Division, of zoals uit de flyer van de organisatie kan worden opgemaakt:

‘On the 16th of December 1944 German troops launched their Ardennes offensive. On the 1st of January, the 17th Airborne Division arrived in Belgium. On the 4th of January, it launched the first attack on the Monti-Flamièrge route that was later re-named 'Dead Man's Ridge' by the men of the Division and it freed many hamlets within the Bertogne area from Nazi occupation. The Division lost more than 3000 men. On the 24th of March 1945, the 17th Airborne Division jumped on Germany during operation Varsity, the last allied assault of the war in Europe.’

De integrale opbrengst van de wandeling wordt gebruikt om de terugkeer van een veteraan van de divisie te financieren. De kostprijs voor deelname bedroeg 5 €. Daarvoor kreeg de deelnemer in ruil, een certificaat als souvenir, een gratis drankje, alsmede eventuele medische bijstand en verzekering. Toen we deze ochtend het kleine gehucht Bertogne bereikten, regende het, net zoals trouwens gedurende de gehele heenreis. We konden er terecht in een verwarmde startzaal, waar we onze voorinschrijving dienden te bevestigen. In ruil daarvoor ontvingen we ons diploma alsmede tickets voor gratis drankjes. We hadden nog wat tijd om even de omgeving te bekijken en een hapje te eten. Reeds tal van deelnemers waren aanwezig, de meesten gekleed in het uniform van de 17th Airborne Division. Aan de overzijde van de straat bemerkten we enkele Amerikaanse legervoertuigen. Om 09:00 uur namen we deel aan een eredienst in de plaatselijke kerk, bijgewoond door enkele oud-strijders en notabelen uit de omgeving. De lokale burgemeester liet zich echter verontschuldigen wegens ziekte. In zijn plaats werd een korte toespraak gehouden.

Na de eredienst vond een korte plechtigheid plaats, ter hoogte van het monument voor de gesneuvelden op de plaatselijke begraafplaats omheen de kerk. Een tweetal bloemenkransen werden er neergelegd, waarna de hymne weerklonk van de United States, gevolgd door het Belgisch volkslied. Dan was iedereen klaar voor de start, met name een eerste wandeling van 6 km. De mars kwam op gang, toen een peloton Airbornes zich in beweging zette. Iedereen volgde in hun voetsporen en zo waren we vertrokken voor een unieke wandeling op zich. Bij het verlaten van de dorpskom, via de achterzijde van de kerk, ging het even via een asfaltweg omlaag, waarna we toe waren aan de eerste klim van de dag. Voor ons zagen we hoe de weg kronkelend aan hoogte won en openbaarde zich rechts van de weg een weids uitzicht, over de omgeving van Bertogne. Kleine stukjes bos bevonden zich midden de open en glooiende weilanden. Het parcours was uitgepijld door middel van het embleem van de 17th Airborne alsook door middel van rode pijlen. Verloren lopen was hier bijna onmogelijk. Onderweg werden we af en toe ingehaald door een voorbijrijdend legervoertuig. Na de eerste helling te hebben overwonnen, ging het een links geleden kiezelweg in en trokken we in de richting van het verderop gelegen Bois de Bertogne. Ondanks de regen zat er bij velen een goede stemming in, zelfs enkele Poolse militairen konden het slechte weer nog relativeren.

Bij het naderen van het bos, kreeg ook de weg een ander karakter en kwamen de eerste modderpassages aan de beurt. Plassen over de gehele breedte van de weg, noodzaakten vaak om op het smalle graskantje te stappen. Af en toe lukte dat niet en zo was binnen de kortste keren de broek besmeurd en waren de schoenen herschapen in modderduivels. Toch konden we even later genieten van de geuren van het donkere bos, waar we vervolgens doorheen trokken. Dadelijk kreeg je hier een idee hoe het destijds moet zijn geweest: nat, koud, grauw en grijs, donker, akelig, beangstigend... tel daarbij nog het oorlogsgeweld en je weet hoe laat het toen was. Gelukkig kennen we ondertussen de bekende afloop van het gebeuren. Na een geleidelijke afdaling doorheen het bos, volgde even later een steile afdaling, doorheen een soort geul, glibberig omwille van losliggende stenen en wegterend gebladerte. Hier was het even opletten om niet onderuit te gaan. Eenmaal beneden gekomen, ter hoogte van een aldaar kabbelend beekje, zagen we hoe ook enkele Airbornes even op adem kwamen.

Vervolgens ging het hier via een brede asfaltweg naar links, om wat verderop aan de overzijde van de weg, opnieuw het bos in te gaan. Nu volgde echter een lange beklimming over erg moeilijk begaanbaar terrein. Omwille van de regen was de ondergrond doornat en werd herschapen in een modderige glijbaan. Bij wijlen moeilijk begaanbaar door de kleverige ondergrond. Uiteindelijk lukte het toch om boven te komen en het bos te verlaten. We zagen in de verte Bertogne liggen. Een kiezelpad dat kronkelend naar beneden verliep dienden we nog af te leggen om opnieuw de startplaats te bereiken. Tijd om te genieten van deze welverdiende pauze en vooral om de inwendige mens aan te sterken. Ook al bedroeg deze wandeling slechts 6 km, omwille van de aard van het terrein en het overbrugde hoogteverschil, was het toch reeds middag toen we onze tickets konden inleveren voor een gratis drankje.

Nu konden we met tal van andere geïnteresseerden een praatje maken over wat destijds in deze streek was voorgevallen. Ook de aanwezigheid in de startzaal van een veteraan van de divisie, zorgde bij velen voor enige opwinding. We konden kennis maken met de man en zijn echtgenote. Curtis Gadd behoorde in januari 1945 tot de D compagnie van het 513th Parachute Infantry Regiment (P.I.R.) van de 17th Airborne Division. Een zeer joviaal man, met zin voor humor en nog alert voor zijn reeds hoge leeftijd. Met veel plezier poseerde hij even voor de camera, samen met zijn echtgenote en vond het geen enkele moeite om onze wandelboekjes te signeren en te voorzien van de datum van vandaag. Uiteindelijk konden we dan toch later tevreden huiswaarts rijden, in de wetenschap het genoegen te hebben gehad de man de hand te schudden. Het wordt steeds moeilijker hen naar Europa te krijgen en de redenen daarvoor spreken voor zich.”

We eindigen dit verhaal met betrekking tot Bertogne, door even datgene te vermelden, wat destijds aan de wandelboekjes werd toevertrouwd. ‘K: Curtis Gadd, D-513th P.I.R. 17th A/B 3-21-2010, Dead Man’s Ridge Walk. Mars ter ere van de manschappen van de 17th Airborne Division. J: Curtis Gadd D-513th P.I.R. 17th A/B Div 3-21-2010, Dead Man’s Ridge Walk te Bertogne. Regenachtig en koud. Ontmoeting met WO2-veteraan.’